Salt eller inte salt det är frågan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GaybrielSwede
    • June 2002
    • 129

    #16
    hrrm...harkel, harkel...nu skrev ju inte Kjell riktigt såsom du väljer att tolka det.......
    Simma lugnt!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #17
      Enligt medicinsk expertis (dit jag inte räknas) så krävs det mycket höga saltkoncentrationer (betydligt mer än sötvattensfiskar tål) för att ta livet av parasiter och bakterier och saltet fyller alltså ur denna synpunkt ingen funktion.
      Även om de inte dör så förökar de sig inte i lika snabb takt som de gör i ett "saltfritt" vatten, i tex renvatten (avjoniserat vatten) system för labb kan man få enorma problem med just bakterie tillväxt
      om inte systemet är rätt utfört. De som använder RO-vatten kan säkert intyga att de ibland fått slemmiga (bakterier) sidor eller slangar i sina behållare för RO-vattnet, nu kan man inte dra alla typer av bakterier över en kam.
      Däremot så kan det ha en annan positiv funktion genom att det minskar den osmostiska "obalansen" mellan fisk och vatten. Detta gör att fiskens kan koncentrera sina krafter mot att bekämpa eventuella parasiter och bakterier istället frö att arbeta med att utjämna den osmotiska balansen.
      Fiskar använder ett enzym i sina gälar för att upprätthålla rätt salthalt i sina celler, detta enzym är pH beroende för att kunna fungera, vissa arter klarar stora variationer medans andra är känsligare. Så när man tillsätter salt så har fisken det lättare att öka salthalten i sina celler genom att ta upp mer salt från det omgivande vattnet genom gälarna men om skillnaden är stor och förändringen av salthalten snabb hinner inte fisken ta upp saltet genom gälarna utan salt kan tränga in genom fiskens skinn genom osmos.
      Fisken producerar mer slem för att förhindra saltet att gå fel väg för att skydda sig och på så sett få mer tid att anpassa sig.
      Om fisken utsätts för det omvända förhållandet att hamna i ett vatten med lägre salthalt så måste den göra sig av med överskottet vilket går långsammare än att tillgodogöra sig mer salt. Om fisken inte hinner reglera och göra sig av med överskottet kommer salt att tränga ut genom cellväggarna/skinnet till omgivande vatten och små rodnader eller sår uppkommer och i värsta fall kommer fisken att dö genom att tillräckligt många celler går sönder.
      I båda fallen blir fisken stressad och använder mycket av sin energi för att utjämna detta förhållande.
      Nu finns det några fiskarter som går från salt till sötvatten ex.vis laxfiskar och några hajarter och rockor, några av dem stannar vid flodmynningen och anpassar sig sakta innan de går upp i rent sötvatten medans andra kan gå direkt från salt till sötvatten men än så länge vet inte någon hur de bär sig åt för att inte hamna i osmotisk chock eller på vilket sätt de kan reglera salthalten så snabbt i sina celler för att klara detta.

      Salt har diskuterats hur många gånger som helst och alla har en åsikt om man ska använda eller inte använda salt, men till slut är det den enskilda akvaristen som måste bilda sig en uppfattning och bestämma sig för hur han/hon ska göra. Och vet man att en fisk anpassar sig snabbare till högre salthalt och att den behöver längre tid för anpassning till lägre salthalt så är mycket vunnet. Sedan finns det många aspekter att ta hänsyn till ex.vis ifall du köper fisk från en butik med låg eller hög salthalt i vattnet avgör hur lång tid du behöver vänja in fisken i ditt vatten osv.

      Sedan bör man också veta att många guppys och mollys odlas i lätt bräckt vatten i Asien och har anpassat sitt enzym till detta och klarar sig bättre med lite salt i vattnet.

      Jag använder inte salt om jag inte behöver det.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • GaybrielSwede
        • June 2002
        • 129

        #18
        Skönt att läsa ett så sakligt och välformulerat inlägg, utan arrogans och besserwisserattityd!!!
        Tack Janne!!!
        Simma lugnt!

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #19
          Tjabba Janne min vän det var ett tag sen man såg dej på Zoopet...

          Helt klart rätt...

          Men du!!! vi har ju diskuterat det här me salt å jag vet att du inte heller använder det i onödan.

          Du vet att det finns söttvattensodlade levandefödare från asien åxå...så att det hjälper om man frågar i affären vart firren kommer i från å hur den är odlad...

          DS: Har du fått hem mina grejor???
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #20
            Angående det du skrivit om salt på ciklid.se så håller jag inte med dig om detta
            "Orsakerna till att man kan bota och förebygga sjukdomar är bland annat: 1. Parasiter tål salt sämre än fisk. Därför kan man använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre."
            Enligt medicinsk expertis (dit jag inte räknas) så krävs det mycket höga saltkoncentrationer (betydligt mer än sötvattensfiskar tål) för att ta livet av parasiter och bakterier och saltet fyller alltså ur denna synpunkt ingen funktion.
            Däremot så kan det ha en annan positiv funktion genom att det minskar den osmostiska "obalansen" mellan fisk och vatten. Detta gör att fiskens kan koncentrera sina krafter mot att bekämpa eventuella parasiter och bakterier istället frö att arbeta med att utjämna den osmotiska balansen. Indirekt har alltså salt en positiv effekt.
            Däremot tvistar de lärde om man skall ha i salt för jämnan eller enbart när så är påkallat (vid sjukdom).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Ska kolla upp det när det gäller förebyggande men "...så krävs det mycket höga saltkoncentrationer (betydligt mer än sötvattensfiskar tål) för att ta livet av parasiter och bakterier" är så som jag förstått det fel. Fiskar tål under kortare perioder höga salthalter och många fiskar tål under längre perioder en hög salthalt. Det verkar inte rimligt att detta skulle gälla små oskyddade parasiter (bortsett från ett gäng undantag). Osökt tänker jag på hur fiskar och växter tål olika salthalt (växter tar mer stryk en fisk). Utan att veta något om det så bör samma gälla vattensvamp. Däremot går det förstås inte vara generell i dessa sammanhang. Att salt botar (och att det inte är osmotisk hjälp som är den primära orsaken) är helt klart. Orsaken kan vara bortstötning av parasiter genom ökat slemlager och/eller avdödande.

            Annars skriver du exakt det jag skrev men missar det där med att slemlagret ökar vilket lär vara viktigt.
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Många Zoobutiker använder salt i vattnet för att minska risken för bakterie/parasit/svamp angrepp då de har mycket fisk per liter vatten.

              Om saltet hjälper det tvistar de lärde om.

              Man bör därför fråga om vilket pH de har och om butiken använder salt i sitt vatten.

              Vad som händer när man flyttar fisken från ett vatten hög salthalt (högt ledtal) till vatten med låg salthalt och den inte får möjlighet att anpassa sig är att den får en osmotisk chock.

              Om skillnaden inte är stor då skadas bara slemhuden.


              Om slemhuden blir skadad, då är det påfrestande för fiskens organism och deras immunförsvar försvagas.
              De kan få inre sjukdomar, och huden som saknar slemhud kan infekteras av bakterier och svampar, de kan även få inflammationer i huden och gäl/fenröta.

              Om man inte vet om fisken kommer från saltat vatten så ska man låta "I-koppningen" ta några timmar, eller ha lite salt i vattnet.

              Om skillnad är stor då kan värre skador uppstå på fenornas fenstrålar och fenorna kan gå av.

              Salt i vattnet är inte bara det vi förknippar med salt, det finns salter som har att göra med vattnets ledtal.
              Men om det får någon annan skriva, om någon är intresserad.

              Om en skadad fisk går i saltat vatten så hjälper saltet fisken att utjämna vätske/salt balansen i kroppen.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #22
                Angående det du skrivit om salt på ciklid.se så håller jag inte med dig om detta
                "Orsakerna till att man kan bota och förebygga sjukdomar är bland annat: 1. Parasiter tål salt sämre än fisk. Därför kan man använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre."
                Enligt medicinsk expertis (dit jag inte räknas) så krävs det mycket höga saltkoncentrationer (betydligt mer än sötvattensfiskar tål) för att ta livet av parasiter och bakterier och saltet fyller alltså ur denna synpunkt ingen funktion.
                Enligt följande länk http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007 så kan man behandla parasiter med höga men även låga salthalter:

                "A 3 percent salt dip effectively removes protozoa from the skin, gills, and fins of freshwater fish; it also enhances mucus production"

                "Finally, a light solution of 0.01 to 0.2 percent salt may be used as a permanent treatment in recirculating systems. Such levels are quite effective in eliminating single-cell protozoans"

                Ännu mer intressant kanske, men inte så förvånande: "Marine protozoa burst when placed in fresh water"

                Viktig brasklapp "tetras and fish that navigate by electrical field (e.g., elephant nose) should not be maintained in salt"

                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                Arbetssätt...