Salt eller inte salt det är frågan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • killimilli
    • November 2003
    • 98

    Salt eller inte salt det är frågan...

    Jag fick tipset om att tillsätta ca 0.5 dl salt i mitt 112 liters akvarium på akvarieaffären. Men nu undrar jag om det verkligen är till nån nytta, och om alla mina små vänner där i klarar det.

    De som bor där är:
    Guppys, kardinalfiskar, leopard danio, mini klogroda, ancistrus, khuli, botia och amano räkor.

    Klarar alla dessa av salt tillsats? Och vad för slags salt ska man använda, hon på affären sa att det gick bra med vanligt grovsalt...

    Är tacksam för alla svar!
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Grovsalt utan jod. Det anses göra fiskarna mer motståndskraftiga då det stärker deras slemhinnor och de behöver använda mindre energi för att bibehålla salthalten i kroppen. De fiskar som inte tål salt är corydoras/pansarmalar.

    Jag vet inte om det gör någon skillnad att ha i salt. Jag har det inte.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      NEJ jag anser det inte vara nödvändigt...

      Om firrarna mår bra för övrigt!!!
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Det är kanske inte nödvändigt men det är bra. Tror inte dina räkor mår så bra av salt men jag är inte säker.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Mackan_diskus
          • January 2003
          • 93

          #5
          hallå.. jag häller alltid i lite salt (utan jod) vid varje vatten byte.. typ två tsk per 20L
          MVH -MACKAN-
          ____________
          200L Oscar
          175L Malawi
          60L Paty, guppy
          45L Blå cilid
          25L Ygel

          Kommentar

          • killimilli
            • November 2003
            • 98

            #6
            Tror inte dina räkor mår så bra av salt men jag är inte säker.
            Jag har då ingen större lust att riskera mina räkors hälsa, så jag måste ta reda på hur det ligger till, om räkorna klarar av lite salt...Nån som kan hjälpa mig?

            Alltså alla mina fiskar mår bra, förutom guppy hanen som dog (vet ej av vad)... eftersom det är så olika bud så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra...

            Det kan väl inte vara så bra att ha salt i vattnet om man köper några nya fiskar som inte är van det...eller hur?

            Kommentar

            • Elana
              • April 2003
              • 239

              #7
              Vissa fiskar som guppy, molly och platy gillar lite bräckt vatten. Däremot har jag hört att ancistrus inte ska må så bra av salt.
              Mvh
              Elana
              Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

              Kommentar

              • killimilli
                • November 2003
                • 98

                #8
                Hm, jag har en kompis som i sitt akvarium har kulfisk, ancistrus och salt och där är då alla nöjda och glada...så det verkar ju som om de tål lite salt.

                Kommentar

                • Elana
                  • April 2003
                  • 239

                  #9
                  Jag hade också salt i akvariet samtidigt som min ena ancistrus bodde där, men vad jag har förstått så är de känsliga för salt i och med att de inte har samma hud som vanliga fiskar och därmed inte kan få balans mellan sin kropps salthalt och vattnets salthalt lika bra. Frågan är kanske hur bra ancistrusarna mår av salt i längden?
                  Mvh
                  Elana
                  Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                  Kommentar

                  • mats m
                    • September 2002
                    • 515

                    #10
                    Hej.
                    Salt ja eller nej,har använt salt rätt så friskt förut men har slutat med det för jag tror att fisken ej mår så bra av att gå i salt hela tiden och att det som saltet skall hjälpa mot blir motståndskraftigare.Så när man behöver salt har det svagare effekt och behandlingen svårare.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • snicke
                      • March 2003
                      • 118

                      #11
                      Har använt salt ett par gånger vid små sjukdomssymptom och jag tror att det fungerat. Det var inga problem med räkorna. Salthalten var 1dL per 100L.

                      Kommentar

                      • killimilli
                        • November 2003
                        • 98

                        #12
                        Ok, men då ska jag prova med lite salt...och hoppas på det bästa...

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          • June 2002
                          • 1081

                          #13
                          Jag tycker att det är helt onödigt att tillsätta salt till de fiskarna du har. Särskilt om du inte har några problem. En halv deciliter är relativt mycket. Jag har skrivit lite om salt på http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=668
                          Mvh. Ola
                          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Angående det du skrivit om salt på ciklid.se så håller jag inte med dig om detta
                            "Orsakerna till att man kan bota och förebygga sjukdomar är bland annat: 1. Parasiter tål salt sämre än fisk. Därför kan man använda salt i förebyggande syfte i lägre doser och som medicin i högre."
                            Enligt medicinsk expertis (dit jag inte räknas) så krävs det mycket höga saltkoncentrationer (betydligt mer än sötvattensfiskar tål) för att ta livet av parasiter och bakterier och saltet fyller alltså ur denna synpunkt ingen funktion.
                            Däremot så kan det ha en annan positiv funktion genom att det minskar den osmostiska "obalansen" mellan fisk och vatten. Detta gör att fiskens kan koncentrera sina krafter mot att bekämpa eventuella parasiter och bakterier istället frö att arbeta med att utjämna den osmotiska balansen. Indirekt har alltså salt en positiv effekt.
                            Däremot tvistar de lärde om man skall ha i salt för jämnan eller enbart när så är påkallat (vid sjukdom).
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Poseidon
                              • February 2003
                              • 1255

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Poseidon
                              NEJ jag anser det inte vara nödvändigt...

                              Om firrarna mår bra för övrigt!!!
                              Som jag skrev tidigare å som Kjell gör gällande nu...Är åxå min erfarenhet...vid sjukdom men inte annars.

                              Som jag har kommenterat tidigare på en tråd om just salt...att vissa tillsätter det i förebyggande syfte.

                              Replikerade...att det är ungefär som "jag skulle ta en treo ifall att jag skulle få huvudvärk" i förebyggande syfte!!!

                              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                              Kommentar

                              Arbetssätt...