Sänka pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • January 2002
    • 585

    #16
    Hej

    "Det var en gång en akvarist som tänkte sänka pH-värdet med hjälp av torv. Akvaristen fick de goda råden att använda en nylonstrumpa eller att sätta torven i filtret(i akvariet). Den godtrogna akvaristen gjorde som rådgivarna sa, men se någon större sänkning av pH-värdet inträffade inte. När sedan akvaristen blev uppgiven gjorde han ett sista försök med torv. Han gick till en zoobutik och köpte ett ytterfilter(ett litet) och placerade torv löst i filtret och SE det fungerade."

    Ja, så gick det för mig en gång i tiden. Numera har jag dessutom ett eget byggt filter där vattnet får rinna igenom torven sakta, samt ett större kar med en torvskikt i botten där vattnet får stå 1-2 veckor innan jag använder det. Jag kan sänka pH från 8,0 till 5,0 på två dygn med hjälp av det hemmabyggda filtret(från 3,5dKH till 0,5dKH).


    Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
    Rickard Berg
    **********************
    http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
    /Rickard
    don Quijote och KA.
    http://www.killifish.tk

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #17
      Jag ska köpa ett ytterfilter och prova med att bara ha torv i den. Gillar inte det här med kemikalierna riktigt.

      Vilken sorts torv ska man ha i?
      Från akvarieaffären eller trädgårdstorv?
      Hur stor filtervolym kan det krävas till 300 liter envist vatten? pH ska ner från 7,9 till 6,5 eller i närheten av det.
      Har även en 120 liters plasttunna som jag skulle kunna ha torv i och "sura ner " vattnet till bytena.Tunnan får nog stå ute på balkongen, för man vill ju få plats att duscha i badkaret ibland...Brukar nämligen ha tunnan stående där.

      Blir vattnet mycket brunt av torvfiltreringen? Det mörknar ordentligt av rötterna i akvariet redan nu.
      Några stenar som höjer pH har jag nog inte. 14 liter engelsk sjösten finns i akvariet, men ph var detsamma redan innan jag hade i det.


      Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #18
        Jag har för mig att engelsk sjösten innehåller kalk eller åtminstone är "nedsmutsad" av kalk (ser ju faktiskt ut att bestå av kvarts dvs Si02). Ta några korn och häll på avkalkningsmedel till kaffebryggare. Bubblar det så finns det kalk.

        Mvh.

        Ola
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • imported_n/a
          • January 2002
          • 585

          #19
          Hej

          I början var man entusiastisk och inga hinder fanns för att skapa en så naturlig biotop som möjligt i akvariet. Jag själv tröttnade med allt plaskande med både vatten och torv i de stora akvarierna och kör numera vatten direkt från kranen.

          Men till mina Killisakvarier plaskar jag fortfarande, enda möjligheten eftersom jag där är intresserad av odling. Men det har ändrat sig med tiden. Ibland får man gå varvet runt innan man hittar rätt eller det som passar en själv.

          Men när jag körde torv i ytterfiltret fick jag byta torven med jämna mellan rum, nu var filtret inte så stort (Eheim 2211; 300 l/h). Akvariet var på 250 liter och kranvattnet´s pH 8,0-8,2 samt 3,5dKH. Jag använder trädgårdstorv vilken är lite för fin för ändamålet, den har en tendens att packa ihop sig så att vattnet inte passerar igenom utan snarare runt. Detta medför att en klar försämring, men det är också bra att ha torven blötlagd före den sätts i filtret därför att ytspäningen blir så hög runt torvpartiklarna att vattnet har svårt att tränga igenom. Det tar avsevärt längre tid att få effekt av torven om den inte varit blödlagd.

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Blir vattnet mycket brunt av torvfiltreringen? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Prova i tunnan först och se själv, för det finns säker de som tycker att det blir alldeles för mörk medan det finns de som tycker att det är OK.

          Du har ett annat alternativ också och det är att först fälla ut endel av karbonaterna i tunnan och slanga över det vattnet till akvariet så slipper du byta torv så ofta eller helt enkelt ha mindra torv i filtret(vilken lång mening <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>).

          Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
          Rickard Berg
          **********************
          http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
          /Rickard
          don Quijote och KA.
          http://www.killifish.tk

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #20
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Du har ett annat alternativ också och det är att först fälla ut endel av karbonaterna i tunnan och slanga över det vattnet till akvariet <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Hur menar du?

            Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • imported_n/a
              • January 2002
              • 585

              #21
              Hej

              Man använder sig av oxalsyra,vinsyra,akorbinsyra eller citronsyra. Den första kan du köpa i färgbutiken de andra i matvarubutiken. Gör en lösning bestående av 100 g av ämnet löser det i en liter dest./avjoniseratvatten. Tillsätter det till vattent som ska behandlas. Hur mycket ska tillsättas? Ta 100 ml(1 dl) vatten droppa i en pH-indikator, därefter tillsätter du syrelösningen droppvis(mätpippet är att föredra) tills du för den färg(pH) som du önskar på provet. Läs av tillsatt volym tillprovet. Akorbinsyran ska förvaras mörk och lösningens hållbarhet är begränsad, blir den gulaktig kan den inte användas.

              Sedan får du räkna ut hur mycket som behövs till din tunna/behållare med vatten(var noggrann det lönar sig). Det blir en bottensatts som du inte ska använda, vilket består(huvudsak) av kalciumkarbonat. Nu har du ett vatten som har lägre pH, lägre dKH och lägre dGH. Mycket arbete men billigt, alternativet är att köpa ett RO/U-filter vilket är enklare men dyrare.

              Den rest av syran som blir kvar i vattnet är inget att oroa sig för. Koncentrationen är så låg och den ackumuleras inte i akvariet. Hoppas att du förstod principen.

              Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
              Rickard Berg
              **********************
              http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
              /Rickard
              don Quijote och KA.
              http://www.killifish.tk

              Kommentar

              • Lukas
                • April 2002
                • 1211

                #22
                Hej igen!
                Jag var på en zooaför i närheten och rådfrågade mig lite om hur jag ska få ner pH värdet, vilket resulterade i att jag kom hem med en liten burk med fosforsyra.
                Hur ska jag på bästa sätt prova mig fram hur många doppar jag ska ha i vid vattenbyte???
                För/nackdelar med detta??
                Visst har koldioxidhalten i akvariet ett samband med pH värdet??, ju mer koldioxid desto lägre pH. Och jag har sedan några veckor tillbaka skaffat en mängd snabbvexande växter pga trådalgs problem, men som uu gått över.
                /Lukas


                Kommentar

                • imported_n/a
                  • January 2002
                  • 585

                  #23
                  Hej

                  pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar. Vad man gör är att omvandla vätekarbonaten(i huvudsak) till koldioxid som avgår. Föst när tillräckligt mycket av vätekarbonaterna har omvandlats stannar pH-värdet kvar på en lägre nivå.

                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Visst har koldioxidhalten i akvariet ett samband med pH värdet??, ju mer koldioxid desto lägre pH.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                  Inte riktig sant, eftersom vattnets koldioxid står i jämvikt med luftens koldioxidhalt. Men den biologisaka aktiviteten i akvariet skapar koldioxid vilket ger ett något högre koldioxidtryck i akvariet(1,5-3 gånger högre). Men det är klart placerar du akvariet i en kupa och sedan tillsätter fosforsyra stämmer det nog <img src=icon_smile.gif border=0 align=middle> .


                  Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
                  Rickard Berg
                  **********************
                  http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
                  /Rickard
                  don Quijote och KA.
                  http://www.killifish.tk

                  Kommentar

                  • Lukas
                    • April 2002
                    • 1211

                    #24
                    Hej igen!
                    Men hus ska jag prova mig fram så att jag vet hu många dropper det behövs?
                    Ska jag tex byta 50% av vattnet och sedan droppa i, och mäta pH efter varje droppe<img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>
                    /Lukas

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Hej Lukas,
                      Se till att ha en stamlösning av fosforsyra (men det är antagligen vad affären har sålt) för annars kan bara någon/några enstaka droppar göra att pH går i botten på några sekunder så att fiskarna för.
                      Gjorde själv misstaget en gång och försökte droppa i koncentrerad stamlösning i akvariet, jag kommer aldrig att göra om detta misstag.
                      Du måste mäta pH-värdet efter varje droppe.

                      Rickard skriver "pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar."
                      Det är möjligt att det är så, även om jag är skeptisk. Jag har nämligen rätt dålig erfarenhet av att använda fosforsyra i akvarium (då tänker jag inte på exemplet ovan).
                      Använde nämligen fosforsyra en längre period (ungefär ett halvår) i ca. 100 akvarier och hade under hela denna period mycket stora algproblem i dessa akvarier och dessutom buffrade det mycket dåligt.
                      Jag slutade efter ett tips jag fick av Kaj Andersen under ett föredrag han höll för ett tiotal år sedan i Örebro. Han rekommenderade då "eksubstrat" istället. På den tiden fanns inte detta att köpa i Sverige men jag fick tag på det i Tyskland och jag har alltsedan dess använt detta. Med eksubtratet försvann algproblemen samtidigt som det puffrade bättre (tog längre tid innan pH började stiga igen).
                      Jag är därför tämligen skeptisk till fosforsyra och jag har också pratat med många andra som haft samma erfarenhet med algproblem efter att ha använt detta.
                      Att så pH-minus (som är ett etablerat varumärke) i princip skulle innehålla samma bestånddelar som fosforsyra och därmed också rimligen skulle ge samma problem, verkar underligt. Jag har dock aldrig använt pH-minus i någon större skala så jag vet inte, utan det är bara vad jag tror.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • JE
                        • January 2002
                        • 719

                        #26
                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Rickard skriver "pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar." <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                        Jag har provat båda sorterna och de fungerar lika bra eller dåligt.
                        Jag tycker att Richard har beskrivit det mesta i sina inlägg och jag kan bara hålla med. Om man bara använder någon form av syra så får man inte någon bestående buffertverkan. Man måste alltså använda så mycket syra att man omvandlar vätekarbonaterna till koldioxid som sedan luftas ur, vilket ger ett lågt pH men mycket ostabilt vatten.
                        Man måste alltså ersätta bufferten med något annat, ex humussyror från torv eller dylikt.
                        Med kontinuerlig tillförsel av Co2 kan man hålla pH-värdet hyfsat stabilt kring 6,7-7,0 om inte kH är alldeles för högt.
                        Vill man ha ett lägre pH så är en kombination av syra och torv att föredra.

                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Se till att ha en stamlösning av fosforsyra (men det är antagligen vad affären har sålt) för annars kan bara någon/några enstaka droppar göra att pH går i botten på några sekunder så att fiskarna dör. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                        Stamlösning = 1 del 85% Fosforsyra 10 delar Avjoniserat vatten.
                        Skall aldrig hällas direkt i akvariet utan blandas i en större behållare.
                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur ska jag på bästa sätt prova mig fram hur många doppar jag ska ha i vid vattenbyte???
                        För/nackdelar med detta?? <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                        Beror på vattnets beskaffenhet, kH och GH.

                        Så här gör jag, jag använder RO-filter som tar ner ledningsförmågan till 0-5 uS och pH 7,0. Detta vatten samlas upp i en 1000 L plastbehållare, vilken luftas och tillsätts vissa mineraler och spårämnen tills jag nått ett ledningstal mellan 80-160 uS beroende på vilka fiskar jag skall använda det till. Sedan tillsätter jag ca 20-60 ml utav stamlösningen (fosforsyra) tills jag nått önskat pH-värde.
                        Detta vatten tillsätter jag i ett centralfilter (120 L) där jag bla använder en höghumifierad pelleterad trädgårdstorv som hjälper mig att buffra vattnet.

                        Om man använder mycket vatten som jag gör är det här nästan enda sättet utan att jobba ihjäl sig, men rör det sig om mindre mängder är det betydligt billigare att samla upp regnvatten som renas genom aktivt kol, pH´t brukar ligga kring 3-5 på grund av föroreningarna men är lätt att få bort med hjälp av kolet. Man måste ändå använda torv för att buffra pH´t, brukar hamna runt 6,5.
                        Det är betydligt lättare att höja pH än att sänka det och få det stabilt, använder man växter i akvariet så trivs inte dessa om pH´t är lägre än 6,7-6,8 optimalt ligger mellan 6,8-7,2 även om det finns undantag.

                        M.v.h / Janne E

                        http://www.goc.se

                        Kommentar

                        • Lukas
                          • April 2002
                          • 1211

                          #27
                          Hej!, tack för era svar.
                          Om jag har en 10 liters dunk, så kan jag ju ha i en droppe i taget och kolla ph efter varje droppe. Sedan kan jag hälla i den utspädda lösningen i akvariet, och sedan konrtolera pH i akvariet. Och om det nu skulle vara för högt kan man ju bara göra en ny blandning och sedan hälla i<img src=icon_smile_question.gif border=0 align=middle>
                          Är detta sätt OK?
                          Vilken typ av alger kan detta frammkalla?
                          vr får jag tag i ekrubstrat, hur används det?
                          /Lukas

                          Kommentar

                          • Ulla
                            • April 2002
                            • 1163

                            #28
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> vr får jag tag i ekrubstrat, hur används det?
                            /Lukas<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                            Ekbarksextrakt har i alla fall Hjortgatans Zoo. 1 liter kostar 179:-
                            (Amtra Oak-bark Extract)

                            Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
                            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              • January 2002
                              • 585

                              #29
                              Hej

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Rickard skriver "pH-minus och fosforsyra har i princip samma beståndsdelar."
                              Det är möjligt att det är så, även om jag är skeptisk<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                              pH-minus innehåller svavelsyra(H2SO4) och natriumfosfat(Na3PO4). Fosforsyra(H3PO4) innehåller en vätejon mer än pH-minus. Däremot ska man aldrig syrgöra ett vatten med hög karbonathårdhet utan att först avhärda det(avlägsna karbonaterna).

                              Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
                              Rickard Berg
                              **********************
                              http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
                              /Rickard
                              don Quijote och KA.
                              http://www.killifish.tk

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Hej,
                                Ek-substrat finns idag att köpa i de flesta akvarieaffärer (åtminstone de välsorterade) samt via postorder som Ulla nämner ovan och det finns flera olika fabrikat. Själv har jag använt det fabrikat som Ulla nämner, Amtra Oak. Dessa preparat är relativt billiga och dryga.
                                Även eksubstrat skall dock användas försiktigt eftersom pH kan sjunka "hur lågt som helst" vid överdosering (även om det inte går lika fort som med fosforsyra). Man måste alltså mäta sig fram till korrekt nivå.
                                Idag finns också några andra preparat på marknaden (t.ex. Amtra Trop) där doseringen inte är riktigt lika noggrann eftersom pH vid överdosering inte sjunker lägre än till 6.5. Dessa preparat buffrar också vattnet ännu bättre än ek-substraten, nackdelen är att de är betydligt dyrare.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell

                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...