Nu får det snart vara nog!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #16
    inte bluff i att det inte fungerar, bluff i att man säljer något man inte igentligen behöver, enligt mig. man gör pengar på folks okunskap.
    fish r friend

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      man gör pengar på folks okunskap.
      Så är det väl med allt i samhället så varför skulle akvariehobbyn vara annorlunda.
      Självklart kan man klara sig utan bakteriekultur och t.ex. tillreda en egen bakteriekultur med hjälp av trädgårdsjord som vi gjorde förr.
      Eftersom jag själv varit zoohandlare en gång i tiden (på den tiden fanns det inte kommersiella bakteriekulturer att tillgå) så vet jag vilka problem detta med nitrittoppar orsakade.
      Det hjälpte inte hur mycket man än förklarade att man bara skulle starta med ett fåtal fiskar och mata ytterst försiktigt - alldeles för många struntade totalt i dessa råd, vilket innebar att en fruktansvärd massa akvarier hamnade på vinden eller soptippen efter en kort period pga nitritproblem från starten.
      Det är ingen som helst tvekan om att de kommersiella bakteriekulturer som finns idag ökar slarvmarginalen och detta i kombination med fortsatt tjat från zoohandlarnas sida har gjort att färre misslyckas än vad som skedde tidigare och detta kan inte jag se annat än positivt på.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #18
        jo jag förstår att du gillar alla sådana produkter. och du profiterar ju på folks okunskap historiskt och till vardags. som grossist/handlare/bokskrivare/föredragshållare.

        men som fattig konsument (inte för att jag tillhör den skaran) så kanske det inte är lika kul att bli pådyvlad den ena produkten efter den andra, som man igentligen inte behöver.

        bakterikultur skapas genom fiskbajs och filtermaterial. å lite tålamod.
        fish r friend

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #19
          Jag använder nitrivec som jag köper i 5 liters dunkar.

          När jag tar in mina dammfiskar sammanlagt 3,5 meter fisk till min innedamm på 3000 liter, jag använder filter från dammen ca 100 liter filtermatrial fulla med nedbrytningsbakterier så får jag utan att mata fiskarna första veckan och byter 10 % vatten varje dag och använder nitrivec ändå får jag nitrit i vattnet, bakterierna är anpassade till 15000 liter, efter ca 2 veckor börjar nitriten ändå att bli lite för hög, men då vet jag att nitraten är på 30mg litern och byter 50 % vatten varje dag till nitraten är under 10mg litern.
          Sedan blir det ingen mer nitrit för jag byter vattnen en gång i veckan och pytsar i nitrivec.
          Före bytet då mäter jag nitraten och byter vatten så många liter så nitraten blir under 10 mg litern efter bytet.
          Nitraten är ett problem när man inte har växter som kan sänka den.
          Nitrat ökar hela tiden eftersom jag bara byter ut en del av den nitrat som jag tillför genom fiskarnas avföring.
          Om jag matar med ett foder som innehåller 30 gram protein så blir det drygt 20 mg nitrat.
          Vill jag ha 0 mg nitrat och tillför 30 gram protein då får jag 20 mg nitrat och byter jag då 50 % vatten då är det ändå 10 mg nitrat kvar.
          Har man inte växter som förbrukar eller växter som inte passar i vattenmiljön så de inte kan tillgodogöra sig nitrat och fiskarna får mat så kan man aldrig genom små vattenbyten få ner nitraten den stiger eftersom.
          En del av de problem som är i ett akvarie kan vara för mycket nitrat, den är skadlig under en längre tid och vid ett högt pH kan höga värden av nitrat omvandlas till nitrit/ ammoniak.

          Men det finns de som hävdar att nitrat är ofarligt.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            jo jag förstår att du gillar alla sådana produkter. och du profiterar ju på folks okunskap historiskt och till vardags. som grossist/handlare/bokskrivare/föredragshållare.
            Lägg av nu va. Argumentera för dina åsikter istället för att sprida ut lögner.
            Du skriver att jag profiterar
            som grossist - har varit grossist men sålde hela min verksamhet för snart 4 år sedan.
            som handlare - har varit handlare men det är minst 12-13 år sedan (kommer inte ihåg exakt när det var) jag sålde denna verksamhet.
            som bokskrivare - okej för att jag ger ut böcker, men vad sjutton har detta med försäljningen av bakteriekulturer att göra.
            som föredragshållare - okej jag håller föredrag men det tar jag inte betalt för (pratade senast igår på GCGs möte - min betalning, jag slapp betala 10 spänn för kaffet!!!!! - å andra sidan hann jag inte ta något kaffe eftersom så många ville ställa frågor) om det inte handlar om ett kommersiellt företag/organisation som jag håller föredrag hos (de har råd att betala) men vad sjutton har detta med försäljningen av bakteriekulturer att göra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              • November 2002
              • 1595

              #21
              Jag säger bara att som aktiv inom den mer komersiella delen inom akvaristiken så förstår jag att du gillar sådana produkter och gärna lyfter fram deras förträfflighet.

              Ljög jag? knappast.

              Argumentera för dina åsikter istället för att sprida ut lögner.
              peka gärna på en lögn. jag tar inte sådana anklagelser så bra :-/

              Försöker bara påvisa att det finns ett ekonomiskt intresse för många att framhäva färdiga bakterikulturer som överlägset att skapa bakteriekulturer på traditionellt sätt.
              fish r friend

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ljög jag? knappast.
                Jag är inte grossist, jag är inte handlare och du har inte på något sätt kunnat påvisa att det faktum att jag ger ut böcker och håller föredrag i akvarieföreningars gör att jag som du skriver har ett ekonomiskt intresse och profiterar på att det säljs bakteriekulturer.
                Om du inte kan bevisa detta samt att jag idag är en handlare och grossist så ljuger du.

                Så här står det förövrigt om bakteriekulturer i "Back to Nature Akvarieguide".
                "När man startar ett akvarium bör man bara köpa in några få fiskar, eftersom det ännu inte byggts upp en nyttig och nödvändig bakteriekultur för nedbrytningsprocessen i akvariet. Allt efter hand fyller man sedan på med fisk. Under den första månaden bör man mata mycket försiktigt, eftersom det tar lite drygt en månad för ett akvarium att få rätt biologisk balans. Om man inte gör på detta sätt får man lätt nitrit (steg i kvävecykeln, nedbrytningen av avfallsprodukter) i akvariet och alla fiskarna kan dö.
                Man kan också påskynda uppbyggnaden av den nyttiga bakteriekulturen i akvariet genom att tillsätta en speciell bakteriekultur som finns att köpa i akvarieaffärer. Ett annat nästan lika effektivt sätt är att vid nystart ta en del av gruset från ett annat väl fungerande akvarium (OBS –skölj bara av detta grus med kallt vatten). En annan bra metod är att ta filtermaterial från ett filter som varit igång en längre tid i ett akvarium."
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell




                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • kia
                  • August 2003
                  • 366

                  #23
                  Orm, Det är väl tur att det finns driftiga entreprenörer i samhället! Tänk om alla var lönearbetare eller bidragstagare, vem skulle då starta företagen som ger jobb åt oss andra? Har entreprenören dessutom lång erfarenhet som den gratis delar med sig till andra är det väl ännu bättre!

                  Det finns ingen som tvingar dig eller någon annan att använda bakteriekulturer. Har man lite pengar som akvarist kan man skaffa sig mycket kunskap och på så sätt göra av med betydligt mindre pengar på olika kemiska produkter och andra "gadgets". Råd om sådant är bra! Men att predika att produkter är bluff bara för att de är komersiella känns varken seriöst eller genomtänkt. Det är bättre för miljön och hälsan än att cykla. Varför tar vi då bilen? Man kan förebygga huvudvärk och bakfylleångest dagen efter festen genom att låta bli att dricka alkohol på festen. Varför gör vi då inte det?
                  Nybörjare, Nivå II .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                  "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                  Kommentar

                  • Tottofagrin
                    • July 2003
                    • 330

                    #24
                    Måste bryta in här lite själv. Har själv jobbat i en akvarieaffär så jag vet hur vissa nyblivna akvarister är, i många fall barn tillsammans med föräldrar. Ungarna vill stoppa i all fisk direkt trots råd att vänta. Om nu nitriten skulle skjuta akut i höjden, så går det relativt snabbt att rädda fiskarna med hjälp av kulturer och vattenbyten. Tycker inte att det är något fel i att man lyckas rädda några stackars fiskliv samt kanske ett fortsatt intresse från en nybliven akvarist. Sedan får man ju hoppas att folk drar lärdom av sina misstag så att inte man blir helt beroende av bakteriekulturer i framtiden.

                    /Kalle
                    MVH Kalle
                    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                    Kommentar

                    • skadedjur
                      • September 2003
                      • 188

                      #25
                      *Host*... stackars Kjell!

                      Kan iaf meddela att det nog var något skumt med testet, för dagen efter att jag mätte att nitriten var på topp så fanns det plötsligt inte nitrit alls... knallgult... Seras NO2test.
                      Är glad igen.
                      // Karolina //
                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        Det var nog Nitrivec som sänkte nitriten
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #27
                          Ursprungligen skickat av orm
                          sånna bakterier är bluff! du gör för få vattenbyten/har undermålig filtermassa
                          Vad har vattenbyten med nitrit att göra?
                          MVH
                          magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #28
                            Nåja, om man byter 50% vatten då halverar man nitrit, ammonium/ammoniak och nitrat + en massa andra värden som har att göra med växter.
                            Hur är det, man kan äventyra växternas välmående med för stora vattenbyten förmodar jag.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...