Nu får det snart vara nog!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skadedjur
    • September 2003
    • 188

    Nu får det snart vara nog!

    Här tar man till ALLT för att eliminera risken för nitrit... har i mängder av snabbväxande växter samt en massa bakterier vid uppstart, väntar 1½ vecka med att släppa i fiskarna, matar sparsamt ("vanlig" mat var tredje dag, ½ algtablett delad i 4 varje dag), byter 10-20% av vattnet per vecka, har i mer bakterier varje vecka enligt rekommendation, testar vattnet för hårdhet, pH, nitrit och nitrat varje dag och det är helt OK, på de bästa värdena...

    ...ÄNDÅ har jag återigen över 5,0 mg/l Nitrit från EN DAG TILL EN ANNAN!! Detta är alltså helt otroligt... jag är så fruktansvärt frustrerad, vad ska jag göra egentligen??

    // Karolina //
    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Nja, det du gjort är väl inte vad som rekomenderas.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • skadedjur
      • September 2003
      • 188

      #3
      Kramfors: Jaså inte? Det är ivf vad jag läser överallt samt fått lära mig av människor och så har vi gjort under hela min uppväxt och haft NOLL problem med nitrit. Vad ÄR då det som rekommenderas?
      // Karolina //
      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        väntar 1½ vecka med att släppa i fiskarna?: När du inte har några fiska får du inga "nyttobakterier"

        byter 10-20% av vattnet per vecka,!: Brukas rekomendation 1/3= 33%

        man till ALLT för att eliminera risken för nitrit... har i mängder av snabbväxande växter: Vad har växterna med nitrit att göra?

        ÄNDÅ har jag återigen över 5,0 mg/l Nitrit från EN DAG TILL EN ANNAN!!: Filtret är kanske skitigt, du kansk matade för mycket dagarna före.
        Du kan väl kvävecykeln, då förstår du varför du fått nitrit.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #5
          Hejsan!

          Mmmm... livet är inte alltid så enkelt som det står i bruksanvisningen...
          Hur stort akvarium har du? Små akvarier är känsligare än stora....
          Vad har du för filter? Vad har du i filtret? Det kan spela ganska stor roll. Man kan prova med olika material tills man hittar en bra lösning.
          Hur många fiskar har du i? Du bör flytta in fiskarna "en och en" så att filtrer hinner "växa" med antalet fiskar. Det tar flera veckor för ett filter att komma igång.
          Finns det någon djuraffär i närheten som du kan ta med ett vattenprov till och rådfråga?
          Död fisk? Rutten växt?
          Sånt kan vara en orsak

          Hoppas du hittar orsaken
          Mch
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            sånna bakterier är bluff! du gör för få vattenbyten/har undermålig filtermassa
            fish r friend

            Kommentar

            • gugges
              • May 2003
              • 893

              #7
              Det är ju inte utan att man känner igen det här! det tog 3-5 veckor innan mitt filter kom igång med bakterierna...(efter att fisk kommit i) sprang som en tok fram och tillbaks och visste inte vad man skulle hitta på trots att man följt alla råd! men tålamod är en dyngd...
              Jag gjorde små vattenbyten varje dag när jag fick visning på nitrittestet, och höll på så tills en dag då det sa zapp i slangar och i filter(jag kan se egenom) och det kom beläggningar i dem... trodde ju förstås att det var mer problem påväg men det visade sig att det var de nyttiga bakterierna som börjat föröka sig explotionsartat!
              Matade inte alls de 3 första dagarna och matade därefter mycket snålt i en vecka efter, sen kom problemen och då blev det ännu mindre matning! men efter att filtret har kommit igång så har jag aldrig sett röken till reaktion på testet igen!
              Om filtret har slammat igen pga övermatning eller så så "vaska" ur det i akvarievatten i en hink tex! man gör sig en björntjänst om man spolar egenom det i kranen i början.. de flesta bakterier som hunnit föröka sig riskerar att försvinna då...
              Byt aldrig allt vatten av samma anledning, det blir bara en högst tillfällig förbättring av det, och det är ungefär som att starta om från början igen... dock kan det vara aktuellt med små vattenbyten varje dag eller varannan dag som man får fortsätta med tills problemen är över... när karet är igång så ska man väl hålla sig till det rekomenderade dvs ungefär 1/3 varje vecka, nu när du har problem så kanske det kan vara aktuellt att göra 10-20% vattenbyten varje dag eller varannan dag beroende på koncentrationer av nitrit och storlek på karet...(rätta mig om jag har fel- det gäller generellt!)
              Jag skulle nog vilja förespråka kontinuitet i åtgärder och rutiner, jämna vattenbyten = jämnare vattenvärden(under förutsättning att man gör det tillräckligt ofta) förändra saker långsamt och inte chockartat, värden och effekter har en förmåga att då också förändras chockartat!
              Under förutsättning att du har en anpassad filterstorlek till ditt kar så kommer det att ordna sig! tålamod och följ råden som alla ger så går det bra!
              Som orm säger så är det inte bakterier du tillsätter i ditt kar(med sånt som heter nitrivec och allt möjligt) utan det är som en turbonäring åt bakterierna, det är mao bara en liten hjälp till bakterierna att kunna växa och föröka sig men ingen mirakelkur, bara en liten hjälp påvägen..

              Hoppas det går bra!

              P.S Om man fortfarande har problem efter tex 2 mån(efter åtgärder) så är det dags att kolla över belastningen på karet(minska antalet fiskar) och/eller utöka/se över sitt filter/kapacitet...
              Guardians Of Catfish - www.goc.se

              Kommentar

              • kia
                • August 2003
                • 366

                #8
                Jag har haft lite liknande problem i det nystartade 150 liters akvariumet. Jag satte in för mycket fisk på en gång, det var jag medveten om, men jag trodde att akvarievattnet från mitt andra akvarium skulle fixa det där med bakterier och så... Till slut hällde jag i en dos av något de rekomenderade i akvarieaffären i filtret (som brukar vara vid uppstart av akvarium).

                Jag vet inte hur mycket det hjälpte, men nitrithalten har sjunkit. Har en låg markering av nitrit på dropptesten men inte på stickan (jag tror jag föredrar stickans resultat)...

                Fiskarna (alla 20) tycks vara vid god hälsa. Jag kan bara önska dig lycka till i kampen mot nitraten.
                Nybörjare, Nivå II .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                Kommentar

                • Hummer
                  • June 2003
                  • 417

                  #9
                  OJOJ vad alla har problem.
                  När Jag starta mitt 375liters vänta jag 1 dag med att släppa i 6st Malawi. Efter 1 vecka va alla värden bra. Bakterierna förökade sig enormt bara efter några dagar. Då mata jag som vanligt sen jag lag i fiskarna. Bytte inge vatten den första veckan.
                  Life's for my own, to live my own way
                  Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
                  Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    sånna bakterier är bluff!
                    Att generellt påstå att bakteriekulturer är bluff är bluff.
                    Jag kan inte tala för alla bakteriekulturer eftersom jag bara i lite större skala har testat några få av dom, men de jag testat funkar definitivt så de är absolut inte bluff.
                    Däremot anser jag i likhet med Kramfors att man tämligen omgående skall starta med några få fiskar i akvariet. Visserligen sägs vissa bakterikulturer funka utan fisk i akvariet och det är möjligt att det är så, men "nyttobakterietillväxten" kommer utan tvekan att bli betydligt snabbare om man har några fiskar i akvariet.
                    Felet många gör är att man lägger i för många fiskar samtidigt - då blir belastningen på akvariet för hög och man får nitrit.
                    Starta alltså med några få fiskar - vänta 4-5 veckor och börja sedan sakta öka på antalet fiskar. Gör man på detta vis så behöver man inte ens någen bakteriekultur (förutsatt att man matar mycket försiktigt). Använder man en bra bakteriekultur så gör det att man kan påskynda processen något - det innebär dock inte att det är fritt fram för att fylla på all fisk vid ett tillfälle.

                    du gör för få vattenbyten
                    Själv byter jag aldrig vatten i ett nytt akvarium den första månaden - ju mer man byter ju längre tid tar det tills det skapas en bra biologisk balans i akvariet.

                    /har undermålig filtermassa
                    Ingen filtermassa i sig hur bra den än är kan skapa en "nyttobakteriekultur" ur tomma intet. Det tar tid att bygga upp en sådan och för det behövs det fiskar i akvariet och gärna att man påskyndar förloppet genom att använda en bra bakteriekultur.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      • November 2002
                      • 1595

                      #11
                      jag tror ändå nitrivec å sånt är bluff. lite fisk i början och rejäla filter funkar lika bra om inte bättre än att hälla ner nitrivec och sen trycka akvariet fullt med fisk 1 vecka senare, som det gärna inbjuder till. förstår du hur jag menar .. man blir nog lätt lite övermodig och liksom "äh ja har ju ändå pumpat i massa nitrivec"
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • kia
                        • August 2003
                        • 366

                        #12
                        Det är ju alltid lättast om man gjort rätt från början, men om man nu inte gjort det kan ju nitrivec eller dylikt kanske hjälpa till att rätta till problemen??

                        "Erfarenhet är att veta en massa saker som man inte bör göra".
                        Nybörjare, Nivå II .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          jag tror ändå nitrivec å sånt är bluff.
                          Du kan ju tro vad du vill - jag har inte testat på just nitrivec men andra bakteriekulturer och jag vet (testat på 100-tals med akvarier genom årens lopp) att de fungerar.
                          Om det sedan inbjuder till övermod och man tror att det är fritt fram så är det knappast preparatets fel - det måste kombineras med sunt förnuft.
                          Kanske tror du också att säkerhetsbälten i bilar är bluff eftersom de ger en säkerhetskänsla som inbjuder till ett sådant övermod att man tror att man kan köra som en idiot bara för att man har det på, eller.

                          Faktum är att det enda kommersiella preparat jag har i mitt "fiskmedicinskåp" är en bakteriekultur samt salt. De vet jag funkar och täcker de flesta situationer.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Smike
                            • October 2002
                            • 238

                            #14
                            Nitrivec eller liknande är till god hjälp även om man gör allt "rätt" och det funkar aldeles utmärkt när man vill hålla värdena stången. MEN det är ett hjälpmedel och INTE ett botemedel. Bäst fungerar det som komplement till andra metoder (sök bland tidigare inlägg här på zoopet så kommer du säkert finna massor av bra tips). Om man förväntar sig att det ska ta bort nitriten och hålla det borta för resten av tiden så lurar man sig själv rejält - ur det perspektivet blir det en bluff. Måttligt förhöjda nitritvärden under uppstartsperioden är fullkommligt naturligt och så länge fiskarna ser ut att må bra är det ingen fara. Nitriten kommer att åka upp och ner i början och det är också helt normalt innan det blivit biologisk balans i karet. Och det tar tid innan man uppnår konstant önskat läge. För mig tog det två månader innan det långsamt blev alltmer stabilt läge där nitriten till slut inte längre var mätbar. Om det är ovanligt långt eller hyffsat normalt kan inte jag svara på. Men eftersom allt var fridens i karet och nitriten ändå var stabil (inga rusktoppar) så oroade jag mig inte det minsta. Tålamod och inga stora desperata ingrepp så länge tankens invånare verkar må bra.
                            Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Om man förväntar sig att det ska ta bort nitriten och hålla det borta för resten av tiden så lurar man sig själv rejält - ur det perspektivet blir det en bluff.
                              Håller delvis med men inte helt.
                              Det är korrekt att bakteriekulturen inte tar bort orsaken till att det blivit nitrit i akvariet - fortsätter man göra samma fel så kommer nitriten tillbaka.
                              Däremot så kan en bra bakteriekultur ta bort nitrit ur akvariet och det mycket snabbt. Det bör dock påpekas att det bara är vissa bakteriekulturer som gör detta och en sådan som jag har erfarenhet av är Dupla Bacter.
                              Förr ställde jag ofta ut akvarier på utställningar etc. och var då tvungen att köra igång akvarier väldigt snabbt och redan från början belasta dom hårt - om man då drabbas av akuta nitritproblem så tar en dubbel dos av Dupla Bacter ner nitriten till 0 på några få timmar.
                              Ett exempel - fraktade ner ett saltvattensakvarium på 800 till en mässa i södra Tyskland och hade då med mig vattnet. Från att jag rev akvariet tills dess att det var igång igen tog det ca två dygn. En timme efter att vi startat upp akvariet med koraller, levande sten, skummare (allt utom fisken) så låg nitrithalten på en för fiskarna dödlig nivå. Jag la då i dubbel dos Dupla Bacter och en timme senare var nitrithalten 0 och fiskarna kunde läggas i utan problem.
                              Ett annat exempel - Göteborgs Ciklidgrupp arrangerade en utställning för ett antal år sedan. Akvarierna var då igång ca 3 veckor och det hann bli nitrit i åtskilliga av akvarierna. En rejäl dos med Dupla Bacter tog då bort nitrithalten.

                              Vissa bakteriekulturer kan med andra ord fungera som akuthjälp men det viktigaste är självklart att inte upprepa missatget som gjorde att det uppstod nitrit i akvariet.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...