Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #31
    =) tackar.. har faktist såna liknande filter i alla mina kar snart..hehe
    fast jag fuskade & köpte mig ett ytterfilter till 450:an.. =)

    & en annan sak..de sakerna som håller mattan på plats..behövdes inte..men visst ser det ambitiöst ut? hehe...
    har ett likadant men mindre utan såna, funkar fint! (de va lite knepiga att silicona fast)
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #32
      Eloge ska du ha för en sådan smart lösning. :O)
      Fundering - behövs ett helt "tak" för att staga upp det hela eller tror du jag kan nöja mig med botten, sidor och en smal glasremsa högst upp? 2252an är hög, ett "tak" skulle vara i vägen både för elsladden och slangen som går till utströmmarröret längs med baksidan av karet. Funderar på att limma en rektangel istället för en hörna, då kan jag limma på korkbark för att dölja hela härligheten utåt så att säga.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #33
        jag har ett par fyrkantiga med..det är ju mer en deisgnfråga =)
        jag har tak på, för annars måste hela härligheten vara ovanför vattenytan..annars gör inte filtermassan nån nytta... gör ett snitt bara & stoppa igenom kabeln där.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • klara
          • September 2002
          • 1112

          #34
          Jo hade tänkt mig så hög så att den hamnar ovanför vattenytan serru. Så blir det ju om man limmar en kammare direkt i karet också. I första hand blir det som sagt problem med den tjocka slangen som går från utblåset på pumpen till utströmmarröret som ska användas även i fortsättningen. Aja, får prova mig fram. Glas kostar mig inget - har ju en karl som kan ta hem hur mycket spillglas han vill. ;O) Snacka om att ha det bra förspänt...

          Glömde... 2252an med sina moduler är så hög att jag måste ha bygget ända upp ändå. Visst kan jag ta bort modulerna men vill ha dem som extra filtrering.
          /Klara
          ------------------------
          Min hemsida
          Min zoon

          Kommentar

          • JR
            • April 2003
            • 2112

            #35
            ok..jag hade den ovanför vattenytan med innan, men tyckte det var opraktiskt.. så nu har jag 5 st som är med tak..funkar hur bra som helst, även med rör som går ut genom filtermassan.
            tog faktist ut mitt innerfilter & satte en 1000L/h eheim cirkulationspump i mitt stora hörnfilter nu istället.. det är ju rätt mycket filtermassa kvar ändå! hehe
            men lycka till.. =) det blir superbra filtrering iallafall!!
            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #36
              Nej Do`h, jag hade inte svårt att förstå vad du undrade över. Åtminstone tyckte jag inte det, bara att det var tungt att ta sig genom texten.
              Över 80 ord utan ett komma eller punkt, men det är kanske så det är idag, vad vet jag.
              Huruvida jag hellre dömmer än friar får väl andra bedömma, det är i varje fall inte min avsikt, och skulle det vara så du uppfattade det jag skrev så får jag väl be om ursäkt.
              Jag skrev ju faktiskt ett svar på frågan på slutet, eller hur ?
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #37
                Jr: hur hög är din största kammare? Hittade inga måttangivelser på din hemsida. Och vilken Eheim är det du har? Jo, jag skulle ju kunna köra med 2252 och bara en modul. Måste fundera mera :O)

                Tillbaka till din hemsida... ser att bildens kammare har en matta på 30 x 26 x 5 cm... antar att det är bredd, höjd och givetvis tjocklek. Är detta ditt största? Och är det 10 eller 20 ppi på mattan? Många frågor så här på nattkvisten ;O)
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                • Do`h
                  • September 2003
                  • 277

                  #38
                  klara !Växterna... De växer bra .. lite för bra tydligen han har lite problem med dom ...? =) det verkar vara nåt knark i hans akvarium de växer nåt grymt tydligen ...Fiskarna oxå `?? jag vet inte men det är vad han säger =)
                  *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #39
                    Nja, knark är det inte men gott om nitrat o annat smaskens i hans kar skulle jag tro. Rensar fint serru.
                    Hornsärv växer så det syns medan man tittar på. ;O)

                    Tala om för honom att efter någon vecka så gäller det att kapa stänglarna, dra upp de tunna nederdelarna, kasta dem o sätta ner topparna igen. Är nederdelen i gott skick kan den stå kvar o förgrena sig igen. Det är så jag fått alla kar fulla ;O)
                    Många tycker det är en jobbig växt och använder den bara till flytväxt. Jag sätter ner dem i gruset, utom i yngelburkarna.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...