Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mobe
    • September 2003
    • 71

    Hjälp!!

    HAr ´kikat runt en stund, men inte hittat svaret... Jag har gjort ett delvattenbyte för första gången, så kan det gå när man är okunnig.... och okunnig som jag är vet jag inte om jag gjort rätt! Jag hällde bara i vanligt kranvatten, blandade inte i "sånt där blått" som är för bakteriekulturen... gjorde jag rätt??

    Vårt vatten har inga som helst tillsatser, innehåller ej klor eller annat konstigt. Det borde väl vara positivt??
  • Do`h
    • September 2003
    • 277

    #2
    Det borde vara Rätt ja med sådant där blått anta jag att du menar nån form av vattenberedningsvätska ja Det kan man ha i nån gång jag har inte haft i det nu på ett halvår men jag brukar göra så att när jag grovrengör mina kar (en gång i halvåret )spar jag massor av gammalt vatten och har i lagom mycket Sånt där blått =) och sen räcker det tills nästa grovrengöring så du ska inte ha i för mycket sån vätska (vattnet i större delen av sverige behöver inte ha några större mängder vattenberedning det är inte vidare agressivt )
    Men nån gång då och då kan det vara bra !
    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Om "sånt där blått" är detsamma som Nitrivec, så skall du blanda i det nu. Det är ett mycket effektivt sätt att ta ned nitrit.

      Annat att tänka på när du gör vattenbyte: Byt 20-40% av vattnet, se till att temperaturen inte far iväg om du häller i kallvatten direkt från kranen. Om vattnet snabbt går från 28 grader till kanske 12-15 grader lär alla dina fiskar dö direkt. Om du kan, så passa på att "slamsuga" lite också, dvs för slangen över botten så att "skiten" följer med vattnet ut.

      Swetrot

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Grovrengöring? Tar du ut allt då menar du? Jag gör aldrig något sådant. Ex: i 375an byter jag 100-110 liter per vecka, slamsuger ovanpå gruset varannan vecka, gör rent innerfiltret en gång per månad. Växterna trimmar jag i samband med vattenbytet varje vecka eftersom de växer som tokar + göder med TMG och vissa får även bottengödning. Däremellan kollar jag bara utrustningen och matar fiskarna, alltså låter karet vara ifred. Det har varit igång sedan juli 2002 och tycks bara fungera bättre och bättre ju äldre det blir.
        Jag har i "sånt där blått", dvs Aqutan vid varje vattenbyte. Provade utan ett tag men då började barberna och botiorna klia sig och drog in fenorna. Billig försäkring för fiskarna för min del.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • Do`h
          • September 2003
          • 277

          #5
          Nja inte allt men städar av hälften av gruset osv tvättar stenar pysslar med växter försöker ta bort lite smuts osv jag har ju ett 92 liters med bottenfilter och filtermattan brukar bli riktigt skitig på ett halvår försöker vrida ur lite grand iallafall
          *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            aha, bottenfilter... då kommer saken i annat läge. Blir väl en del klägg som dras inunder antar jag. Du har inte funderat på annat filter som är mera lättskött?
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • kampfisken
              • September 2003
              • 666

              #7
              Jag rekommenderar i alla fall att du använder "det där blåa" vid varje vattenbyte. Har själv Tetras Aqua Safe vilket både ger ett neutralt vatten, binder skadliga ämnen och "renar" på det viset vattnet. Det tillför även en vitamin som funkar som ett antistressmedel samt gör så att fiskarna mår bra. Följer du tillverkarens dosering är det bara att hälla i.
              Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

              Kommentar

              • Do`h
                • September 2003
                • 277

                #8
                Jo det har jag Klara ... Funderar Fortfarande ...
                Det kommer troligtvis bli nån form av ytterfilter men jag är inte så hemma på vad man ska välja ...det finns ju en del !
                Läser Mycket om de olika ...Jag har rätt dåliga erfarenheter av just Eheim som verkar vara rätt poppis här men det har väl ändrat sig på de senaste 6 åren kanske !i mitt lilla akvarie 45 liter har jag ett innerfilter av märket tetra tech som är Helt otroligt bra gillar det skarpt håller rent ca 2 veckor eftre städnig sen är det dax igen... trots att det är ett så litet filter !

                Jo som sagt funderat har jag men när jag köpte akvariet för 4-5 månader sen ingick det bottenfilter ett 92 liter bottenfilter rot fiskar och växter för 300:- tyckte jag inte helt att det var läge att kritisera ... =)
                *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Nä, håller med dig Do´h, till detta priset slår man till och kniper igen
                  Har själv ingen erfarenhet alls av ytterfilter. Kör endast innerfilter då jag är skeptisk till slangar utanför karet... men det blir nog ett Fluval 404 till 375an när jag tagit mod till mig - om några år. ;O)
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Do`h
                    • September 2003
                    • 277

                    #10
                    Vad är det för ett innerfilter som du har nu ?
                    Funkar det bra ?
                    Även jag använmder ibland tetras Aqua safe jag förkastar ju inte iden men jag tycker att det är en onödig sak att ha i vid varje vatten byte .. det som är bra med det är just som Kampfisken skriver att det har vitamin B i sig och det motverkar stress hos fiskarna så när jag sätter upp tex yngelkar då har jag alltid lite aqua safe i från början men jag försöker att undvika det så långt det går jag jämför det med tex ectozon salt det är inte skadligt men jag tycker att om fiskarna mår bra utan så kör jag utan =) ! i början när jag var novis hade jag i både ectoz.och vattenberedning men då slutade det alltid med att fiskarna som bodde i det vattnet inte gick att flytta till andra akvarier om man tex gav bort osv för de var invant i systemet så att säga och deras yngel lika så
                    så dom dog ...=( så därför redan ett år innan jag tog upp min hobby igen så bestämde jag mig att försöka låta bli medel i allmänhet =)
                    *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                    Kommentar

                    • jackson
                      • September 2003
                      • 1242

                      #11
                      Angående filter: Försök ha så stor filtervolym som möjligt, det gör att man får mycket bakterier som bryter ner nitrit och annat skit. Filter rengörs när de får märkbart sämmre genomströmning, och större filter tar längre tid att täppa igen. Dvs mer sällan rengöring.
                      Filtertyp är inte så viktigt, men ytterfitler kan man ha större utan att de tar upp stor del av akvariet. Man kan även bygga ytterfilter med hjälp av ett löst pumphuvud och ett gamalt akvarium samt några slangar. Notera dock att det finns vissa risker med hemmabyggen, som exempelvis vad som händer vid strömavbrott. Det finns dock konstruktioner som säkrar så att ett ytterfilter inte blir överfullt. Det finns dessutom filter som man kan ha ovanpå akvariumet, då är risken för översvämning vid strömavbrott starkt reducerat. Om man vill bygga ett innerfilter, tar man även där ett lämpligt pumphuvud (som har ett sugrör på insuget). Man pluggar ändan av sugröret, borrar nya hål längsefter röret och sticker in det i en blå filtermatta (exempelvis från www.hjortgatanszoo.se). Och då har du ett innerfilter som håller länge, och som har mycket filtervolym.
                      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                      Kommentar

                      • mobe
                        • September 2003
                        • 71

                        #12
                        Tack för alla kloka ord! Jag ska nog hälla i lite Aquasafe (nu har jag kollat vad "sånt där blått" heter). Jag har ju yngel som jag är lite rädd om. Nu idag är det bara ynglena som får mat, lika så imorgon. Sen ska jag mata lika ofta som tidigare men skära ner portionerna lite - har gett alldeles för mycket!

                        Kommentar

                        • klara
                          • September 2002
                          • 1112

                          #13
                          Do´h: det är ett Eheim 2252 med en extra filtermodul. Ja det fungerar bra men som Jackson påpekar - filtervolym är viktigt och det har inte detta kraftpaket. Det är därför jag börjat titta på ytterfilter... men mera troligt är att jag bygger om inne i karet. Ska renovera rummet det står i snart och då måste det ändå tömmas. Då kan jag passa på att limma en glasskiva + kanter i en bakre hörna av karet. Där sätter jag sedan en rejäl bit filtermatta och har 2252an innanför det hela. Har ett plaströr längs med hela baksidan av karet som utströmmare så den biten är klar. Återstår då att limma krökar m.m. så att allt ska fungera smidigt och vara "osynligt".

                          Så har Ulla (tack för alla tips Ulla!) här på Zoopet gjort och är jättenöjd med detta arrangemang.
                          /Klara
                          ------------------------
                          Min hemsida
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Do`h
                            • September 2003
                            • 277

                            #14
                            Ok jag får fundera lite mer påsaken och se vad jag kommer fram till du får gärna visa bilder när ditt bygge är på G resp klart så man kanske fattar lite mer =)
                            *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

                            Kommentar

                            • klara
                              • September 2002
                              • 1112

                              #15
                              Jadå, kommer givetvis att fotas och läggas ut på min hemsida ;O)
                              Men allra först ska det limmas ett 96-liters....
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...