HJÄLP - Nitrithalt?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #31
    Du rubbar alltid balansen när du gör något med ett akvarium, tex. efter större filter rengöring/byte så kan man mata sparsamt några dagar före och efter, det samma när man sätter i nya fiskar.
    Ofta går det bra ändå, men har man fiskar som man är mer "rädd" om eller känsliga fiskar så är det bättre att vara säker.
    Tänk vad många som aldrig bryr sig, eller kan något om fiskar och det går bra till det är godnatt med fiskarna, eller börjar läsa på Zoopet och andra akvarie sidor när fiskarna redan är döda eller döende.
    Men som tur är för fiskarn så blir det fler och fler som ser fiskarna som något som lever och har behov av omvårdnad, inte som något som om de dör köper nya, de flesta fiskar är alldeles för billiga de borde kosta 10 gånger mer, för det skulle kännas i plånboken, för det svider mer än en död fisk gör i själen.
    Så sätt i några fiskar och kolla vattnet regelbundet.
    pH, KH, nitrit och nitrat bör man kolla regelbundet, bakterierna i ett fungerande filter omvandlar nitriten till nitrat och kan göra det så bra så om man missköter vatten bytena kan nitraten nå en sådan nivå att den är mycket giftig, redan vid 15 mg l kan den vara giftig, och vid 50 mg l är den det.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #32
      Jackson din hemsida var lätt navigerad, men inte så mycket innehåll, nja, inget är det väl närmast att kalla det.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Corona
        • September 2003
        • 241

        #33
        Ursprungligen skickat av Kramfors
        Tänk vad många som aldrig bryr sig, eller kan något om fiskar och det går bra till det är godnatt med fiskarna, eller börjar läsa på Zoopet och andra akvarie sidor när fiskarna redan är döda eller döende.
        *he* Tänk så bra att mina fiskar har mig då =)

        Jag struntar mest i alla kostnader, även om det svider... Men det skulle dock ALDRIG falla mig in att tänka "dör dom så e de bara att köpa nya" =(

        Fiskarna är ju värda precis lika mycket som alla andra djur...
        Och min åsikt är att man SKA ta reda på så mycket man kan om djuren ifråga INNAN man skaffar dom, så dom får det så bra som möjligt =)

        Och mina fiskar blir ju lika "bortskämda" som mina hundar o mina marsvin

        Mvh. Sara
        Man lär så länge man lever

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #34
          Jag har sagt det förut, och jag säger det igen...
          om jag vore fisk, skulle jag vilja bo hos dig Corona :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...