HJÄLP - Nitrithalt?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Corona
    • September 2003
    • 241

    HJÄLP - Nitrithalt?!

    Mätte nitrithalten i mitt akvarium idag med "Tetratest Nitrit"

    Halten ligger på 0,8mg/l, jag har fått för mig att det är för mycket???

    Här är lite historia så kanske ni kan hjälpa mig att finna ett ev. fel jag gjort:

    Inredde akvariet med väl sköljd engelsk sjösten, en tvättad lavasten och så vatten med rätt mängd Tetra Aquasafe. Satte igång pump och doppvärmare, temperaturen ligger på stabila 26 grader.

    Skaffade timer och satte ljuset på 12 timmar tänt per dygn. Tänds kl.10.00 och släcks 22.00.

    Akvariet stod så i ca 1,5 vecka och sedan köpte jag en lavasten, två snäckor (dekoration) och lite nya växter. Sedan släppte jag i de första fiskarna, 2 små Ancistrus och 4 guppys.

    Jag matade inte fiskarna det första dygnet, sedan har de fått flingor en gång om dagen i så pass liten mängd att det till synes inte lägger sig på botten, utan dom äter det ganska snabbt.

    La ner två tabletter till mina malar i måndags vilka tog slut rätt fort.

    Fiskarna trivs, äter bra och är aktiva.
    Växterna jag har är:

    2 Echinodorus bleheri
    1 Cryptocoryne x willisii
    1 Echinodorus osiris
    1 Lilaeopsis brasiliensis

    Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag kanske gjort för fel???

    Tänkte göra ett vattenbyte imorgon på 20-25% och använda Tetra Aquasafe.

    Jag har även Tetra EasyBalance hemma, men vet inte om det skulle göra ngn nytta för mitt vatten?

    Tacksam för svar Snarast!!!

    Mvh. En desperat nybörjar-akvarist!!!
    Man lär så länge man lever
  • Hult
    • July 2003
    • 307

    #2
    Hur stort är akvariet?

    Jag tycker att det vore bättre att ha väntat lite...släppa i fiskarna efter 1 1/2 vecka låter snabbt.

    Annars är det vanligt att nitrit halten skjuter upp lite i början. Det svåra är att man vill ju ha en bakterieflora som ska bryta ner. För att få bakteriefloran behöver man fiskar...så en mindre nitrit halt kan man få räkna med i början.

    Gör vattenbyten 3 ggr/veckan på 20-30% och kolla nitrit halten med jämna mellanrum så ska halten sjunka. Ta det lungt med att släppa i fler firrar bara...låt de som är i gå där nu tills det är bra med nitriten. Ta det lugnt med maten också, mata varannan dag i en vecka istället.

    Lycka till!

    Alla kan ha fel ;]

    110 L: 1 Regnbågshaj, 2 Röd Ciklider & 1 Pleco

    70 L: 3 Platy, 3 Guppy (+ massa yngel) & 1 Ancistrus

    Kommentar

    • Corona
      • September 2003
      • 241

      #3
      Hur stort är akvariet?
      Det är på 112 liter...

      Jag tycker att det vore bättre att ha väntat lite...släppa i fiskarna efter 1 1/2 vecka låter snabbt.
      Jag var inne här på Zoopet och ställde en massa frågor och verkligen kollade upp både här och i böcker om hur länge man skulle vänta med att släppa i fisk.

      Sedan när jag skrev o berättade hur jag hade gjort och när jag släppte i fisk, så fick jag inget annat än positiva reaktioner...

      Mvh. Sara
      Man lär så länge man lever

      Kommentar

      • mikael33
        • July 2003
        • 27

        #4
        Hej Sara

        Du gjorde inget fel när du stoppade i fiskarna så fort, j
        ag har gjort det i mina akvrium och det har aldrig varit några problem.
        Som det skrevs här ovanför så gör delvattenbytena lite oftare, och mät nivåerna innan du gör vatten byterna (2-3g i v) vid samma tidpunkt. tillslut så blir det ordning på vattnet.
        Slamsug botten oxå där fins det mycke "gojsigt".

        Mvh Mikael
        Mikael.O

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Ähum mikael... i bottengojset finns nedbrytarbakterierna som gör om fiskbajs till nitrat, alltså hjälper till att hålla nere nitrithalten... så slamsuga botten är nog inget smart när man har nitrit, 10 % vattenbyte om dagen tills nitritet är borta skulle jag rekommendera, det var ju inte extremt högt värde....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Stackars corona vilket råd ska hon följa.
            Men man kan se det så här, genom att slamsuga botten så tar man bort föroreningarna, då behöver inte bakterierna bryta ner dem och då blir det mindre nitrat, nitrat som gynnar tillväxten av alger.
            Jag vill påstå att de föroreningar som nitrifikationsbakterierna bryter ner är de föroreningar som är löst i vattnet eller...
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jo men nu vart det säkert enklare för Corona.... Tror i alla fall inte att hon har särskilt mycket gojs i botten eftersom karet är så pass nystartat. Något jag glömde säga till dig Corona är att du bör dra ner radikalt på matningen när du har nitrit, fiskarna svälter inte ihjäl på ett kick, utan ge dem inte mera än de sätter i sig på en minut och du kan gärna låta dem fasta en par dagar också. Ett typiskt nybörjarfel brukar vara för mycket mat...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Corona
                • September 2003
                • 241

                #8
                Ursprungligen skickat av Nanc
                Jo men nu vart det säkert enklare för Corona.... Tror i alla fall inte att hon har särskilt mycket gojs i botten eftersom karet är så pass nystartat. Något jag glömde säga till dig Corona är att du bör dra ner radikalt på matningen när du har nitrit, fiskarna svälter inte ihjäl på ett kick, utan ge dem inte mera än de sätter i sig på en minut och du kan gärna låta dem fasta en par dagar också. Ett typiskt nybörjarfel brukar vara för mycket mat...
                Nej, jag har inte så mkt "gojs" i botten ännu iaf

                Hur tycker du jag ska mata dem? Varannan dag eller mer sällan? Och malarna (2 små ancistrus) har jag små tabletter till, hur många ska dom ha o hur ofta? (någon sa 2 tabletter 2 ggr i veckan...)

                Nu vet jag inte om jag gjort rätt eller fel, men jag bytte iallafall 20% av vattnet idag+ att jag har inskaffat lite mer växter

                Du verkar veta vad du pratar om,(jag vet ju inte vem man vågar lita på annars här juh), hur tycker du att jag ska göra vad gäller nitriten? Var det ett högt värde?

                Kram/Sara
                Man lär så länge man lever

                Kommentar

                • Carro
                  • October 2002
                  • 255

                  #9
                  Jag gör som Nanc skrev när jag startar upp ett akvarie. Tycker inte heller att du stoppade i fiskarna för tidigt. För att bakteriefloran skall kunna växa till sig behöver den mat och det får den genom att man har fiskar i karet.

                  Om jag får nitrit i vattnet gör jag små vattenbyten varje dag tills nitriten har försvunnit. Samtidigt som jag mäter varje dag.

                  Vill delge en upptäkt som vi gjorde när vi startade upp vårt 375 liters. Vi fick nitrit samtidigt som våra ancistrusar hade lekt så därför var det lite panik att få ned nitriten som han lägga sig på ungefär samma nivå som du har nu. Vi hittade då ett prepparat som vi hällde in i filtret som heter FilterStart (JBL). Tänkte att det får bära eller brista, fungerar det så fungerar det. Dagen efter hade vi nästan ingen mätbar halt av nitrit och dagen efter det så var den helt borta. Flaskan kostade bara 40 kronor så vi tyckte att det var värt att testa. Det var helt klart värt det.

                  /Carro

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Du har gjort allt rätt enligt min åsikt, Corona. Så tålmodig har då aldrig jag varit med att släppa in fisk. Däremot mindre mat som flera andra redan påpekat.

                    Två tabletter till två små ancistrusar är för mycket på en gång. Beror förståss på vilken sorts tabletter du har. Ge dem varsin kvarts tablett två gånger i veckan och någon dag kan de få några skalade ärtor. Är inte maten uppäten morgonen efter så tar du upp den. Du matar alltså malarna när lyset slocknat för natten och alltid i samma hörnor.

                    Guppy har du också. Läste någonstans att vi som har guppy ofta matar för mycket på en gång. En normalflinga per guppy 2-3 ggr per dag ska räcka. De gillar också ärtor förresten. ;O)
                    Både malarna och guppy gillar även frysfoder ibland, men det kan du vänta med tills karet är stabilt i värdena.

                    Eftersom du litar på Nanc tycker jag att du ska följa hennes råd om vattenbyten mm för att få ner nitrithalten.
                    Lycka till med ditt nya akvarium!
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Känns bra att du litar på mig, hoppas bara att det blir rätt nu. Om jag vore du skulle jag göra så här:
                      Byt 10 % vatten om dagen, alltså ca 10 liter, inte mera än så. Nitrifikationsbakterierna finns även i vattnet, och det är dessa du ska vara rädd om nu.
                      Städa INTE pumpen, många gör det av ren panik när vattnet blir dåligt, men där har du mest av bakterierna du behöver.
                      Mata med flingor varannan dag, ge bara någon enstaka flinga åt gången och högst i en minut. Som Klara säger, så behöver Guppy bara lite mat.
                      Ancistrusbebisar behöver mera tillgång till foder än vuxna. Dela tabletterna i minst 4 bitar och ge varsin bit varannan dag. Du har ju knappast så mycket alger som de kan äta när akvariet är nystartat.

                      Och du - nitrithalten är inte akuthög, men du måste försöka få ner den så småningom.
                      Det här som du råkat ut för händer med de flesta nystartade akvarier, men de flesta bryr sig inte om att kolla värdena, utan det är du som gör allt perfekt och om jag vore fisk skulle jag gärna bo i ditt akvarium :-)
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Dr. Strange
                        • March 2003
                        • 995

                        #12
                        Corona: det går bra för dig hör jag Oroa dig inte för mycket för Nitriten, gör som Nanc skriver så löser det sig i ett nafs.

                        //Marcus
                        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Använd sera niteivec eller motsvarande så behöver du inte riskera att få för hög nitrit halt.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Hej Corona!
                            Skulle vara roligt att höra hur det går med dina värden, börjar de stabiliseras???
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Corona
                              • September 2003
                              • 241

                              #15
                              Mitt nitritvärde ligger just nu på ca 0.5...
                              Så det har ju sjunkt lite iallafall

                              Mvh. Sara
                              Man lär så länge man lever

                              Kommentar

                              Arbetssätt...