Easy-Life fluid filter medium - för bra för att vara sant eller just så bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Punkfredd
    • September 2014
    • 13

    #16
    Easy-Life fluid filter medium - för bra för att vara sant eller just så bra?

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Då känns det ju som att det är bättre att kolfiltrera vattnet ifrån kranen än att bomba karet med ännu mer kemikalier. :-)
    Det gör jag redan.

    Tror de är andra grejer i easy liden som gör fiskarna gott än att de tar bort grejer i vattnet...

    Bombar dessutom inte karet utan slår i en skvätt då och då.

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #17
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hur många av er kör sina kar helt utan hjälpmedel i obehandlat vatten? Menar inte att försvara just detta preparatet som jag mera försökte förstå. Men alla vi trixar väl med våra kar? Vi har pumpar, filter. etc. som vi tillsätter?
      Hand upp!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Halloj Johnny! Mats heter jag och jag har inga som helst hjäl... Jävlar, just det, vi känner ju varandra redan...
        Visst trixar vi med temperatur, filter o.s.v. Men, för min del tycker jag det är lika kul och spännande att låta karet självt få mogna med de långa och korta cykler som uppstår - så som de akvarister som tycker det är kul och intressant att använda teknik och olika medel för att (kanske snabbare?) uppnå en balans och ett lugn i vattnet.

        Jag kan tänka mig att jag är hyfsat ensam och i stark minoritet när det gäller detta! Men, det gör inget - bara man själv blir nöjd med resultatet!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men akvarister har väl i alla tider laborerat med vatten?
          Jag kör rakt kommunalt kranvatten till allt, utan tillsatser.
          Vad är skillnaden på att tillsätta torv, ekblad och detta om det är naturligt? Kembombar man när det är på flaska?
          Skillnaden är väl att man vet varför man tillsätter torv/ekblad, dvs för att få ett stabilt lågt pH med garvsyrabuffring. Ingen utom EasyLife vet vad EasyLife Liquid Filter Medium egentligen är, eller vad det gör. Det är Hemliga Lådan.
          De säger det är "mineraler", kanske zeolit? Skulle tippa det finns nåt bakteriedödande med också, kanske glutaraldehyd.

          EDIT: På nätet finns en uppgift att det är en uppslamning av zeolit och bentonit, två lermineral som adsorberar diverse föreningar.

          EDIT2: Klumpande "kattsand" är vanligen bentonit, ej klumpbildande kattsand är ofta men inte alltid zeolit.
          Senast redigerad av Azur; 14 October 2014, 15:29.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #20
            Hur mans skötte sina kar förr? Med stor kunskap skulle jag tro så fort man gick utanför det vanliga s.k. Universalakvariet. I min första bok "Akvarium som hobby" (-75) ägnas sida 122-148 åt :" Akvarievattnet och dess behandling". Det kunde avskräcka den ivrigaste! Men skötsel för Universalakvariet var enkel, dock rekommenderades att vid vattenbyten använda sig av 25% mjukt vatten och 75% ledningsvatten. Inget att hälla i men det berodde väl på att det inte fanns så mkt färdigt? Jag har dock klarat mig bra och det var en tröst att läsa i "Stora Akvarieboken" (-90) "Nybörjare ska inte känna sig avskräckt av dessa detaljer om vattnets kemi. Det bör påpekas att tusentals akvarister bedriver sin hobby framgångsrikt utan att veta det minsta om vattnets kemi". Me allt är väl egentligen kemi på det ena eller andra sättet? Hjälpmedel som man förbättra livsbetingelser i karet på ett snällt sätt har jag gärna hemma.
            // Annicka

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Johnny! Mats heter jag och jag har inga som helst hjäl... Jävlar, just det, vi känner ju varandra redan...
              Visst trixar vi med temperatur, filter o.s.v. Men, för min del tycker jag det är lika kul och spännande att låta karet självt få mogna med de långa och korta cykler som uppstår - så som de akvarister som tycker det är kul och intressant att använda teknik och olika medel för att (kanske snabbare?) uppnå en balans och ett lugn i vattnet.

              Jag kan tänka mig att jag är hyfsat ensam och i stark minoritet när det gäller detta! Men, det gör inget - bara man själv blir nöjd med resultatet!
              Jag är inte så olika dig i tanken som det kan låta Mats och vet inte ens om medlet är bra i längden. Är inte heller intresserad av att ha ett ytterläge i debatten. Vil bara ha bra debatt och en viss saklighet och gärna utan irritation om det går bra
              Grundfrågan var ju varför de positiva förändringarna inträffade. Inte att bli mr Kembomb i forumet direkt
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Halloj på er alla!

                Jag har tidigare använt nitrivec (som jag antar är ungefär samma sak som easy-life), men slutade med detta bara för själva slutandets skull.

                Vad jag idag har problem med är corys som blir av med skäggtömmar, och amanoräkor som dör.
                Mina åtgärder hittills har varit att dra ner lite på matningen (jag gillar att mata), börja göda med PMDD samt att tillsätta något lite CO2 från mäsk. Detta eftersom jag trots allt har en viss mängd växter i karet.
                Dessa åtgärder har definitivt bidragit till ett "krispigare" vatten, men jag har fortfarande en hel del corys med trasiga skäggtömmar...

                Eftersom jag helst ändrar bara lite i taget för att kunna se effekten av åtgärderna, så tänker jag nöja mig med detta tills vidare, men jag är definitivt inte främmande för att prova på easy-life om jag inte får det resultat jag är ute efter!
                Jag vill ha amanos i den här burken, men det blir ju orimligt dyrt och dessutom djurskyddsmässigt oförsvarbart att ha det, om de nu skall envisas med att dö i förtid stup i ett...

                Kommentar

                • nima.m
                  • June 2014
                  • 12

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag är inte så olika dig i tanken som det kan låta Mats och vet inte ens om medlet är bra i längden. Är inte heller intresserad av att ha ett ytterläge i debatten. Vil bara ha bra debatt och en viss saklighet och gärna utan irritation om det går bra
                  Grundfrågan var ju varför de positiva förändringarna inträffade. Inte att bli mr Kembomb i forumet direkt
                  Tack bluewing, Mycket intresserad information

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Jag är inte så olika dig i tanken som det kan låta Mats och vet inte ens om medlet är bra i längden. Är inte heller intresserad av att ha ett ytterläge i debatten. Vil bara ha bra debatt och en viss saklighet och gärna utan irritation om det går bra
                    Grundfrågan var ju varför de positiva förändringarna inträffade. Inte att bli mr Kembomb i forumet direkt
                    Halloj Johnny!
                    Jag vet att du och jag är lika på många sätt och vis, och hoppas verkligen inte att du upplever att det blir irriterad stämning när vi tjôtar lite fram och tillbaka om olika medel i karen.
                    En debatt i ämnet får jag nog avstå ifrån på grund av att jag helt enkelt inte har någon direkt kunskap om vad alla "tinkturer" innehåller som tycks vara högsta mode att ösa i karen just nu. Men diskutera lite kan man ju alltid göra - så gärna det!


                    Det fanns ett medel för 30-40 år sedan som hette (heter fortfarande kanske?) Faunamor - som handlarna gärna såg att man köpte vid varje zooaffärsbesök. Medlet sades ha en god inverkan på vattnet, speciellt vid uppstart men även vid vattenbyte. Dyrt som själva Fan var det och efter någon flaska eller två orkade man inte (eller hade råd för den delen) att pyssla med det ständiga ihällandet... och för min del var pojkrummet belamrat med diverse kar, så en flaska tog ju slut på nolltid.
                    När man är i början av en lärofas är mångt och mycket svårt, snårigt och till och med förvirrande, och man hänfaller gärna åt auktoritära råd - bara för att man helt enkelt inte vet.
                    Det är lätt hänt (kan jag tänka mig) att saker som: "uppstart", "vattenbyte", "nitritspik", "gödning för närings- och ljuskrävande växter", "cykling", "ph-värde" o.s.v. kan te sig skrämmande för många - och som kräver en armada av tillsatser för att kunna fungera.

                    Talar vi om konventionella kar, med hyfsat vanliga och lätthållna fiskar - och, ja, Discus hör till denna kategori, med viss reservation - så är uppstart och sedan cykling av ett kar inga egentliga svårigheter - och, faktiskt, en "nitritspik" med dödlig utgång behöver inte ens uppstå, om man varvar ner och tar det lite piano.
                    Dessa ting har vi ju redan snackat om i otaliga trådar, och hur man bär sig åt kanske vi inte behöver ta upp i just denna.


                    Du beskriver dig själv som "Mr. Kembomb" och det kaaaaanske lite är så att du själv lagt upp bollen för straffspark..?
                    Ta ditt jobbkar som exempel nu; det har gått fort, fort, fort - flavatror och Regnbågsfisk har snabbt hamnat i karet, till och med innan dammet hade lagt sig - och redan efter några dagar, kanske till och med direkt?, så börjar det mätas och kollas nitrit. Nitriten får en (väntad och redan innan beräknad) kurva, och beredskapen är hög med motåtgärder om "något" skulle gå fel.
                    Jag säger absolut inte att detta förfarande är fel, du gör liksom alla rätt - men, det finns en orolig "wobblighet" som ibland är svår, för en utomstående (jag) med lite andra sätt att se på saken, att bara läsa sig förbi.


                    Det går faktiskt att starta upp ett kar, som ditt jobbkar, utan att egentligen tillföra någonting annat än vatten och fisk - i en takt som kräver lite tid och tålamod. I min värld blir då ett sådant kar lättare hanterbart över tid - man lär sig reaktionerna i karet och får något som kanske kan kallas känsla för vad som händer, utan att behöva förlita sig på en flaska med något som sägs "göra vattnet bra", när man kan fixa detta själv.


                    Det jag pratar om nu är inte en högre skola, eller ett mer avancerat vetande - utan precis tvärt om; detta är den vanlige akvaristens första steg för att lära känna sitt kar och dess invånare - ett insteg och en förebyggande kunskap som är lätt att ta till sig.
                    Det är den här grundplåts-idén jag brukar ha i sinnet och det jag snackar om när vi gaggar om "hjälpmedel". Vad är det man brukar säga? - Genvägar är senvägar.
                    Hade allt varit Hunky Dory med karen i otaliga trådar där mycket bökande, fixande, mätande och tillsättande av olika "grejer" ständigt sker - ja, då hade inte heller diskussioner så som denna uppstått.


                    Jag minns i början av min Zoopet-vistelse, när jag naivt lade in bilder och berättade om diverse lekar av allsköns olika ciklider, hur folk blev häpna över att saker och ting bara liksom funkade. Jag fick ofta frågor som; hur behandlar och förbereder du vattnet? Hur många gånger i veckan byter du vatten? Vilka gödningar anväder du dig av? Vad har du för vattenberedningsmedel i karen, och hur mycket? o.s.v.
                    Jag tänkte; Fan, är folk inte riktigt kloka... Jag har inte ens hört talas om dessa grejer de frågar om - men jag insåg snart att det var jag som var/är mossig och inte hängt med i utvecklingen.
                    Teknik och/eller medel som förenklar och hjälper till med de saker som man kanske har svårigheter med är inte på något sätt av ondo, men kan kanske bli en käpp i hjulet om man helt förlitar sig på dom.


                    Det här var bara ett litet kort inlägg i diskussionen - inga vetenskapligt belagda metoder för "hur man bör göra"!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Inte att bli mr Kembomb i forumet direkt
                      Så var absolut inte meningan att du ska framstå, för isf ber jag bugande om ursäkt.

                      Nej, det är mer att jag är inne i Mats tankebanor och när man köpte sin första fisk i slutet på 70-talet visste man inte mycket. Det var hörnfilter med vadd och en ramp med två glödlampor till det kittade grönmålade ramakvariet av järn och kranvatten direkt i karet. Och jäklar vad man tyckte allting fungerade. Och gör så fortfarande.
                      Men visst, jag tillsätter en del i mina kar med såsom co2 och PMDD, men mycket mer är det inte.

                      Nu är det heller inte meningen att det ska bli två grupperingar, utan som du säger är det kul med en givande diskussion mellanåt.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Nej då Mats och Anders också för den delen. Har inte upplevt det ens när du nog egentligen varit irriterad.

                        Har inte så mycket att tillägga till Mats berättelse egentligen utan kan nog skriva under på att många av dina tolkningar kring mitt beteende är nog hyggligt mitt i prick. Så det stämmer. Jag är så där. Mera en person som har bråttom framåt och har svårt att vänta. Nu är jag lugn på ett annat plan så det är inte över hela linjen. Men blir jag glad över en viss nivå går det undan. Så den fart, eller du beskriver som wobblighet den är som den är. Trodde nog jag skulle kunna växla ner till det akvaristiktempo som du beskriver. Men jag kan inte. Det är en total omöjlighet har jag kommit fram till. Så jag förstår att ditt resonemang stämmer och att det synkar med naturens rytm och så. Men den rytmen har jag ingen möjlighet att chilla ner mig till alls. Har inte varit i det tempot sedan innan jag föddes. Att jag säger innan jag föddes beror på att min far var likadan så han såg min mamma, poff, blev kär och 9 månader senare var jag född. Så det tempot jag lyckas varva ner till idag är en snigels långsamma senildementa släktings tempo jämfört med förr.

                        Så att vi pratar med varandra du och jag och att jag är med dig hela vägen i text men sedan gör det på en fjärdedel av tiden i praktiken. Det är en sån kompis du har i Västerås

                        Jag insåg när jag shoppat loss på rötter etc. att jag skrattade och tänker på hur du planerar i månader, kollar in en rot i skogen, torkar den. Perfekt upplägg värdig moder natur. Sedan så ser jag mig entusiasmera handlaren till bristningsgränsen så han beställer ett smärre lass rötter på fredagen. Han informerar mig på onsdagen att de har kommit. Jag drar dit på lunchen, blir stört kär i 4 rötter och så är de i bilen och sedan utlagda på golvet. Dina 6 månader och mina 25 minuter är liksom olika universum. Men jag gillar din tanke bättre en min. Men det sitter en trimmad ferrari med överväxel mellan öronen hos mig. Så det är därför det är som det blir. Jag är min pappas pojke så att säga.

                        Så jag kommer öven fortsättningsvis att fatta vad du säger och sedan göra i mitt tempo och wobbla mig fram mellan mina kar. Men vill helst slippa köra i närmaste diket.

                        Men farten måste väl alla i zoopet som läst vad jag skrivit lagt märke till

                        Kopplingen till detta medel är att jag är varje handlares våta dröm gällande genvägar. Men har aldrig någonsin i hela mitt liv genomfört något i så långsamt tempo som idag. Och det herr, Bryzzel är till stor del din förtjänst. Nu finns det ju fler Duracellkaniner i detta forum mer än jag. Så jag är inte ensam i klubben. Men när jag gaggat med dig så blir jag något mer nerwobblad än annars. Inte fy skam.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #27
                          Anders. Det jag skrev till Mats gäller i stora delen gentemot dig också. Jag kommer nog alltid att intellektuellt fatta vad ni säger sedan dra iväg mot horisonten. Däremot så hänger jag med mina fiskar i ett rent och lugnt tempo. Ni ser mig inte byta fiskar varje kvart eller inredning heller. Men i igångsättandet så spränger jag ljudvallen, varje gång. Det är komplett obotligt och jag älskar debatter som denna. Man lär sig så mycket.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ElinR
                            • September 2014
                            • 370

                            #28
                            Hmmm. Får jag återkomma i frågan om ett par år? Personligen är jag lagd åt att labba m biologiska system mha olika medel. Fast jag gillar lättskött, billigt och miljövänligt också.

                            /Elin

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #29
                              Helskön läsning, Johnny! Jag är med på, och fattar precis, vad du beskriver!
                              Jag skall tillägga att jag själv i många lägen rusar åstad och väldigt, väldigt ofta vill ha saker och ting gjort, typ igår.
                              Akvariegrejen är lite sådär att man, efter ett tag (åtminstone för min del) tappar sugen när det går lite för fort, och man inser att; jävlar, jag skulle väntat med det och det, och skippat den grejen och dom fiskarna. Jag gör fortfarande sådant ibland, och speciellt lätt är det exempelvis när man gör de där resorna till Tyskland och blir helt pajas-crazy av alla möjligheter.
                              Ett exempel på en inbromsande åtgärd kompisen i Varberg fick mig till på senaste resan kommer jag att beskriva i min tråd vid ett senare tillfälle. Det rådet sparade jag 6 000:- på kan jag iallafall avslöja.

                              Johnny, kör nu på den "pace" som du har inbyggt. Ta de mått och steg som du tycker är bra och som får dina visioner att bli verklighet. Resultaten ser vi ju i dina trådar, och de resultaten är det sannerligen inga fel på!

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Nej då Mats och Anders också för den delen. Har inte upplevt det ens när du nog egentligen varit irriterad.

                                Har inte så mycket att tillägga till Mats berättelse egentligen utan kan nog skriva under på att många av dina tolkningar kring mitt beteende är nog hyggligt mitt i prick. Så det stämmer. Jag är så där. Mera en person som har bråttom framåt och har svårt att vänta. Nu är jag lugn på ett annat plan så det är inte över hela linjen. Men blir jag glad över en viss nivå går det undan. Så den fart, eller du beskriver som wobblighet den är som den är. Trodde nog jag skulle kunna växla ner till det akvaristiktempo som du beskriver. Men jag kan inte. Det är en total omöjlighet har jag kommit fram till. Så jag förstår att ditt resonemang stämmer och att det synkar med naturens rytm och så. Men den rytmen har jag ingen möjlighet att chilla ner mig till alls. Har inte varit i det tempot sedan innan jag föddes. Att jag säger innan jag föddes beror på att min far var likadan så han såg min mamma, poff, blev kär och 9 månader senare var jag född. Så det tempot jag lyckas varva ner till idag är en snigels långsamma senildementa släktings tempo jämfört med förr.

                                Så att vi pratar med varandra du och jag och att jag är med dig hela vägen i text men sedan gör det på en fjärdedel av tiden i praktiken. Det är en sån kompis du har i Västerås

                                Jag insåg när jag shoppat loss på rötter etc. att jag skrattade och tänker på hur du planerar i månader, kollar in en rot i skogen, torkar den. Perfekt upplägg värdig moder natur. Sedan så ser jag mig entusiasmera handlaren till bristningsgränsen så han beställer ett smärre lass rötter på fredagen. Han informerar mig på onsdagen att de har kommit. Jag drar dit på lunchen, blir stört kär i 4 rötter och så är de i bilen och sedan utlagda på golvet. Dina 6 månader och mina 25 minuter är liksom olika universum. Men jag gillar din tanke bättre en min. Men det sitter en trimmad ferrari med överväxel mellan öronen hos mig. Så det är därför det är som det blir. Jag är min pappas pojke så att säga.

                                Så jag kommer öven fortsättningsvis att fatta vad du säger och sedan göra i mitt tempo och wobbla mig fram mellan mina kar. Men vill helst slippa köra i närmaste diket.

                                Men farten måste väl alla i zoopet som läst vad jag skrivit lagt märke till

                                Kopplingen till detta medel är att jag är varje handlares våta dröm gällande genvägar. Men har aldrig någonsin i hela mitt liv genomfört något i så långsamt tempo som idag. Och det herr, Bryzzel är till stor del din förtjänst. Nu finns det ju fler Duracellkaniner i detta forum mer än jag. Så jag är inte ensam i klubben. Men när jag gaggat med dig så blir jag något mer nerwobblad än annars. Inte fy skam.
                                Av någon outgrundlig anledning så känner jag mig träffad av "Nu finns det ju fler Duracellkaniner i detta forum mer än jag"
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...