Easy-Life fluid filter medium - för bra för att vara sant eller just så bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Easy-Life fluid filter medium - för bra för att vara sant eller just så bra?

    Det hela började som med så mycket annat inom just min egen akvaristik med Diskuskaret och det som hände i det. Jag hade hamnat i en viss ond cirkel med preparat/hudirritationer och den vaga känslan av att det inte kändes som en bra balans i karet. I samband med att min L330 blev skadad och fick svamp i såret så började karet tippa över åt fel håll. Jag ville ur mitt "kemberoende" och ville hantera det hela så naturligt jag kunde. Under tiden så ökade symptomen ffa hos corydoras. Diskuterade då med handlaren om hur han skulle resonera i skötsel av känslig fisk. Om han kunde förslå något som kunde påverka mitt kar åt rätt håll utan att ha i ytterligare kemikalier.

    Hans svar var då: Easy-Life fluid filter medium och började berätta hur fiskar kunde vara ibland när de levererades till butiken från leverantören. Eftersom han säljer en del saltvattensfisk så är bekymret större där. Tippset om Easylife kom från leverantören. Efter det att han börjat med det så kunde till synes döende fiskar plötsligt piggna till och numera är det detta han kör med alla känsliga arter med gott resultat.

    Nåväl jag testade det i Diskuskaret och vändningen kom snabbt. Successivt så har all svamp försvunnit. Fiskarna mår bättre och har bättre färger. L330 har återhämtat sig och ser fin ut igen. Det är överlag mer "sprutt" på alla.

    Har testat samma preparat i mitt 180 med exakt samma resultat. Om jag ser på Nyckelhålen t.ex. Så håller de fenorna mer utspärrade och fenorna har den där ljuslila färgen som de får när de är i toppform. Inte bara direkt efter vattenbytet utan även sedan.

    Jag ville ju minska/sluta kembomba. Har jag då inte fortsatt med det? Jag tillsätter ju ett preparat.

    Här är jag så naiv att jag tror på Easy-Life på att preparatet inte innehåller några kemikalier alls, utan är helt naturligt. Så jag tycker preparatet hjälper mig till att hantera karet på ett naturligare sätt.

    Men hjälper det mot allt? Kan jag inte tänka mig att det gör. Jag kan enbart uttala mig om det som händer i mitt kar och litar på handlaren då vi känner varandra sedan länge.
    jag tror att bakteriehalterna sjunker signifikant med preparatet.
    Jag tror att det binder tungmetaller, klor och chloramine. Jag kan ju se att mina körsbärsräkor fått ett aktivitetsfnatt och är och river i alla slags mulm numera.
    Jag tror på att preparatet skyddar hud och gälar. Det är bara att titta i diskuskaret vad som händer med andningen med 50% nytt vatten som inte är kallt utan i stort sett samma temp. Andningen lugnas, fiskarna börjar spärra ut fenorna. De blir vacker ljusblå som när de trivs som allra mest.

    Vad innehåller preparatet då? Ingen aning faktiskt. Någon slags lera skulle jag kunna tänka mig då vattnet ser ut först som om jag tappat i blålera en stund. Men för mig hjälper preparatet mig att hålla en naturligare linje.
    Detta och PMDD är de två tillägg jag kommer att fortsätta med. Resten får bli vatten och god skötsel.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Låter ju toppen, det där!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag vet inget om innehållet - men här "diskuteras" det.
      Jag har själv ingen erfarenhet av produkten men det har ju gott rykte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Jag kan förstå debattörens frustration över det hela, men min handlare beskriver egentligen exakt samma sak som Easy-Life skriver i slutet, att fiskar som dött tidigare vid leverans sällan dör när de tillsätter detta. Så skälet till att leverantören rekommenderar det när han ska koppa in fisk och att de använder det själva beror på att det verkar fungera i de sammanhang de använder det. De använder ju inte ett preparat för att göda en tillverkare. Gissar att om det funkar och blir färre DOA så kör de med det.
        Sedan dör väl en sjuk fisk ändå om den är tillräckligt sjuk. Det verkar mera vara så att om problemet i grunden ligger i fiskens miljö dvs. vatten etc. så verkar det fungera. Men ligger problemet i fisken så gör det väl ingen skillnad.

        Men som sagt. Detta är hörsägen och det enda jag vet är vad som händer i mitt eget kar. Men jag vet inte varför det sker.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det bedrivs ju egnetligen ingen objektiv forskning inom akvaristiken så vare sig man vill eller inte så är det ju reklamens budskap samt enskilda personers erfarenheter som man får gå efter.
          Så dina erfarenheter är klart intressanta - fler här som har testat produkten?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Använder easylife lite då och då, mest vid lättare sjukdomar/skador, eller om några firrar reagerar konstigt vid vattenbyten tex.

            Testade första gången för hm ca 3 år sedan kanske, jobbade i en zooaffär då och vi fick in en diskus som reagerade på vattenbytena. Det lossnade stora sjok av slemhinnan och hon blev mörk och hängig, nån timme senare var hon som vanligt igen men det såg ju rätt jobbigt ut. Ingen av de andra reagerade på det sättet. Så testade att använda easylife vid vattenbytena och det hjälpte, hon verkade liksom inte märka av bytena längre. Gick bra även efter vi började minska och till slut sluta med användandet, så vad problemet var vete fasen, men bättre blev hon

            Så nu brukar jag ha en flaska ståendes utifall att någons hälsa börjar småkrångla och jag inte lyckas luska ut varför, eller om någon blir skadad för att hjälpa till med läkningen lite (ibland i kombination med salt dock).

            Har börjat använda det i mitt lilla räkkar med, har tigerräkor som ibland bär runt på ägg men något mer blir det inte, så tänkte se om det kanske kan hjälpa till där med ifall det är något i kranvattnet som spökar. Bara använt det vid ett vattenbyte hittills, så lite för tidigt att säga där.
            Försöker också hjälpa en paletthane som antagligen fick stryk av frugan, och efter det blev rätt eländig. Var blek och hängig med fula sår på ena sidan och gömde sig och vägrade äta, men nu har han börjat visa lite färger, andas något bättre och äta artemia- men då har jag även saltat så kanske inte bara easylifes förtjänst där

            Så jag tror nog att det gör någon nytta, men det skulle ju vara trevligt att veta exakt vad det är man häller i...
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Ja jag har kört den förut men sen försvann den tyvärr ur sortimentet där jag handlar. Jag har ju inte haft några större poblem innan jag använde easy-life och kan inte avgöra hur positiv effekt det egentligen har. Jag vet dock att mina snäckskalslekare slutade klia sig vid vattenbytet efter att jag började köra med det! I nuläget använder jag inget medel men ska jag göra det så vill jag helst använda easy-life
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Intressant. Kanske ska prlva detta. Ävrn om jag inte har några problem egentligen. Men verkar som att det verkligen får akvariet som helhet att må bra.

                Kommentar

                • Acara
                  • August 2014
                  • 34

                  #9
                  Jag använder Happy-Life flytande filtermedium. Det lovar ungefär samma saker. Doseringen är dock bara halva, 5 ml/30 L jämfört med Easy-Life 10 ml/30 L (enligt hemsida), vid normaldos. Happy-Life 500 ml kostar 121 kr hos pwss.se, Easy-Life kostar 117 kr. Happy-Life är med andra ord ca hälften så dyrt. Sen om det är någon skillnad i kvalitet det vet jag inte.

                  Kommentar

                  • Punkfredd
                    • September 2014
                    • 13

                    #10
                    Har också posetiva upplevelser av Easy-life.

                    Mina gäddciklider kan ibland stå och andas tungt ett par timmar efter VB men med E-L i så får jag en helt annan effekt, dom blir super pigga! Likadant med mina skivtetror! Hela karet lever upp efter VB på ett helt annat sätt.

                    Drömmen är ju att slippa ha i något alls i vattnet, men faktum är ju att det redan är tillsatser i vattnet efter vattenverken!

                    Kommentar

                    • Rufus
                      • January 2005
                      • 866

                      #11
                      Se där, nu har du fått mig att beställa Easy-life! Såg att det fanns på Animail när jag beställde hundmat. Först Co2 (igen) och nu detta, man är så lättpåverkad tydligen.
                      // Annicka

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Drömmen är ju att slippa ha i något alls i vattnet, men faktum är ju att det redan är tillsatser i vattnet efter vattenverken!
                        Då känns det ju som att det är bättre att kolfiltrera vattnet ifrån kranen än att bomba karet med ännu mer kemikalier. :-)
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Hur klarade akvarister sig förr?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Men akvarister har väl i alla tider laborerat med vatten? Vad är skillnaden på att tillsätta torv, ekblad och detta om det är naturligt? Kembombar man när det är på flaska?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Hur många av er kör sina kar helt utan hjälpmedel i obehandlat vatten? Menar inte att försvara just detta preparatet som jag mera försökte förstå. Men alla vi trixar väl med våra kar? Vi har pumpar, filter. etc. som vi tillsätter?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...