Hur viktigt med Ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #16
    Naturligtvis skall man ge sina fiskar ett bra liv, och man skall veta vad man håller på med. Därför hävdar jag att det absolut bästa är om man kan ha sina fiskar gå i kranvatten utan beredningsmedel eller någon annan tillsats. Salt, medicin i förebyggande syfte, bikarbonat och vad helst man nu blandar i.

    De allra flesta fiskar anpassar sig mycket bra till att leva i kommunalt vatten, även om de kanske inte alltid vill leka i det. För lek krävs då en regnperiodssimulering eller motsvarande, där pH förändras.

    Vill man ha surare vatten än vad som kommer ur kranen ser jag fördelar med att man försöker använda naturliga och konstanta sänkare av pH såsom torv eller en intrimmad CO2-anläggning

    Så fort man skall börja blanda ned saker och hålla koll på en process så riskerar man alltid att det blir fel på doseringen, att medlet är slut vid ett vattenbyte, att man måste byta medel och det reagerar inte alls som det förra etc.

    Risken är mycket större att man tar död på fisken när man blandar till vatten med olika medel och tillsatser, än om man inte gör det. Även många erfarna akvarister misslyckas då och då och tar livet av ett akvariums invånare. De allra flesta akvarister är rätt så svaga på den högre kemin, och jag tycker inte att något annat skall uppmuntras än sådant som man klarar av. Och då är kranvatten utan tillsatser alldeles lagom kemi för de flesta.

    Swetrot

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      och man skall veta vad man håller på med.
      Självklart, men då måste man ju veta vilka vattenvärden man har. Det är väl det som ursprungsdiskussionen handlar om dvs. om man skall strunta i att kolla sitt vatten, eller inte.

      Så fort man skall börja blanda ned saker och hålla koll på en process så riskerar man alltid att det blir fel på doseringen
      Det beror ju lite på vilka preparat man väljer - att t.ex. använda lite kalk i akvariet för att öka buffringsförmågan kan knappast orsaka överdosering eller är speciellt avacerat.
      Om jag själv skulle använda enbart kranvatten utan att buffra det i mitt växtakvarium så skulle pH variera mer än 1 enhet mellan dag och natt - knappast hälsosamt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell



      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Pierre
        • November 2002
        • 279

        #18
        Hej!

        Om du gör hyfsat regelbundna vattenbyten, och inte försöker odla neontetror eller andra extrema svartvattenfiskar, är svaret 'inte särskilt viktigt'.
        Vad räknas som "extrem" svartvattenfisk? Har ett lekpar av diskus som för fyra dagar sen la omkring 200ägg som idag är (inte ALLA, förstås) små små slingrande yngel. Vattnet är vanligt kranvatten (stockholm), alltså inte i närheten av dess naturliga vattenvärden!

        Mvh// Pierre
        (check my profile)

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          [quote]Ursprungligen skickat av Pierre
          Hej!

          Om du gör hyfsat regelbundna vattenbyten, och inte försöker odla neontetror eller andra extrema svartvattenfiskar, är svaret 'inte särskilt viktigt'.
          Vad räknas som "extrem" svartvattenfisk?
          Frågar du mig så svarar jag "en del tetror och dvärgciklider". Inte alla, men en del av dem verkar verkligen ha väldigt pH känsliga ägg. Finns säkert fler fiskar i samma påse, men det är de jag känner till.

          Det mesta annat verkar inte bry sig så där enormt mycket bara man har någorlunda realistiskt och <b>stabilt</b> pH.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            En del VF diskus kan också räknas dit, men inte alla och definitivt inte avelsformerna - de funkar ofta lika bra i neutralt vatten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mcoist
              • May 2003
              • 296

              #21


              För ni som inte vill köpa en massa preparat så kan man iallafall göra så här.

              låt vattnet i kranen rinna lite granne så vattnet i rören spolas ur sen tar du lite vatten i ett glas eller burk som du sen tar till din lokala zoohandlare och dom seriösa handlarna brukar ställa upp med att testa vattnet till dig vissa kanske tar en liten plutte summa för testet men det kan det vara värt.

              Och då får du veta exakt var ditt kranvatten ligger på PH skalan sen kollar du vad just dina fiskar vill ha för PH och så gör en bedömning med din zoohandlare eller någon annan kunnig person (Hör gärna med mer än 1 person) om du behöver höja respektive sänka ditt Ph med olika preparat.

              Så har ni sluppit att köpa dyra tester för att bara kolla kranvattnet.

              Kan tilläggas att det kan vara bra att ha test hemma och kolla stickprover lite då och då i ditt akvarie.

              Och Tänk såhär dom flesta har fiskar som kan kosta både 100 och 200 kronor styck så då är ett vattentest en ganska liten summa för att få sina dyrgripar att färga ut och må så bra det bara går och om någon fisk skulle dö pågrund av fel vattenvärden så har man förlorat ännu mer.

              Tål att tänkas på.
              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
              1st 540L som skall limmas och repareras.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #22
                handlar inte bara om pengar, är ju djur.. för 200 spänn får du 2-3 testar, ph nitrit & kh t.ex. så du kan kolla ditt vatten själv.
                de tar inte slut direkt fort så du kan ju testa vattnet fortlöpande under året.. vem vet, PH från vattenverket kan ändras om nåt händer..bra att kunna kolla fort ifall fiskarna börjar se lite vissna ut!
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                Arbetssätt...