Hur viktigt med Ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inge Ting
    • July 2003
    • 239

    Hur viktigt med Ph?

    Hur viktigt är det att testa vattnets Ph värde och så?
    Jag har aldrig och gör det aldrig. Ska jag börja med det eller?
    Mina fiskar ser ut att må bra, men jag vet faktiskt inte.
    Ingenting
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    hej
    de e bra att veta att man har kontrol i allt i karet.
    men om fiskarna mår bra så behöver du inte.

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      kolla upp vad fiskarna ska ha får PH värde för att må bra, ring sen vattenverket där du bor & kolla vad för PH ni har i kranarna, eller kolla själv.. se sen om det passar bra ihop =)
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • skr
        • December 2002
        • 267

        #4
        Jag har faktiskt aldrig sett någon förklaring till vad det är som gör att olika fiskar trivs i olika pH. Att det är så vet man ju, och att det beror på att de har anpassats till att leva i vatten med olika pH vet man ju också, men vad är det egentligen som händer i fisken som är beroende av pH-värdet i det omgivande vattnet och som då funkar sämre när pH-värdet inte är rätt? Oviktigt vetande kanske, men det skulle ändå vara kul att höra (läsa)!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen skickat av Inge Ting
          Hur viktigt är det att testa vattnets Ph värde och så?
          Om du gör hyfsat regelbundna vattenbyten, och inte försöker odla neontetror eller andra extrema svartvattenfiskar, är svaret 'inte särskilt viktigt'. Praktiskt taget alla fiskar fungerar bra i vatten med pH mellan 5 och 9 (fast kan alltså eventuellt inte fortplanta sig) och det är mycket svårt att komma utanför den zonen om man använder kranvatten och gör vattenbyten, det krävs i stort sett en medveten insats av akvaristen.

          Snabba pH svängningar är en annan historia, dock.


          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Praktiskt taget alla fiskar fungerar bra i vatten med pH mellan 5 och 9
            Detta håller jag definitivt inte med honom men det har vi ju diskuterat tidigare så det är väl inte mycket att traggla om igen.

            Snabba pH svängningar är en annan historia
            Håller dock med om att fiskarna är känsligare för stora och snabba pH-svängningar än för felaktigt pH-värde.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
              Praktiskt taget alla fiskar fungerar bra i vatten med pH mellan 5 och 9
              Detta håller jag definitivt inte med honom men det har vi ju diskuterat tidigare så det är väl inte mycket att traggla om igen.
              Sant. Vet dock inte om jag kört denna tidigare, den är ur Lamotte-Hachs vattenkvalitetsövervaknings-bok, fast det inte står på sidan:

              http://www.geocities.com/robertselig2000/Acid_Rain_Caged_Fish_Bio-monitoring_Programin_1990.html
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • B-Lunn
                • January 2003
                • 182

                #8
                Ursprungligen skickat av skr

                ....men vad är det egentligen som händer i fisken som är beroende av pH-värdet i det omgivande vattnet och som då funkar sämre när pH-värdet inte är rätt?
                Undrar jag också. Ingen som har nån fakta om detta??
                Och vad är det som gör pH-svängningarna farliga? det borde ju kunna vara relaterat till att en fisk inte skulle trivas vid vissa pH...

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Fiskarna är mer påverkade av sitt element än vad vi är och både fiskar och människor styrs av bl a av joner (inklussive pH). Andningen styrs t ex av pH. Sedan är pH skalan logaritmisk så skilnaden mellan pH 9 och fem är enorm när det gäller förhållandet mellan hydroxidjoner och vätejoner. Exempel: Sänks pH i blodet så får det omfattande förändringar på fisken. Den svarar med hyperventilering. Finns det mycket koldioxid i vattnet så funkar inte det. Fisken kompenserar det med hjälp av karbonater men det tar en till flera dagar. Snabbare förändringar är altså svårare att reglera. Sedan påverkar pH en massa andra ämnen som fisken också måste reglera mot (ex koldioxid och olika kväveföreningar). Fiskar från mycket stabila vatten är inte anpassade att kompensera snabbt. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det funkar med pH och fisk men jag kanske ska slå upp det och återkomma. För att pH ska döda så krävs det generellt sett mycket lågt pH (förbasning är inte så vanligt i naturen vad jag vet) och det är snarare höjning efter kraftig sänkning som dödar (aluminiumsalter faller ut på fiskarnas gälar). Ok, inte världens bästa svar. Någon annan får flumma vidare.
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen skickat av B-Lunn
                    Ursprungligen skickat av skr

                    ....men vad är det egentligen som händer i fisken som är beroende av pH-värdet i det omgivande vattnet och som då funkar sämre när pH-värdet inte är rätt?
                    Undrar jag också. Ingen som har nån fakta om detta??
                    Och vad är det som gör pH-svängningarna farliga? det borde ju kunna vara relaterat till att en fisk inte skulle trivas vid vissa pH...
                    Förutom att väldigt höga och väldigt låga pH är frätande, känner jag till två saker: dels blod-pH-balans-systemet, dels att äggmembranens permeabilitet är pH-beroende.

                    Utanför ett visst pH intervall klarar inte fisken att hålla blodets pH stabilt, vilket leder till att olika enzymer inte fungerar som de skall. Jag har en vag minnesbild av att ett av systemen som klappar ihop är de enzym som binder O2 och vädrar ut CO2, så att symptomen för felaktigt pH kan likna dem för syrebrist, men även t.ex. den livsviktiga kalciumbalansen borde få problem vid höga pH.

                    Den andra grejen är som sagt äggmembranens permeabilitet. Vid för höga eller för låga pH störs de enzym som släpper in en spermie i ägget, och sen förseglar ägget mot efterföljande spermier. Antingen kommer ingen spermie alls in, eller också kommer massor in, och varkendera ger livsdugliga embryon. Eftersom äggen är små och helt saknar förmåga att reglera pH, kan vuxna fiskar må prima i vatten med pH som gör att de inte kan fortplanta sig - vilket är tur, för annars skulle neontetror vara väldigt svårhållna fiskar!
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • January 2002
                      • 585

                      #11
                      Hej

                      Sök på t.ex. Google med orden <b>Bohr-</b> och <b>Root effect</b>.
                      /Rickard
                      don Quijote och KA.
                      http://www.killifish.tk

                      Kommentar

                      • Inge Ting
                        • July 2003
                        • 239

                        #12
                        Tror att man har bra kranvatten här ja....
                        Hade iallafall under en rimlig framtid odla lite kampfisk, måste jag då testa Ph värdet?

                        Det där med Ph har jag inte förstått mig på....
                        Man testar Ph:t och ser om det är mellan 5-9. Ska man sedan hälla i en massa preparat för Ph värde och så då?
                        En bakant hade i sina kranar ett lagom Ph värde (det ni anser lagom, 5-9, 7.5...o.s.v.) men använde en massa preparat till sitt akvariumn för Ph värde. Hade hört det i en zoo affär. Var det fel eller är det så det går till?
                        Ingenting

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          Jag gjorde ett arbete i skolan för länge sen om försurningen av våra sjöar. Vid lågt pH så är vattnet rent hälsofarligt, inte för den frätande effekten utan för att det frigörs aluminium och tungmetaller som normalt är bundet och i stort sätt ofarligt. Dessa metaller skadar fiskarnas gälar och försvagar cellväggarna kraftigt och detta märks bäst på äggens cellvägg som blir svag eller obefintlig.

                          Samma sak händer när man lagar sur mat i aluminiumkastrull så aluminiumoxiden på ytan luckras upp. Samma sak med skadade konservburkar i aluminium då skadan har gjort att aluminiumoxidlagret spruckit och det även för människan farliga aluminiumet kommer ut i maten.

                          Det är inte bara aluminium som orsakar detta utan även tungetaller som framför allt kvicksilver och bly som vi under lång tid har förgiftat vår miljö med. Immunförsvaret attakerar dessa tungmetaller som blockerar dess funktion för all framtid så med tillräckligt mycket tungmetaller sätter man imunförsvaret ur spel och den minsta sjukdom kan vara dödlig.

                          Om jag har förklarat nått felaktigt (det var ändå några år sen jag gick naturvetenskapligt på gymnasiet) så får gärna någon biologiexpert rätta mig.
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          • Timon
                            • June 2003
                            • 106

                            #14
                            det bästa är ju att ha ett ph som är inom rekomederad ram för fiskarna. förstår inte varför man ska tänja på detta.
                            jag testar ph varje gång jag byter vatten. dvs 1 gång i veckan.
                            är ph stabilt så är ofta även kh stabilt. skiftar pht mycket så kan det vara bra att testa kh också, men jag förderar att testa massa olika i varje vattenbyte iaf. ph.kh.gh.nitrit.nitrat.
                            lite overkill, men det känns bra =)
                            200L uppstart

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Tror att man har bra kranvatten här ja....
                              Tro kan man göra i kyrkan, här handlat det om att ge sina fiskar ett bra liv.
                              Man testar Ph:t och ser om det är mellan 5-9. Ska man sedan hälla i en massa preparat för Ph värde och så då?
                              Det beror på vilket värde man har på kranvattnet och vilka fiskar man har - en MASSA preparat rör det sig dock aldrig om, på sin höjd 1-2.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...