Biologiskt filtermedia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #16
    Kan det verkligen funka med fin filtermatta i första korgen som han har,jag tvivlar

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Han har ju grövre längst ner i korgen, och så pratar han om att makaronerna under korgarna ser till att inte det grövsta skräpet skall virvla upp och täppa till botten på den nedersta korgen.

      Jag är helt med på att mekanisk filtrering passar bra innan det keramiska materialet så att genomströmningen i det inte hindras.

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Han har även den fina mattan i undre korgen och det grövsta skäpet stannar inte vid dom understa makaronerna,det är vad jag tror men har säkert fel

        Kommentar

        • Jojje_
          • January 2013
          • 335

          #19
          Anledningen till att han har fin filtermatta i understa facket är för att man endast skall behöva rengöra det.
          Och inte makaronerna som bara skall vara fulla med bakterier, och inte massa gegg.
          Han stoppar all form av skit mekaniskt innan det når till det biologiska filtret.

          låter extremt vettigt i mina ögon.

          Blir nog att ändra min setup nu när det ändå inte är inkört. =)
          Fluval Edge 46L
          Projekt - Ciklidhörna

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Förstår liksom inte poängen med ett ytterfilter om man inte i det har ett filtermaterial som gör att man inte behöver göra rent filtret.
            Om man har så mycket skit i akvariet så att ytterfiltermaterialet täpps igen hela tiden så är det bättre att köra med ett innerfilter som ju är mindre krångligt att rengöra.

            I ett ytterfilter så skall man inte använda någon av korgarna som förfilter utan det har man istället i akvariet. T.ex. genom att sätta fast en filtermattebit på insuget
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              ...I ett ytterfilter så skall man inte använda någon av korgarna som förfilter utan det har man istället i akvariet. T.ex. genom att sätta fast en filtermattebit på insuget
              Det låter ju också väldigt logiskt förstås...

              Kommentar

              • Christer5

                #22
                Vi är flera med ytterfilter som har Eheims förfilter 4004320 som behöver göras rent ofta då det blir igensatt och behöver sköljas ur.

                Kommentar

                • Bengt Allebrink
                  • November 2013
                  • 35

                  #23
                  Jag undrar Kjell, vilka tätheter har du i dina filter mattbitar och hur ser din uppsättning ut?


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Vi är flera med ytterfilter som har Eheims förfilter 4004320 som behöver göras rent ofta då det blir igensatt och behöver sköljas ur.
                    Kör samma förfilter i mitt kar och gör rent detta en gång i veckan. Lätt och smidigt att ta bort och rengöra. En av de bästa investeringarna jag gjort.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #25
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Vi är flera med ytterfilter som har Eheims förfilter 4004320 som behöver göras rent ofta då det blir igensatt och behöver sköljas ur.
                      Fungerar det även på JBL cristal profi e1501?
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #26
                        JBL filtret har 16/22 slang så då skall det passa att sätta fast innerfiltret på insugningsröret i akvariet.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          #27
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          JBL filtret har 16/22 slang så då skall det passa att sätta fast innerfiltret på insugningsröret i akvariet.
                          Tack för svar!
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #28
                            Innan man ens börjar fundera på att optimera sina filter bör man nog fundera på vad man ska ha i karet.. Har man en sån belastning i karet att man måste fundera på hur man placerar materialet i korgarna är man underfiltrerad i mitt tycke.. Ytterfilter är en trevlig manick men ingenting i jämförelse med sumpar, droppfilter, powerbeads osv.. Självklart ska man ju göra det bästa av det man har men som the kjell säger får du nog ut lika mycket ur filtermatta som du får av små ihåliga syradoppade glasskärvor..

                            Om man planerar ett sällskapskar/ciklidkar på 720L räcker det med en fx5a med filtermatta, har du 1000 spänn över så köp 2.. Ska du däremot odla rockor i din 2-kubikare räcker ingen optimering av material-placering i världen.. Då är det lika bra att köpa en powerbead eller borra skiten och köra en 500L sump med k1 eller liknande.. Faller det inte på fästytan för nitrifieringsbakterierna faller det på syretillförseln.. Det är oftast ruskigt svårt att syresätta vattnet i karet, då ska du stoppa i 4 cirk-pumpar osv och helt plötsligt står man där med en materialkostnad som är lika med ett ärke-filter och en elförbrukning som är högre än den skulle varit fast med fler sätt det kan gå fel på..

                            Bara mina 50 öre..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Bengt Allebrink
                              • November 2013
                              • 35

                              #29
                              Hahaha vad roligt. Tack för svar. Jag har ju bara några Tetror. OK, jag antar att jag kan använda mitt Eheim filter precis som det är med mina fiskar i. Det är helt ok rent och mina vattenvärden verkar bra. Men som ny inom detta så är jag sugen på att experimentera och optimera. Trots att jag inte behöver det haha.

                              Det är extremt kul att börja lära mig om detta med filtrering, bakterier osv.

                              Som jag ser det just nu verkar det vara två huvudläger här.

                              Ett med som jag ser det, erfarenhet och så lite jobb som möjligt i fokus "filtermatta"
                              Två, det lite som jag, "det får inte vara för enkelt" i fokus. Här verkar det vara spridda skurar av idéer om hur det ska vara och vad som är bäst.

                              Jag kommer ju prova med stenull som biologiskt filter, efter min egen ide och ha filtermatta som förfilter. Vi får se hur det går.

                              Lite underligt att tillverkaren Eheims ide om hur deras filter ska användas, i filmen förkastas??


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Eheims filteridé skapar kristallklart vatten i två veckor. Sedan måste du byta vadden som är akilleshälen i systemet. Vadden kan bara köpas i kartong som är svindyr. Körde enligt Eheims upplägg och fick tapp på farten efter en knapp vecka. Med filtermatta kört en månad med högre flöde än ursprungliga systemet hade och har lika kristallklart vatten. Eheim tjänar pengar på det hela. Så filtermatta är överlägset över tid som filtermaterial som jag ser det.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...