Biologiskt filtermedia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengt Allebrink
    • November 2013
    • 35

    Biologiskt filtermedia

    Hej, jag är helt ny här på forumen och helt ny med akvarium.
    -vad tror ni om stenull som biologiskt filtermedia?
    http://www.hydrogarden.se/rockwoll tex.
    Jag tänker att det är billigt och har stor yta och är ett helt dött material som inte släpper ifrån sig farliga ämnen.
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Det fungerar säkert, men är för kompakt för att användas som traditionellt genomströmsfilter..

    Kanske skulle fungera med överrinning eller i sump.

    Kommentar

    • Bengt Allebrink
      • November 2013
      • 35

      #3
      ok, tack för input. jag har beställt ett flak nu som jag tänker skära upp i strängar liknande en del porösa biofilter och sedan montera dessa i ena filter hållaren. hoppas på att det kan fungera bättre än makaronerna jag har nu. haha. föresten, är det någon annan som vet något om detta?

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Kolla in det här!

        BIOHOME FILTER MEDIA, FILTER UPGRADE KITS AND FOAMS HERE: http://www.filterpro.co.ukDecent external filters: http://geni.us/2LnO2.3 litre booster filter for ...


        Jag blev så inspirerad att jag blir tvungen att gå och köpa mig ett ordentligt ytterfilter nu...

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Jag har det i flera filter. Han säljer på ebay. Han från videon asså

          Sent from my C6903 using Tapatalk

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            Jag har det i flera filter. Han säljer på ebay. Han från videon asså

            Sent from my C6903 using Tapatalk
            Var köper du dessa pellets? eBay!?! Hjälp mig!
            Jag är efterbliven när det kommer till internet-trams...

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ebay. Han har länk på sin Youtubekanals beskrivning

              Sent from my C6903 using Tapatalk

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #8
                BHM är en klassiker, jag körde lite tester med det för 5-6 år sen å det funkar ju fint.
                Har även kört Kaldes eller vad fan det heter, tipset med dom typerna av filtermedia (plast modeller alltså) är att köra dom i en stark lösning Cloramin som gör så att hela ytan blir som sönderfrätt = större yta.

                Men jag gillar hela idén med att få bort partiklarna först, något man alltid gjort inom dammvärlden. Antingen via någon typ av settlement chamber som dom pratar om i filmen, via finmaskiga silar av något slag (typ sieve) eller med gamla hederliga borstar hängande i vattenflödet. Skillnaden är ju generellt storleken och ljudnivåerna på filtrena som ju kan vara avsevärt mycket större än i akvariesammanhang.

                Om man tittar på hur FX5an är uppbyggd så har man ju samma funktion som i Eheim filtret förutom det att grovfiltreringen sker i filtermatta som sitter runt korgarna och sen kör man filtermattan i översta korgen om man kör enligt hans princip eftersom vattnet går uppifrån och ner i det filtret. Detta gör ju att man bara behöver lyfta locket och inte behöver slabba lika mycket (som han ju fint undviker i filmen eftersom det inte är uppfyllt).
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av KristianE
                  ...Om man tittar på hur FX5an är uppbyggd så har man ju samma funktion som i Eheim filtret förutom det att grovfiltreringen sker i filtermatta som sitter runt korgarna...
                  Vänta, vänta, vänta, vänta, vänta lite nu, var det inte filtermatta man inte skulle ha först eftersom den blir igenkletad om man låter flödet gå direkt in i den???

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Nej, det var ju de han tjatade om hela filmen att filtermattorna skulle sitta i botten = först eftersom vattnet går direkt från akvariet till botten på filtret på Eheim. Då filtreras partiklarna bort i filtermattan och sen tar BHM hand om biofiltreringen när det inte finns massa partiklar i vattnet som sätter igen dom små porerna i BHM i dom två övre korgarna.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Nej, det var ju de han tjatade om hela filmen att filtermattorna skulle sitta i botten = först eftersom vattnet går direkt från akvariet till botten på filtret på Eheim. Då filtreras partiklarna bort i filtermattan och sen tar BHM hand om biofiltreringen när det inte finns massa partiklar i vattnet som sätter igen dom små porerna i BHM i dom två övre korgarna.
                      Ja absolut, men han ville ju ändå ha makaroner längst ner i bottnen för att fördela flödet, så att det inte skulle virvla runt det största bôset så att det skulle täppa den första avdelningen....

                      Jag såg bara videon en gång lite slarvigt, men jag utvecklar frågan eftersom jag grunnar på vilket filter jag skall köpa till mitt kommande mini-tanganyika!
                      Fick för mig att makaronerna längst ner skulle agera någon sorts första sedimentering av tung skit...
                      Senast redigerad av Mr Woods; 14 December 2013, 22:53.

                      Kommentar

                      • Bengt Allebrink
                        • November 2013
                        • 35

                        #12
                        Tack för en massa idéer, jag har sett filmen och monterat ihop mitt filter på det sättet. men jag har inte hans fina Sinterat glas http://en.wikipedia.org/wiki/Sintering
                        Pellets utan de enligt honom värdelösa makaronerna. Min ide är att i stället för E-bay pellest ska jag klippa egna "makaroner" av stenull som borde ha en liknande effekt, och så sakta föra in fler och fler av dessa i mitt ytterfilter för att bygga upp en fin bakteriekultur. Jag beställde http://www.hydrogarden.se/rockwoll i går och lovar att komma med feedback om hur det fungerar. Jag är peppad, haha.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Stenull är alldeles för kompakt.

                          Sedan finns det många bra filtermaterail - jag ser dock ingen anledning till att köra med annat än filtermattebitar eftersom det är billigt och inte är kompakt och rullar på i år efter år utan att man behöver rengöra det.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Bengt Allebrink
                            • November 2013
                            • 35

                            #14
                            Ok, jag är ju som jag sa tidigare helt grön på detta och tydligen som inom så mycket som folk är gröna på så är man ivrig och vill uppfinna hjulet om och om igen. Haha. Men det här med att rengöra filtret och hur ofta? Med sån porös filtermatta, behöver jag aldrig rengöra filtret då?? Det låter ju konstigt.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Biologiskt filtermedia

                              Det är inte så konstigt som det låter. Efter en tid blir det en mängd nedbrytande bakterier i filtret som successivt bryter ned skräpet i samma takt som nytt tillförs. Då kan det lätt gå minst 3 år mellan rengöring. Har hört många som kört en 7 år utan problem. Men detta gäller om det är en balanserad fisk-och/eller fodermängd.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...