För låg syresättning i akvariet
Diskussionen kommer väl av att vissa av oss kör avsevärt mycket högra co2 nivåer. Jag kör tex 30ppm co2 och har inga problem med flåsande fiskar.
Kan det vara något annat som gör att dom står uppe vid ytan och flåsar, det kanske inte är co2/o2 relaterat.
Du har ju nyligen övergått från EC till co2, det kanske är så att du har högre nivåer av co2 eller något som fiskarna uppfattar som co2. Så dom börjar flåsa för att deras system tycker att det är för hög co2 halt när det faktiskt inte är någon fara. Vi vet ju alla att EC är massa konstiga kemikalier som man egentligen inte riktigt har 100% koll vad den gör med vatten och fiskar.
Jag tror att du kan gå upp i co2 nivåer när du lakat ur mer av EC´n. Det är ju bara att testa öka i små steg när du är hemma igen. Jag körde ju faktiskt inte 30ppm direkt utan låg länge på ca 15-20 eftersom jag inte hade controller i början.
Ec är ju inte gas-form så den här blir nog svår att backa upp rent logiskt. Det ec gör är ju att bypassa något steg, det är mer en fråga om att det blir kemiskt giftigt i för höga koncentrationer.
Den kan vi nog med gott samvete stryka. Höj upp till 30 PPM istället, se vad som händer. Flåsar fisken så beror det på att det är för mycket gas i akvariet, någon felmätning när det trimmats in är troligt.
1, köp en vätska med känt ph 2, mät ph med proben 3, då ser du vad som händer. Du kan ha en felkalibrering, märkligare saker har faktiskt hänt.