Vad kan det vara som genererar nitriten i mitt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Snabb vettig lösning på nitriten = ut med fisken, lämna tillbaka dom.
    utfall: du kan starta om med lämplig fisk och få ett kar som fungerar
    utan att fisken lider


    Snabb taskig lösning på nitriten = byt mycket vatten ofta, i med flytande bakterier, håll koll på nitriten 2 ggr / dag.
    utfall: fisken kanske överlever kortsiktigt, sedan börjar den må taskigt pga fel storlek på karet, och sedan
    dör den när det blir för illa i förtid.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      fårstår inte varför du pratar om kar på 1000+ liter.

      ex skalarer trivs hur bra som helst i 220-250 liter om höjden är rätt.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Se där.. nu kom de riktiga förstå-sig-påarna in och förklarade saker och ting..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av MonkanS
          Se där.. nu kom de riktiga förstå-sig-påarna in och förklarade saker och ting..

          vem ??



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #20
            vidare, gällande det där med blommor i krukor.

            står de i det där luddet som de ofta gör ifrån butik, så skall det inte vara i karet.

            de odlas oftast ovan vatten, och det där luddet är späckat med gödningsmedel
            som i bästa fall bara orsakar alginvasion i karet.

            luddet skall inte vara nere i karet.

            drag upp blomman ur krukan, ta försiktigt av luddet, peta sedan försiktigt ner blomman i botten,
            se till att rötterna spretas ut åt alla håll, dra upp blomman lite så att man ser en eller två mm av
            roten ovan botten.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Blommor har man i köksfönstret.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Aquabacke
                • January 2013
                • 72

                #22
                Ursprungligen postat av Pierre67
                Det bästa jag tror du kan göra är att testa vattnet ofta och ha i nitrivec. Vad jag har fattat, så kan många/stora vattenbyten i nystartat ge mer nitrit. Fast absolut bäst hade vart att kunna ha alla fiskarna (utom ett par stycken) i ett inkört kar, tills detta kommer igång.

                Jag tycker du resonerar lite konstigt. Scalarer behöver inte 1000+ liter! Men dom behöver minst 50cm högt akvarium för att inte bli missbildade. Ett 54l kar är väl 30-35cm högt och så försvinner några cm p.g.a. av grus/sand. Rätt enkelt att se att det inte kommer fungera.

                Berätta gärna vad du/ni vill ha för fiskar och hur många, så kan du/ni få hjälp med vad som behövs för att det ska fungera. Och lyssna för allt smör i småland inte på affärerna. Dom försökte sälja på mig ett par praktbotia (när jag hade snäckproblem). För det första är praktbotia en stimfisk och för det andra är 180l alldeles för lite (som att stoppa scalarer i 54l)...
                Okey vore intressant och höra här då vad expertisen föreslår för storlek och mått på ett kar till den blandning på fisk jag har
                2 scalar, 2 palette, 3 svärdbärare, 10 kardinaler

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  240-275 liter.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Det beror på, vill/ska du ha mer fisk i karet?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Aquabacke
                      • January 2013
                      • 72

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      fårstår inte varför du pratar om kar på 1000+ liter.

                      ex skalarer trivs hur bra som helst i 220-250 liter om höjden är rätt.
                      .
                      Enkelt! För att om jag nu byter kar från en balja jag köpt till min femåringen ;-)
                      så vill jag ha nått som även jag är lite mera road av storleksmässigt!
                      och nu råkar jag tycka att akvarier med bra vattendjup är snygga!
                      har de även ett bra djup så kan jag även bygga stora höjdskillnader bakåt och få till en snygg och omväxlande med djup.
                      sedan så får det inte vara så smalt/långt att det ser ut som ett höghus.
                      och då hamnar man på nått med 120*60*60 som minimum ;-)
                      sedan har jag kikat på vad det finns för köpbara alternativ och råkat hitta ett L=200 D=80 H=70 och det vore ett rätt spännande kar att sätta tänderna i ;-)
                      fast det projektet vågar man väl inte berätta om här...

                      minns nu vad som fick mig in på att gilla akvarier med djup, var för att mina dåvarande påfåglar skulle kunna få bra ansats i sina hopp efter mat jag höll ovanför vattenytan... De hoppade c:a 2*fisklängd högt (30-40cm)
                      helt klart imponerande!!!
                      Man kanske skulle köpa ett par till min 54liters balja, de är ju så små och söta (som små) :-)

                      Kommentar

                      • Aquabacke
                        • January 2013
                        • 72

                        #26
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det beror på, vill/ska du ha mer fisk i karet?
                        Tja typ två stim med tetror? (Kardinal och kilfläcksrasbor) ca 30-40 per stim några större snygga fiskar typ scalare och lite annat mera blandat 10-20 fiskar och så ett gäng malar/algätare och ett par paletter eller nått för att kunna kika på barnvaktandet ;-)

                        så få höra vad ni säger om det, gissar det kar jag förut hade sån blandning i är för litet ;-)
                        eller?

                        Kommentar

                        • Aquabacke
                          • January 2013
                          • 72

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          240-275 liter.
                          Ha ha okey :-)
                          vill minnas att man förr i tiden hade fisk i sina akvarier och inte bara vatten ;-)
                          är det den nya djurskyddslagen som fått till den förändringen???
                          jodå känner till den.
                          (Tycker ändå inte det upplevs som trångt i min 54liter burk, nu när firrarna är små)

                          Kommentar

                          • Aquabacke
                            • January 2013
                            • 72

                            #28
                            En snabb fråga kan för mycket Nitrivec vara skadligt för firrarna?
                            hur mycket vågar man ha i för att försöka tvinga ner nitriten?

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Ursprungligen postat av Aquabacke
                              Tja typ två stim med tetror? (Kardinal och kilfläcksrasbor) ca 30-40 per stim några större snygga fiskar typ scalare och lite annat mera blandat 10-20 fiskar och så ett gäng malar/algätare och ett par paletter eller nått för att kunna kika på barnvaktandet ;-)

                              så få höra vad ni säger om det, gissar det kar jag förut hade sån blandning i är för litet ;-)
                              eller?
                              Ett 1120 som du skriver om är inte fel, jag har haft 3 kar 900+ liter och det är inte mycket som slår dessa. Men prismässigt och hanterbarhet för dina krav och funderingar är ett 540 inte fel. Kan du tänka dig att köpa begagnat finns det ett par stycken att välja mellan på blocket.

                              Och jag nappar inte på din ironi, utan tycker det är bättre att ha en vettig diskussion.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                #30
                                Ursprungligen postat av Aquabacke
                                Ha ha okey :-)
                                vill minnas att man förr i tiden hade fisk i sina akvarier och inte bara vatten ;-)
                                är det den nya djurskyddslagen som fått till den förändringen???
                                jodå känner till den.
                                (Tycker ändå inte det upplevs som trångt i min 54liter burk, nu när firrarna är små)
                                Fiskar har nog aldrig tyckt om att gå trångt. Vad är det för roligt med att ha fiskar som går för trångt som blir stressade och drar på sig sjukdomar mm. Jag ser ingen glädje överhuvudtaget i detta.
                                Och ska du lära dina barn att ha fiskar så gör det rätt från början!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...