Vad kan det vara som genererar nitriten i mitt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquabacke
    • January 2013
    • 72

    Vad kan det vara som genererar nitriten i mitt kar?

    Gav bort ett 54 liters kar i julklapp jag försöker få ordning på nitrit-halten i.
    Gjorde i ordning med vatten+beredning och ordentligt tvättad ny sand dagen innan växter och fiskar åkte i.
    - 4 växter
    - 2 paletter
    - 2 scalarer
    - 10 kardinaler
    - 3 svärdbärare

    första dagen var nitrit-halten <0.3 men dag 4 uppe i över 3.3
    och har nu sedan en tid (dag 13 nu) gjort vattenbyte 30% var dag och tillsatt SeaLife och även Nitrivec för att försöka få ner Nitrit-halten... Men utan större resultat.
    Den går ner efter vattenbytet till 1.6 för att dagen efter vara uppe i 3.3 igen.

    växterna jag har i växer så det knakar, men fiskarna mår sämre 3 döda!

    Min fråga nu vad göra?
    och vad är det som kan generera all nitrit? Jag matar måttligt.

    det jag börjar misstänka är växterna, jag köpte dem i kruka och van med stora ciclider och fiskar som bökar och gräver så planterade jag dem för enkelhetsskull med kruka!! Var det dumt?
    Kan det vara det som skapar nitriten i mitt lilla kar, eller vad kan det vara, borde ju gå ner med alla vattenbyten jag gör och den Nitrivec jag har i.
    tänkte om det finns någon växtnäring eller nått i krukorna som gör att växterna växer så otroligt mycke som de gör, och att det hänger ihop med mitt nitrit-problem???

    nybörjare på det med akvarium efter ett uppehåll på 20 år :-)
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Låter som för mycket fisk vi en nystart!

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Japp.

      Helt galen blandning också. Skalarerna kan du åka tillbaka med till butiken..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Aquabacke
        • January 2013
        • 72

        #4
        Nu var iofs scalarerna små ;-)
        men okey point taken

        föresten var det storleken på karet ihop med scalarerna du reagerade på, eller blandningen av fiskar?
        (kan nog kanske bli så att karet byts ut mot större)
        Senast redigerad av Aquabacke; 07 January 2013, 22:11.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          I mina ögon är det inga av de fiskarna som passar i ett 54 liters akvarium eftersom alla de arterna kräver ett större kar.
          Att du fått nitrit i karet är inte så konstigt, alldeles för mycket fisk för fort, och troligen har de kanske fått för mycket mat under uppstarten med? För att underlätta både nuvarande och framtida problem är en idé att lämna tillbaka alla fiskarna till affären, och sedan börja om från början, med få fiskar som funkar i ett 54-liters kar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Aquabacke
            • January 2013
            • 72

            #6
            Jo eller stoppa i fisken i ett 120x50x66 LxBxH tror du det passar bättre?
            alternativt ett 200x60x60 eller 200x80x70

            Låter som alternativet är byta kar eller lägga ner.
            Men växterna trivs i vart fall, alltid nått ;-)

            /AB

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nejdå, lägga ner behöver du inte göra, utan anpassa fisken till ditt kar istället. Men de föreslagna karen är ett gott steg på vägen, och då kommer uppstarten troligen att få lite lugnare.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Aquabacke
                • January 2013
                • 72

                #8
                Gissar det självdör då eller att jag byter till ett större kar...
                större kar är ju betydligt roligare speciellt om de funkar, annars är det ännu tristare om de INTE funkar.
                Vi får se.

                Men blandningen på fiskar var för mig ett typiskt sällskapsakvarium och tycker att det borde gå få att överleva i en mindre burk även om det ej är optimala förhållanden för fisken.

                En sista fråga som jag funderar på då, vad skulle du rekommendera för storlek då på ett typiskt sällskapsakvarium för nybörjare?
                (2 meters kar anser jag som väldigt stort kar)

                sedan så fick jag inget svar på min misstanke om övergödsling från burkarna med säkert växtnäring i som mina växter kom med?
                eller kan man utesluta nått sånt utan det är de tre flingor om dagen med flingfoder som ger min höga nitrit-halt (för fiskarna i sig ger väl inte upphov till nitrit)

                Mycket eller lite mat?
                är tre flingor om dagen mycket? (i 54 liter)

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Aha.. nygammal akvarist. Det har nog hänt en hel del på akvariefronten sen sist. Man får tänka om rätt mycket i många saker. Dags att läsa på om hur det ska vara, med start på nybörjarguiden. Samma för mig då jag startade upp akvariehobbyn på nytt igen för ett år sen.
                  Jag tror mera på fiskmängden än på övergödning. Det har ju inte varit igång så många veckor ännu. Men växterna ska ur sina krukor. Större kar är absolut en bra idé om du vill ha glädje av det. Jag själv började med 60 liter för att testa mitt eget intresse. Från det upp till 100 liter. Nu ett Juwel Rio 180 som jag stormtrivs med. Men inte ens i det vill jag peta ner scalarer. 54-litern kan du ju behålla som yngelakvarium eller att ha nån liten fisk och/eller räkor.
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Aquabacke
                    • January 2013
                    • 72

                    #10
                    Jo har haft ett antal kar för länge sedan...
                    men om du haft 120x50x66 350liter hade du tyckt scalarer vore nått då ihop med ett par stim med tetror och ett par paletter för sakens skull + lite annat? (Eller är det naturliga betingelser för fisken som gäller nu för tiden med kar på 1000liter+ )
                    det akvariet är högt och bra, lite grunt men blir för mycket jobb att måttbeställa.

                    varför skulle du ha plockat bort krukorna?
                    har redan vikt ner och fått flera nya rotade plantor som jag planerar klippa av, har även klippt av och planterat och servitör att ta sig, så den växten (vet ej namn) tror jag växer bra.

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aquabacke
                      Jo har haft ett antal kar för länge sedan...
                      men om du haft 120x50x66 350liter hade du tyckt scalarer vore nått då ihop med ett par stim med tetror och ett par paletter för sakens skull + lite annat? (Eller är det naturliga betingelser för fisken som gäller nu för tiden med kar på 1000liter+ )
                      det akvariet är högt och bra, lite grunt men blir för mycket jobb att måttbeställa.

                      varför skulle du ha plockat bort krukorna?
                      har redan vikt ner och fått flera nya rotade plantor som jag planerar klippa av, har även klippt av och planterat och servitör att ta sig, så den växten (vet ej namn) tror jag växer bra.
                      Scalarfakta Den ska helst ha ett lite högra kar för att de är så pass höga med sina fenor. De måtten du nämner här låter rätt bra kan jag tycka.
                      Men sen finns det andra skäl till att jag inte vill ha scalerer. Passar inte ihop med mitt val av fiskar. Scalaren kan som bekant vara en väldigt tuff fisk. Så jag ska inte ge mig in sådan diskussion egentligen. Andra personer här får svara på det.

                      Att växterna ska ur sina krukor beror att rötterna kan ju inte breda ut sig om de står kvar i dessa. Det blir som när de vanliga krukväxterna du har på fönsterbrädan fyller ut krukan helt med rötter. Den dör. Men ok.. du tycks fixa på eget sätt. Kanske fungerar så också.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        #12
                        Jag började med akvarium för nått år sen och köpte då ett 54l nybörjarpaket från djuraffären. Köpte 10 neontetra efter nån dag som startfisk. Förstod sen (efter läst på Zoopet) efter nån vecka att det det skulle inte rymmas mycket mer i det karet, för att fiskarna ska må bra och allt ska fungera.

                        Så jag började leta efter ett större beg. akvarium och efter några veckor stod det ett 180l möbelakvarium hemma. Med det fick jag ett scalarpar, lite scalaryngel och en mal. Efter lite mer läsande om scalarer och några påpekande härifrån, så förstod jag att scalarerna måste bort. Karet var inte tillräckligt högt för dom.

                        Du undrar vad som är typisk storlek för ett sällskapskar. Man kan inte tänka så, utan allt handlar om fiskarnas behov (inte våra). Läs på om dom fiskar du vill ha och deras behov, sen skaffar du akvarium efter det. Vill du inte ha ett kar större än säg 100-180l, så får du kolla upp vilka fiskar som trivs i den storleken och välja sånna. Scalarer är väldigt fina, men kan vara väldigt bråkiga också. Och finns det mindre fisk, så ses dom som mat.

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av Aquabacke
                          Jo har haft ett antal kar för länge sedan...
                          men om du haft 120x50x66 350liter hade du tyckt scalarer vore nått då ihop med ett par stim med tetror och ett par paletter för sakens skull + lite annat? (Eller är det naturliga betingelser för fisken som gäller nu för tiden med kar på 1000liter+ )
                          det akvariet är högt och bra, lite grunt men blir för mycket jobb att måttbeställa.

                          varför skulle du ha plockat bort krukorna?
                          har redan vikt ner och fått flera nya rotade plantor som jag planerar klippa av, har även klippt av och planterat och servitör att ta sig, så den växten (vet ej namn) tror jag växer bra.
                          Det låter väl som ett bra mått på akvarium för scalare då det har lite mer höjd än många kar brukar ha.

                          Många krukor är ju 'hålade' rejält i nederdelen på krukan så då kommer rötterna ut där så sitter krukorna kvar låt de sitta.

                          Kommentar

                          • Aquabacke
                            • January 2013
                            • 72

                            #14
                            Om man nu vill hålla liv i några dagar/veckor på sina hopträngda fisk-fångar i det lilla akvarie-cell-fängelse jag spärrat in dem i, i väntan på större tank ;-)
                            vad är bäst för att de inte skall dö av nitritförgiftning att ha i Nitrivec var eller varannan dag, eller vattenbyte var och var annan dag?
                            läste nått om att det kan vara dumt byte 30% varje dag som jag gjort iom man riskerar att även tappa ut de nyttiga bakterierna...

                            En annan fråga för en annan tråd blir då, vågar man gå från 54liter till 1.2kubik :-)

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #15
                              Det bästa jag tror du kan göra är att testa vattnet ofta och ha i nitrivec. Vad jag har fattat, så kan många/stora vattenbyten i nystartat ge mer nitrit. Fast absolut bäst hade vart att kunna ha alla fiskarna (utom ett par stycken) i ett inkört kar, tills detta kommer igång.

                              Jag tycker du resonerar lite konstigt. Scalarer behöver inte 1000+ liter! Men dom behöver minst 50cm högt akvarium för att inte bli missbildade. Ett 54l kar är väl 30-35cm högt och så försvinner några cm p.g.a. av grus/sand. Rätt enkelt att se att det inte kommer fungera.

                              Berätta gärna vad du/ni vill ha för fiskar och hur många, så kan du/ni få hjälp med vad som behövs för att det ska fungera. Och lyssna för allt smör i småland inte på affärerna. Dom försökte sälja på mig ett par praktbotia (när jag hade snäckproblem). För det första är praktbotia en stimfisk och för det andra är 180l alldeles för lite (som att stoppa scalarer i 54l)...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...