Vattenbyte fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    #31
    I mitt nya kar, 450 l, på jobbe fick jag tips att testa inte används mer kemiska medel än nödvändigt. Så jag håller upp kallt vatten i en gäng spänner och låter stå i ett varmt rum, 21 grader, tills dagen efter då jag gör vattenbytet.. Inget vattenberednigs medel i!

    //Peter

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      Sv: Vattenbyte fråga

      Ursprungligen postat av Peter79
      I mitt nya kar, 450 l, på jobbe fick jag tips att testa inte används mer kemiska medel än nödvändigt. Så jag håller upp kallt vatten i en gäng spänner och låter stå i ett varmt rum, 21 grader, tills dagen efter då jag gör vattenbytet.. Inget vattenberednigs medel i!

      //Peter
      Oj va meckigt! O till så stort kar. Jag spolar med slang direkt från kranen ner i karet. Har man lite kallare så kan man framkalla lek på sina fiskar. (inte för kallt. Typ 18 grader eller nått) inga medel heller. Har bara medel vid uppstart. Skulle aldrig orka springa med spanar. Blir ju 10-20 per kar.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Peter79
        • April 2012
        • 311

        #33
        Tränar inför Göteborgs varvet vet la du

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #34
          Sv: Vattenbyte fråga

          Ursprungligen postat av Peter79
          I mitt nya kar, 450 l, på jobbe fick jag tips att testa inte används mer kemiska medel än nödvändigt. Så jag håller upp kallt vatten i en gäng spänner och låter stå i ett varmt rum, 21 grader, tills dagen efter då jag gör vattenbytet.. Inget vattenberednigs medel i!

          //Peter
          Hur många är ett gäng? Undrar så smått hur stora och täta vattenbyten jag ska orka med i mitt nya 525-literskar...

          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #35
            Byter 10% 3ggr i veckan och kör kallt kranvatten, det är väl 4 grader såhär i vintertid tänker jag. Hård duschstråle rakt ner i karet för att lufta ur de sista kemikalierna och syresätta maximalt. Fiskarna blir upprymda, nyfikna och ser ut att ha det jättekul en bra stund efteråt. Temperaturen sänks ca 2 grader efter vattenbytet.



            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            • Peter79
              • April 2012
              • 311

              #36
              Jag har kört 9-10 spänner 1 ggr/vecka, vattnet står ganska många timmar så det blir rumstempererat, 21 grader.


              //Peter

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                Sv: Vattenbyte fråga

                Ursprungligen postat av Peter79
                Jag har kört 9-10 spänner 1 ggr/vecka, vattnet står ganska många timmar så det blir rumstempererat, 21 grader.


                //Peter
                Ja orkar du? Jag gör vattenbyte på 3 kar under 1 timme. Karen är på 408L, 350L och 110L. Slang ut till badrummet. Suger till o sen låter det flöda. Dricker kaffe så länge. När rätt mängd vatten är ute så är det bara att koppla på kranen i duschen o fylla upp. Fyll spruta. Klart!

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #38
                  Eftersom tråden lyder "vattenbyte fråga" måste jag passa på att höra mig för om en grej jag just läste i en tråd från 2007 här. Det va nån som hävdade att han hade en sån bra växtsump (med räkor) att han bytte vatten en gång var 8:e månad. Hur är det möjligt? ÄR det möjligt? I min värld borde det bli totalt fullt av metaller, mineraler och salter.


                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39
                    Sv: Vattenbyte fråga

                    Det går. Ett så kallat low tech. Blir lite som ett eget ekosystem

                    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                    Kommentar

                    • Styfv
                      • November 2012
                      • 176

                      #40
                      Det förstår jag inte hur det skulle funka. Hur kommer det sig att man över huvud taget måste göra vattenbyten om man har uppnått ett ekosystem? Utveckla gärna vad som krävs, intressant!


                      Styfv, Karlstad

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41
                        Vattenbyte fråga

                        En viss avdunstning blir det. Så det är väl inte vattenbyten utan mera vattenpåfyllning egentligen. I ett sk. Wahlstadakvarium med jordbotten så sköter det sig i stort sett själv, om man kan få det fungera. Finns flera på Zoopet som har igång eller prövat.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Styfv
                          • November 2012
                          • 176

                          #42
                          Googlade runt lite om den där Diana Wahlstad. Inget för mig, alldeles för mycket pyssel. Läste "Plants will consume ammonia and nitrite, which they prefer to nitrates." Jag trodde det var tvärt om?


                          Styfv, Karlstad

                          Kommentar

                          • toggaj
                            • November 2009
                            • 220

                            #43
                            Ursprungligen postat av Styfv
                            Googlade runt lite om den där Diana Wahlstad. Inget för mig, alldeles för mycket pyssel. Läste "Plants will consume ammonia and nitrite, which they prefer to nitrates." Jag trodde det var tvärt om?


                            Styfv, Karlstad
                            Jag har sedan ganska precis tre år igång ett 54-liters akvariun enligt Walstads beskrivning i hennes bok. Innevånare är några Pärlrasbora samt Körsbärs och Amanoräkor. Skötseln under den här tiden har bestått av fylla på vatten som avdunstat, mata fiskar och räkor samt att rensa bland växterna. Akvariet har hittills fungerat utmärkt med ett minimum av arbetsinsats.

                            Kommentar

                            • Styfv
                              • November 2012
                              • 176

                              #44
                              Ja det är ju onekligen imponerande i sig att man bara behöver fylla på vatten då och då. Men vart är allt det roliga då? Haha ........

                              Kommentar

                              • toggaj
                                • November 2009
                                • 220

                                #45
                                Ursprungligen postat av Styfv
                                Ja det är ju onekligen imponerande i sig att man bara behöver fylla på vatten då och då. Men vart är allt det roliga då? Haha ........
                                Bra fråga. Det roliga är väl att se att det fungerar, fiskar och räkor mår bra och förökar sig(körsbärsräkorna). Jag har även andra akvarier igång som kräver mera pyssel.
                                Senast redigerad av toggaj; 11 January 2013, 15:28.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...