Vattenbyte fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Går ju att räkna på det. Värmekapaciviteten för vatten är 4.18 kJ per kg och celsiusgrad. Om man fyller 50 liter vatten som är 5 grader och vill ha upp det till 25 så blir det alltså 4.18 x 20 x 50 = 4180 kJ. Och så räknar vi om det så blir det 1.16 kWh. Vad det blir i pengar beror ju på vad man betalar för energin men låt säga att det handlar om drygt en krona. Inga väldiga kostnader alltså men byter man mycket och ofta så kan det ju dra iväg.

    Vilket det är billigast att få värmen via varmvatten eller rumsvärme beror ju på, energibehovet är det samma. På sommaren kan det ju vara billigare att använda en rumsvärme som man har ändå, när man har uppvärmningsbehov så beror det på hur man värmer upp respektive och vad det kostar och hur man debiteras för det.

    En gång har det dött fisk för mig si samband med vattenbyte, då blev dels bytet mycket större än avsett och dels fick jag inte till det som tänkt med kranen så det blev i stort bara kallvatten. Såna chocker är naturligtvis inte bra, att sänka temperaturen med en eller annan grad i samband med vattenbyte är däremot inget skadligt alls.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Styfv
      • November 2012
      • 176

      #17
      "Försumbart" är ju relativt satt till inkomst och vad man betalar för varmvattnet. Att energibehovet är detsamma håller jag till fullo med om. Jag använder inte doppvärmare utan använder golvväme vilket har visat sig, i mitt fall, ge en konstant temperatur i akvariet. Eftersom jag har elpatron så blir det någon hundralapp per år att byta till ljummet vatten per år så istället använder jag spillvärmen från lysrören och golvvärmen som uppvärmningskälla.

      Är jag:

      A/snål
      B/dumsnål
      C/miljöriktig
      D/smart


      Styfv, Karlstad

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Det kan du nog bara avgöra själv

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #19
          Sv: Vattenbyte fråga

          A+D och lite C, tycker jag.

          Som om jag skulle våga säga något annat.

          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #20
            Tack tack! Ni är alltför vänliga (och falska )

            "Bygert": Vill inte va en sticka i arslet, men ja kollade nogrannare på din kalkyl (för jag är A+D och lite C). Så vitt jag vet så ska värmestegring ökas exponentiellt. Sen vet ja inte hur du gjorde om KJ till kWh men summan köper jag rakt av så det va säkert rätt, hahaha.

            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Nej värmebehovet ökar linjärt, i alla fall för praktiskt bruk i det som är aktuellt här. För enhetsomvandlingen använde jag helt enkelt den här och hoppas på det bästa:

              https://play.google.com/store/apps/d...Q2FsY1BsdXMiXQ..

              En av de bäst investerade tjugor jag gjort över med och även med RPN möjlighet vilket är en välsignelse för gamla HP-nördar och totalt obegripligt för andra.

              Klokt val du gjort av boendeort föresten Styfv...
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • snuppesno
                • August 2007
                • 29

                #22
                Ursprungligen postat av Styfv
                Tack tack! Ni är alltför vänliga (och falska )

                "Bygert": Vill inte va en sticka i arslet, men ja kollade nogrannare på din kalkyl (för jag är A+D och lite C). Så vitt jag vet så ska värmestegring ökas exponentiellt. Sen vet ja inte hur du gjorde om KJ till kWh men summan köper jag rakt av så det va säkert rätt, hahaha.

                Styfv, Karlstad
                1 joule = 1w/s
                60*60= 3600 sekunder/timme
                4180kJ/3600s= 1.16 kW/h

                :-)

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #23
                  "Bygert": Har du någon källhänvisning på "värmebehovet ökar linjärt". Det går emot allt vad jag lärt mig genom åren, skall sägas att jag inte har någon form av utbildning inom värmelära, men det skulle va intressant att läsa på ordentligt nu när någon säger emot. Angående boendeort är vi dock totalt överens! Stodene närmare bestämt, själv då?

                  "snuppesno": Bra förklaring av förhållandet joule / W. Nu fattar jag........ tackar vi för.


                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Ursprungligen postat av snuppesno
                    1 joule = 1w/s
                    60*60= 3600 sekunder/timme
                    4180kJ/3600s= 1.16 kW/h

                    :-)
                    Ungefär så fast enheterna skall vara Ws och kWh. kW/h vet jag inte riktigt vad det blir, nåt märkligt i a f.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #25
                      Ursprungligen postat av Styfv
                      "Bygert": Har du någon källhänvisning på "värmebehovet ökar linjärt". Det går emot allt vad jag lärt mig genom åren, skall sägas att jag inte har någon form av utbildning inom värmelära, men det skulle va intressant att läsa på ordentligt nu när någon säger emot. Angående boendeort är vi dock totalt överens! Stodene närmare bestämt, själv då?

                      Styfv, Karlstad
                      Tja... jag vet ju inte riktigt vad du tänkt dig inte skulle vara linjärt men den här kanske, sid 10, tab Cp:



                      Det är ju inte absolut linjärt eftersom värmekapaciviteten varierar något med temperaturen men det är rakt inte exponentiellt.

                      Öjenäs, några km norr om Stodene.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Styfv
                        • November 2012
                        • 176

                        #26
                        "Bygert": Nu var ju denna informationen taget från en students sommarpraktikarbete, så ja ska luska vidare och även jämföra med luft. Rätt intressant faktiskt. Om tabellen stämmer så händer det intressanta kring 0 grader. Hursomhelst, skitsamma det är bara en parentes för att spinna vidare på när man inte har nåt å göra.

                        Ha det fint å byt vatten , Styfv

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #27
                          Visserligen är det en student som gjort jobbet men man skulle nog inte lägga ut det utan att kolla. Det stämmer också med litteratur som jag har men det där var jag hittade att länka till.

                          Jo, vatten har intressanta saker för sig runt nollan, bland annat blir specifika vikten lägre under 4 grader vilket är rätt unikt. Att tänka på om man får för sig att räkna på saker är att vid nollan så har man ett smältvärme på 334 KJ/kg, alltså nåt av en helt annan storleksordning än vid vanlig uppvärmning, det går alltså åt mycket värme för att smälta is.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • snuppesno
                            • August 2007
                            • 29

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bygert
                            Ungefär så fast enheterna skall vara Ws och kWh. kW/h vet jag inte riktigt vad det blir, nåt märkligt i a f.
                            Självklart, rätt ska va rätt
                            Fick en släng av brainturbulens där, fick för mig att / är lika med "per" vilket det givet vis inte är. Ungefär som man säger km/h som "kilometer per timme".

                            Kommentar

                            • Scrogge
                              • November 2012
                              • 40

                              #29
                              Jag har startat nyligen med akvarier igen haft uppehåll läänge har glömt hur struktur och så , jag vet måste ha vattenbyte men hur mycket och i varje vecka eller varann vecka? Självklart beror på akvariers storlekar?

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                Sv: Vattenbyte fråga

                                Ne det beror inte på karet storlek utan på hur stor fisk last och filter. Men standard är 30% i veckan. Oavsett hur stort eller litet karet är.

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...