Surt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #16
    Lätt att man spårar iväg.

    ansjo, tips på var man kan köpa en sån här spännande ph-controller till "normalt" (vad det nu är) pris?
    350L Diskus

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      www.aquaristic.net köpte jag min.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #18
        Tack, ska kolla.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Perlan
          • July 2012
          • 79

          #19
          Ursprungligen postat av ella_pella
          Hur håller man på smidigaste och billigaste sätt ett stadigt pH på 6.5? Mitt kranvatten är 7.8 - 8 ungefär.
          Har mycket rötter i akvariet och inte mätt pH i akvarievattnet ännu men jag känner mig tveksam till om det räcker för att förändra pH såpass mycket som jag önskar. Hur gör ni för att hålla ett stadigt surt vatten? Vet att det finns buffringsmedel men det känns som en sista utväg i mitt fall.
          problemet om du ska sänka så mycket med rötter så behövs mycke rötter. och varje gång du gör ett vattenbyte sticker ph iväg. och vatten byte gör man ofta till diskus. jag är lite lat och gör två i veckan.
          men till frågan. jag har samma vatten värden som du. och har gett upp allt som innebär buffringsmedel osv
          jag kör RO vatten ner i en regnvatten tunna där det får stå ett dygn med torv filtrering. sen slår jag i tropic och diskus mineraller innan vattenbytet. fungerar mycket bra. efter ett dygns torvfiltrering håller vattent ca ph 6. men det sticker upp lite i akvariet. ligger på 6.5-6,6 i ph i akvariet.

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #20
            Co2 och kontroller är ju den helt klart bästa metoden att få stabilt ph. Det tråkiga är ju att de går åt så mycket mer co2... min går ju på nätterna till och från nu för tiden...
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Perlan
              • July 2012
              • 79

              #21
              Ursprungligen postat av KristianE
              Co2 och kontroller är ju den helt klart bästa metoden att få stabilt ph. Det tråkiga är ju att de går åt så mycket mer co2... min går ju på nätterna till och från nu för tiden...
              hur fungerar Co2 om man ligger på GH och KH värden över 15 grader direkt ur kranen. klarar Co2 anläggningen att sänka ändå?
              (har aldrig använt co2 och vet inte riktigt hur det fungerar)

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #22
                Funkar men tar mer tid och co2..
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                Arbetssätt...