Surt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ella_pella
    • October 2012
    • 14

    Surt vatten

    Hur håller man på smidigaste och billigaste sätt ett stadigt pH på 6.5? Mitt kranvatten är 7.8 - 8 ungefär.
    Har mycket rötter i akvariet och inte mätt pH i akvarievattnet ännu men jag känner mig tveksam till om det räcker för att förändra pH såpass mycket som jag önskar. Hur gör ni för att hålla ett stadigt surt vatten? Vet att det finns buffringsmedel men det känns som en sista utväg i mitt fall.
    Mvh Ellen
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för pH i karet?
    Annars är det trycksatt co2-system med pH-controller som gäller för att sänka pH:t utan att laborera för mycket.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1027

      #3
      Annars är torv ett alternativ.

      Kommentar

      • ella_pella
        • October 2012
        • 14

        #4
        Hur gör man med torv?
        Mvh Ellen

        Kommentar

        • ella_pella
          • October 2012
          • 14

          #5
          Kollade precis med en teststicka, vilka ger ganska osäkra, tolkningsbara, resultat men färgen ligger närmst pH 6.8. Har planerat för Diskus så det kanske ligger bra där som det är?
          Mvh Ellen

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Enda sättet att ha ett stabilgt pH på 6.5 är som ansjo skriver ett bra CO2-system, men det är inte billigt.
            Sedan finns det billigare sätt, men ingen av dom ger ett stabilt surt vatten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av ella_pella
              Kollade precis med en teststicka, vilka ger ganska osäkra, tolkningsbara, resultat men färgen ligger närmst pH 6.8. Har planerat för Diskus så det kanske ligger bra där som det är?
              Och ditt pH funkar fint för diskus, om det inte är Heckeldiskus.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ella_pella
                • October 2012
                • 14

                #8
                I artbeskrivningen finns samma info på heckel som alla andra. Är de extra känsliga?

                Lite OT kanske. Men någon som vet på vilka sätt de olika färgvarianterna hos diskus skiljer sig åt? Kan man blanda dem som man vill?
                Har en hel del att lära innan köp så dags att börja.
                Mvh Ellen

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  pH-controller är väl inget måste, gör väl inget om det svajar litelitegrann? : ) Låter väldigt dyrt med phcontroller men de kanske inte kostar så mkt?
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    pH-controller är väl inget måste, gör väl inget om det svajar litelitegrann? : ) Låter väldigt dyrt med phcontroller men de kanske inte kostar så mkt?
                    Drygt en tusenlapp, och ska du ha trycksatt system med ett stabilt pH är det controller som gäller.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Trycksatt system har jag redan, bara att jag kör igång co2n en timma innan ljuset och stänger av en timma innan ljuset släcks. Så det ligger på ganska jämn nivå, men blir ju inte så exaktexakt.

                      Så frågan är om controller är värt det..
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av ella_pella
                        I artbeskrivningen finns samma info på heckel som alla andra. Är de extra känsliga?

                        Lite OT kanske. Men någon som vet på vilka sätt de olika färgvarianterna hos diskus skiljer sig åt? Kan man blanda dem som man vill?
                        Har en hel del att lära innan köp så dags att börja.
                        Hur menar du skiljer sig åt? Annars kan du blanda de olika färgvarianterna åt, men det brukar vara absolut snyggast att hålla sig till en.
                        Heckel vill ha surt vatten för att trivas, ner mot 5 i pH är inte fel.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #13
                          Jag tycker nog det är finare att blanda... Kanske inte en av varje direkt så det blir värsta clownsoppan, men ha lite olika iaf.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Jag tycker nog det är finare att blanda... Kanske inte en av varje direkt så det blir värsta clownsoppan, men ha lite olika iaf.
                            Smaken är som baken - själ tycker jag det är absolut snyggast med en färgvariant.


                            Dock oavsett vilket - denna tråd ligger i kategorin "akvarievatten" - så till mig själv och alla andra - Håll er till ämnet
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av kjell fohrman

                              dock oavsett vilket - denna tråd ligger i kategorin "akvarievatten" - så till mig själv och alla andra - håll er till ämnet
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...