Ni med stora kar- hur byter ni vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #16
    Lånar tråden...

    Vad för slags vattenbytessystem använder ni? Kollade idag på Hornbach något som kom ifrån JBL. Enligt personalen på Hornbach så krävs det en gängad kran för att koppla ihop det. Tyvärr så har jag en "modern" kran som saknar gängor, finns det någon annan lösning som man kan använda som inte kräver gängad kran?

    Kommentar

    • Elhmor
      • May 2012
      • 45

      #17
      Dom flesta moderna kranar kan man skruva av munstycket på, så sitter det gängor under den släta ytan trodde med jag hade en "slät" kran tills jag började vrida lite på munstycket och det lossnade.

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #18
        Sv: Ni med stora kar- hur byter ni vatten?

        skruva av duschmunstycket från duschslangen så har du invändiga gängor där! jag köpte en koppling som passade, tryckte in i slangen och säkrade med buntband/slangklämma. funkar hur bra som helst.

        det är väldigt smidigt att ha en ventil i andra änden av slangen med så att man kan sätta igång vattnet, gå till akvariey och stoppa i slangen och sen sätta igång vattnet där.

        för mig var det betydligt enklare att koppla in i duschslangen än att hålla på att slakta kranen. men alla kranar ser olika ut. det är väldigt diskret också. går snabbt att skruva tillbaka duschmunstycket och slipper ha gardenakoppling permanent i badrummet.

        var det för otydligt? kan fixa bilder i kväll i så fall.
        Senast redigerad av Nasso; 26 August 2012, 11:55.
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #19
          Solklart!
          Kollade med duschen och skruvade av munstycket, kopplingen har ju givetvis gängor
          Antar att det kommer med olika slags adaptrar / kopplingar i paketer, eller är det "one-size-fits-all"?

          Kommentar

          • gripan
            • November 2011
            • 24

            #20
            Måste rekomendera http://www.gardena.com/se/water-mana...inomhuskranar/

            Har en sådan i badkaret, man bytar ut själva ringen runt kranen, ser normalt ut förutom att den är platt på två sidor.
            När man skall köra vattenbyte så är det bara att klicka på tillsatsen o sen kan man koppla slangen.

            Smidigare är svårt att få i en lägenhet...

            Kommentar

            • frida.L
              • December 2010
              • 164

              #21
              Ni med stora kar- hur byter ni vatten?

              Vi har en sån här http://www.biltema.dk/sv/Fritid/Trad...lutning-14023/ universalkoppling från Biltema. Ful som stryk men hittade ingen som passade dimensionerna på vår kran (eller jo hittade en, kanske är den från gardena, men tyckte att den var för dyr) så kör på den härligt blåa plastsake. Från Biltema istället, funkar kanon gör den iaf!

              Kommentar

              Arbetssätt...