Ni med stora kar- hur byter ni vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sgt.Hank
    • July 2010
    • 28

    Ni med stora kar- hur byter ni vatten?

    Liten praktisk fråga som jag gått och funderat på ett tag. Nu ligger inget monsterkar på dagordningen för mig eftersom jag helt enkelt inte har plats, men i framtiden då man har stadgat sig med villa och volvo så vore det kul med större kar, både sötvatten och saltvatten (pratar då om upp till några tusen liter). Jag vet att det finns folk här som har eller har haft tankar på flera tusen liter så ni bör kunna svara på detta. Hur går man tillväga vid delvattenbyten? Jag antar att ni inte som jag med mitt 112-liters håller på och slabbar med hink och vattenberedningsmedel?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En slang till närmaste golvavlopp och sedan påfyllning med slag från närmaste ställe där man kan koppal på en slang.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      Som Kjell sa, byter vatten på samma sätt även med mitt 150 L akvarium, funkar snabbt och bra, det där med hinkar de blev jobbigt efter ett tag så man fixade sig en slang
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Charliena
        • September 2011
        • 300

        #4
        Haha, jag har funderat på samma sak! Häller ni i bakteriekultur och "kranvatten till akvarievatten" direkt i akvariet sen? För jag har ju gått och trott att man måste ha i det innan man häller i vattnet i akvariet.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Charliena
          Haha, jag har funderat på samma sak! Häller ni i bakteriekultur och "kranvatten till akvarievatten" direkt i akvariet sen? För jag har ju gått och trott att man måste ha i det innan man häller i vattnet i akvariet.
          Jag använder bakteriekultur och andra akvariepreparat direkt i akvariet på ett ställe där det sprids ut snabbt. Bakteriekultur använder jag bara vid uppstarten.
          Vilka vattenpreparat man skall använda beror på vilka fiskar man har och vilket kranvatten man har.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Charliena
            • September 2011
            • 300

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag använder bakteriekultur och andra akvariepreparat direkt i akvariet på ett ställe där det sprids ut snabbt. Bakteriekultur använder jag bara vid uppstarten.
            Vilka vattenpreparat man skall använda beror på vilka fiskar man har och vilket kranvatten man har.
            Då måste jag ju vara en riktig nybörjare och fråga vad för medel du tillför vid vattenbyte? Bor i Lerum så vi lär väl ha samma vatten tänker jag

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag vet inte om det är samma vatten Lerum som här i Partille (jämför vattenvärdena på resp. kommuns hemsida) och jag vet inte om Lerum tillför Kloramin till kranvattnet.

              Dock med det kranvatten jag har så tillför jag bikarbonat till mina Tanganyikaciklder, till mitt Sydamerika-akvarium så tillför jag dels växtgödning och dels ett ekpreparat.

              Sedan kan väl också sägas att mina akvarium är buffrade något med lite kalk.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • lillfrasse
                • February 2002
                • 2228

                #8
                Jag kör med 1 1/4" slang till valfritt avlopp till större akvarier och vanlig 1/2 slang och hink till småburkar (20-30l) då det blir lite joxigt att springa och suga igång den grövre slangen när man bara skall byta några liter. Sedan fyller jag alla med en vanlig slang kopplad till dusch blandaren eller kökskranen. Vattenberedning och ev bakteriekulktur samt växtnäring tillsätter jag direkt i akvariet vid utblåset från pumpen.

                Jag kör övervägande med munsters produkter för det är vad Kjell släpat med sig till lotteri vinster på div förenings träffar
                Simma lungt..
                Lillfrasse..

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag vet inte om det är samma vatten Lerum som här i Partille (jämför vattenvärdena på resp. kommuns hemsida) och jag vet inte om Lerum tillför Kloramin till kranvattnet.

                  Dock med det kranvatten jag har så tillför jag bikarbonat till mina Tanganyikaciklder, till mitt Sydamerika-akvarium så tillför jag dels växtgödning och dels ett ekpreparat.

                  Sedan kan väl också sägas att mina akvarium är buffrade något med lite kalk.
                  Haha, intressant läsning de där rapporterna må jag säga. Första gången det har slagit mig att kolla upp sånt! Lerum var bättre på nitrit och nitrat. Mjukare vatten och 8 i pH. Jämförde med vattnet i öjersjö-området och det var 8.2 i pH där.

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Saltvatten är lite krångligare, man behöver lösa upp allt salt i osmosvatten innan man har i det nya vattnet i karet.
                    Man brukar låta det stå med en pump över natten då färsk blandat vatten kan ibland få fisk o koraller o reagera negativt.
                    Jag har lite erfarenhet av större system och även butikssystem men det är stort sett samma process bara större behållare.
                    Ett tipps är dock att ha ordentlig kapacitet, minst 25% men gärna mer än så...

                    Jag skulle dock avråda från större saltkar, dom är ofta väldigt kortlivade pga extrema driftkostnader.
                    I regel så kostar ett saltkar mer än 3 kr per liter i drift om man räknar med allting som krävs för drift.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Charliena
                      Haha, intressant läsning de där rapporterna må jag säga. Första gången det har slagit mig att kolla upp sånt! Lerum var bättre på nitrit och nitrat. Mjukare vatten och 8 i pH. Jämförde med vattnet i öjersjö-området och det var 8.2 i pH där.
                      Jag tror de flesta kommuner buffrar kranvattnet till ett pH mellan 8 och 8.5.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Jag tror de flesta kommuner buffrar kranvattnet till ett pH mellan 8 och 8.5.
                        Ja pH ligger där i säkert 80% av landets kommuner.
                        Men att de buffrar är väl att ta i - vattnet är nog minst sagt obuffrat i de flesta kommuner
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ja pH ligger där i säkert 80% av landets kommuner.
                          Men att de buffrar är väl att ta i - vattnet är nog minst sagt obuffrat i de flesta kommuner

                          Ja man vill köra ut så mjukt vatten som möjligt för att minska utfällningar i ledningsnätet.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Ja pH ligger där i säkert 80% av landets kommuner.
                            Men att de buffrar är väl att ta i - vattnet är nog minst sagt obuffrat i de flesta kommuner
                            Jag är inte helt säker men jag tror dom använder lut eller något annat som snabbt puttar up pH.
                            Samtidigt tycks en del avhärda vattnet det är sällan man ser KH över 3.

                            Men du har rätt de tycks samtidigt som om alkaliniteten (KH) hålls låg viket nog är bästa måttet på vattnets buffert förmåga.
                            Så det är nog ett typiskt "branch fel" att säga att man buffrar pH när man bara höjer det.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Ja man vill köra ut så mjukt vatten som möjligt för att minska utfällningar i ledningsnätet.
                              Vet du vad de använder för metod för avhärdning/avkalkning?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...