PH problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Perlan
    okey ja det kan jag prova slipper jag hålla på med hinkar. bör gå eftersom där e tryck bakifrån.
    jag har inte inhandlat 720 karret än. men när det väl är hemma kommer både 720 och 200 vara igång samtidigt.
    men det blir inte uppstart av 720 karet förän i början av nästa år. men å andra sidan bör jag ha en bra bakterie kultur hemma som jag kan föra över i form av filter kanske även vatten från vattenbyte när det väl är dax.
    Japp men vi tar uppstarten med 720 när det blir dax!
    Vad menar du med tryck bakifrån?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Perlan
      • July 2012
      • 79

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Japp men vi tar uppstarten med 720 när det blir dax!
      Vad menar du med tryck bakifrån?
      japp det blir bäst så.
      jag menar vattenledningen trycker ju in vattnet i filter så trotts lågt tryck bör jag kunna trycka vattnet från filtert rakt ner i akvariet. blir ca 5 meter mellan akvarie och filter. (som jag förstått det ska jag bara låta det rinna sakta sakta så kolet hinner med, inte fullt kräm på blandaren)

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av Perlan
        japp det blir bäst så.
        jag menar vattenledningen trycker ju in vattnet i filter så trotts lågt tryck bör jag kunna trycka vattnet från filtert rakt ner i akvariet. blir ca 5 meter mellan akvarie och filter. (som jag förstått det ska jag bara låta det rinna sakta sakta så kolet hinner med, inte fullt kräm på blandaren)
        Ja, ja det är inga problem med trycket. Använd lite sunt förnuft med flödet. Det behöver inte gå supersakta men inte fullt malla på blandaren.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Perlan
          • July 2012
          • 79

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Ja, ja det är inga problem med trycket. Använd lite sunt förnuft med flödet. Det behöver inte gå supersakta men inte fullt malla på blandaren.
          nu har jag bara två frågor kvar
          hur mycke vatten ska man trycka igenom filtert innan man bytar. gissar att det inte håller i evigheter?
          har du något bra tips på vattentestare som man kan få tag i vanliga akvarie affärer. typ så jag kan kolla nitrit,nitrat,PH,GH,DH och om där är något annat jag ska hålla koll på. eller det är dom vanliga tetra\sera dropp testerna som gäller?

          o tusen tack för all hjälp

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Ett seriöst och bra tips är att börja med lite dvärgciklider, någon finurlig liten Apisto. Det finns mängder med olika vilket är fantastiskt kul.

            De gillar lite lägre ph och de brötar gärna runt bland löv och grenar, fastnar du för dessa så är du fast hela livet. Du skulle rent teoretiskt kunna skaffa ett par Scalarer om karet är högt nog, 50 cm är bra! Dessa gillar också vattenvärden som för dig lite närmare ditt mål, det är även detta fantastiska ciklider.

            I övrigt så lägger jag inte till så mycket mer, testa dig fram och se vad du gillar. meckar du för mycke så ligger snart karet på blocket medan du sitter hemma i köket och funderar över vad du gav dig in på.

            Sen finns det jääätemycket roliga Ciklider från Central/Sydamerika du kan välja på i övrigt, kolla in Sajica-ciklid, Ellioti, Andinoacara Pulcher..
            Ja, men jag är lite fundersam på en del dvärgciklider. Fina är dom men det tycks som om flera här på forumet har problem med sjukdommar hos dessa som även ger sig på diskus.
            Flaggciklider som vissa har är annars mycket fina Ett stim Rosentetra och ett stim pansarmalar är också bra fisk för ett SA akvarium.
            Har du någon koll på Julas filterpatroner och hur länge de räcker?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av Perlan
              nu har jag bara två frågor kvar
              hur mycke vatten ska man trycka igenom filtert innan man bytar. gissar att det inte håller i evigheter?
              har du något bra tips på vattentestare som man kan få tag i vanliga akvarie affärer. typ så jag kan kolla nitrit,nitrat,PH,GH,DH och om där är något annat jag ska hålla koll på. eller det är dom vanliga tetra\sera dropp testerna som gäller?

              o tusen tack för all hjälp
              Jag fick hem JBL’s stora låda och har testat en del av deras tester mot professionell utrustning och de tycks visa något så när rätt. Men den lådan är rätt dyr. Men jag tror de har en mindre låda också http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=394&page=1 . Annars har de lösa tester http://www.pwss.se/home.php?cat=394 . Jag skulle nog komplementera lådan med deras snäva pH test http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=394&page=1
              pH, KH, nitrit och kanske Nitrat och ammonium kan vara bra. Sedan är en mätare för konduktivitet (S eller μS/cm) bra om man skall vara seriös med diskus och andra fiskar som vill ha rent vatten. Jag tror det senare och pH är det viktigaste.

              Här finns en beskrivning på "diskus vatten" https://sites.google.com/site/johand...mi/osmosvatten
              Senast redigerad av bossep; 20 July 2012, 23:10.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Perlan
                • July 2012
                • 79

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Jag fick hem JBL’s stora låda och har testat en del av deras tester mot professionell utrustning och de tycks visa något så när rätt. Men den lådan är rätt dyr. Men jag tror de har en mindre låda också http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=394&page=1 . Annars har de lösa tester http://www.pwss.se/home.php?cat=394 . Jag skulle nog komplementera lådan med deras snäva pH test http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=394&page=1
                pH, KH, nitrit och kanske Nitrat och ammonium kan vara bra. Sedan är en mätare för konduktivitet (S eller μS/cm) bra om man skall vara seriös med diskus och andra fiskar som vill ha rent vatten. Jag tror det senare och pH är det viktigaste.

                Här finns en beskrivning på "diskus vatten" https://sites.google.com/site/johand...mi/osmosvatten
                det var precis det jag sökte. kommer köpa deras lilla väska. blir lite väl mycke tester annars:P
                men det verkar vettigt att komplettera med det andra ph bör mäta mer noga sen när där väl finns diskus i bilden.
                men konduktivitets testare hittade jag ingen där. men massa annat roligt. var mycke billiga där också.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #23
                  Jag kör Seras motsvarighet till den stora väskan och JBLs snäva ph test, de ph testet man får med är ju rena skämtet har för mig att det är helt utan decimaler.
                  Den stora väskan får man ju med BosseP's käpphäst amonium också
                  Senast redigerad av KristianE; 21 July 2012, 02:34.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Jag kör Seras motsvarighet till den stora väskan och JBLs snäva ph test, de ph testet man får med är ju rena skämtet har för mig att det är helt utan decimaler.
                    Den stora väskan får man ju med BosseP's käpphäst amonium också
                    Jag har inte testat Seras (tror jag) men kollade JBL's pH och det visar ganska exakt med 0.5 steg. Den snäva var +- 0.1 från min nykalibrerade digitalmätare.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Jag kör Seras motsvarighet till den stora väskan och JBLs snäva ph test, de ph testet man får med är ju rena skämtet har för mig att det är helt utan decimaler.
                      Den stora väskan får man ju med BosseP's käpphäst amonium också
                      Amonimu är ju ingen större fara med mjukt och surt vatten men kan bli riktigt galet om man slattar i pH 8 eller mer vid vattenbyte! Diskus är känsliga även för ammonium det beh♫ver inte vara ammoniak. Samma med Nitrat. Man bör nog hålla det under 10 i alla fall.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Perlan
                        • July 2012
                        • 79

                        #26
                        nu börjar jag nog närma mig. köpte jula kolfiltert. men det var ingen mega succe. så jag körde ner på granngården och köpte ett torvblock.
                        kör jag genom kolfiltert mycket långsamt mer i en hink full i torv som får droppa vidare ner i ett fat med kraftig syresättning så kommer jag fram till följande (fortfarande stickor inte köpt testet inu)
                        PH 7
                        KH 6

                        så det känns som jag börjar närma mig.

                        men hur mycke energi ska jag lägga på att få ett lågt KH värde?

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Perlan
                          men hur mycke energi ska jag lägga på att få ett lågt KH värde?
                          Ingen energi alls tills du har något vettig att mäta med.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Amonimu är ju ingen större fara med mjukt och surt vatten men kan bli riktigt galet om man slattar i pH 8 eller mer vid vattenbyte! Diskus är känsliga även för ammonium det beh♫ver inte vara ammoniak. Samma med Nitrat. Man bör nog hålla det under 10 i alla fall.
                            Säger du att du skall ligga längst ner i EI-skalan när det gäller Nitraten?
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Säger du att du skall ligga längst ner i EI-skalan när det gäller Nitraten?
                              Absolut. Jag skulle inte köra veckodosering med diskus utan kanske var eller vannan dag. Om jag över huvud taget skulle göda. Allt beror på den organiska lasten i akvariet.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #30
                                Ja, det går ju inte att dosera för hela veckan när de ska ha nytt vatten så ofta. Jag hade absolut kört utan gödning, gärna utan växter alls faktiskt men smetat med rötter.

                                Jag fattar inte hur de gör när de kör hightech och diskar, förmodligen så sätter de i dem precis innan fotona tas.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...