PH problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perlan
    • July 2012
    • 79

    PH problem

    hej jag har efter 10-12 års frånvaro från akvarie världen startat ett 200 liters för 2 veckor sen.
    och jag har problem med mina värden.
    jag har idags läget nijjisin dvärg ciklider i. men vill ha några diskus när jag fått ordning på det biologiska.

    när jag startade det och hade i någon form av uppstarts medel så låg mina värden på

    no3 =0
    no2= 0
    kh= 21
    gh=20
    ph=7.6

    så jag hörde med fiskeaffären och dom rekomenderade ett ekbarks extrakt för att sänka ph.
    det fungerar så att man slår i efter akvariets storlek med minst 24 timmars mellanrum. akvariet har fått 5 doser nu
    och mina vatten värden är följande

    no3=0
    no2=0
    kh 13-15
    gh= ca6
    ph 7.6

    jag får alltså inte ner ph någonting alls.

    finns där någon annan metod som är bättre? har läst att man kan använda torv som man filtrerar i hinkar o häller i akvariet. det låter rätt jobbigt (har planer till våren att starta ett 720 liters) så jag söker en metod som verkligen fungerar, även läst om co2 tuber men det verkar dyrt som satan att hålla på med. finns där något annat knep?
    hade diskus för också. men som sakt det var ett tag sen och man har ju blivit lite ringrostig på det mesta.

    även KH värdet behöver jag sänka för diskusarna väl? hur gör jag det bäst. jag bor i ystad och vi har väldigt hårt vatten. så även där en långsiktig lösning.

    Mvh Micke

    edit: eller är det så enkelt så att jag ska fortsätta med mitt ekextrakt tills jag har fått ner KH värdet ännumer och när det sjunkit ytterliggare så börjar även PH värdet sjunka?
    Senast redigerad av Perlan; 20 July 2012, 00:59.
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2

    Kommentar

    • bigtony
      • February 2012
      • 73

      #3


      den kan du använda

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Först av allt vad mäter du med? Stickor eller droptest?
        Här har du komunens vatten som bör vara vad du har i kranen om duinte har egen brunn.
        http://www.ystad.se/ystadweb.nsf/alldocuments/80A14BD84E58DB7CC12575E5003C1CD4/$file/Nedraby%20vattenverk%20juni%202012.pdf
        Tyvärr har dom ingen uppgift om alkaliniteten (KH)
        Men att KH är högre än dh är ovanligt. Om du skall hålla mjukvatensfiskar i så hårt vatten tycker jag du skall fundera på osmosvatten. Annars blir det svårt med vattenbyten och det kan bli riktigt tråkiga äventyr med det.
        Ekextrakt och även Fosforsyra och kanske även bufferämnen kan fungera men då får du se till att fixa vattnet innan du har i det i akvariet. pH svängningar är värre än lite högt pH.

        Edit: Jag skulle nog testa med det vatten du har och inte ha i något medel. Spciellt om det inte är Vildfångad fisk. Om vill få vattnet att likna det naturliga vattnet skall man ta bort saker i ditt fall Kalcium och Magnesium inte sätta till en massa kemikalier. Kolla vilket vatten fisken har varit i tidigare och om det liknar ditt bör det fungera.
        Senast redigerad av bossep; 20 July 2012, 02:05.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Perlan
          • July 2012
          • 79

          #5
          Ursprungligen postat av bossep
          Först av allt vad mäter du med? Stickor eller droptest?
          Här har du komunens vatten som bör vara vad du har i kranen om duinte har egen brunn.
          http://www.ystad.se/ystadweb.nsf/alldocuments/80A14BD84E58DB7CC12575E5003C1CD4/$file/Nedraby%20vattenverk%20juni%202012.pdf
          Tyvärr har dom ingen uppgift om alkaliniteten (KH)
          Men att KH är högre än dh är ovanligt. Om du skall hålla mjukvatensfiskar i så hårt vatten tycker jag du skall fundera på osmosvatten. Annars blir det svårt med vattenbyten och det kan bli riktigt tråkiga äventyr med det.
          Ekextrakt och även Fosforsyra och kanske även bufferämnen kan fungera men då får du se till att fixa vattnet innan du har i det i akvariet. pH svängningar är värre än lite högt pH.

          Edit: Jag skulle nog testa med det vatten du har och inte ha i något medel. Spciellt om det inte är Vildfångad fisk. Om vill få vattnet att likna det naturliga vattnet skall man ta bort saker i ditt fall Kalcium och Magnesium inte sätta till en massa kemikalier. Kolla vilket vatten fisken har varit i tidigare och om det liknar ditt bör det fungera.
          hej.
          det första testet gjorde jag med stickor som var kvar sen förra gången jag hade akvarie. hade även ett dropp test för PH som var sen förra gången jag hade akvarie.
          det andra testet är gjort med ny köpta Sera Quick test stickor

          om man överväger ett ozmos system. var fyller man på flaskorna. och vad kostar det? var köper man systemen till bäst priser?
          skulle det fungera om man komplettera med ett litet ytterfilter som man fyller med torv?

          men klarar diskusen så pass basiskt och hårt vatten?
          dagens fiskar är köpta i malmö. och dom har mycket mjukare vatten än oss.
          jag gillar heller inte detta med att slå i massa kemikalier. känns inte som en långsiktigt korrekt lösning.

          hur stort osmos system behöver jag till 200 liters respektive 720 liters akvarie?
          Senast redigerad av Perlan; 20 July 2012, 09:42.

          Kommentar

          • Perlan
            • July 2012
            • 79

            #6
            ju mer jag läser om osmos vatten ju mer förvirrad blir jag.
            är det något man bereder utantför akvariet o häller i vid vattenbyte?
            co2, osmos och PO vatten vad är skillnaderna och hur fungerar det i praktiken?
            och vad är det jag behöver ha?
            hur ser ett komplett set ut?

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Perlan
              ju mer jag läser om osmos vatten ju mer förvirrad blir jag.
              är det något man bereder utantför akvariet o häller i vid vattenbyte?
              co2, osmos och PO vatten vad är skillnaderna och hur fungerar det i praktiken?
              och vad är det jag behöver ha?
              hur ser ett komplett set ut?
              återkommer med lite förklaringar.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Först av allt. Släng alla stickor och dropptester I närmsta tunna. Dropptesterna för att de har ett bäst föredatum och stickorna för att de är värdelösa nya som gamla.
                Det var länge sedan jag höll på med Diskus och mycket har ändrats. Har du varit in på http://www.diskusforum.se där har de koll på ”sista skriket”. Kanske det finns någon där som har erfarenhet av Ystad vatten och Diskus.
                Men om du har pH under 8 i kranen skall du vara glad! De flesta kommuner buffrar upp sitt vatten kortsiktigt till mellan 8 och 9. Dessutom har en del ändrat från klor till kloramin som bakterie dödare.
                Jag skulle nog satsa på ett kolfilter på kranvattnet och köra sakta igenom det vid påfyllning. Då får du bort allehanda kemikalier. Min erfarenhet är att det är bättre med lite för hög alkalinitet (KH) än kväveföreningar så att byta vatten ofta med rent vatten är inte fel. Skall man mixtra med vattnet blir det ofta att man drar sig för allt laborerande.
                RO= Rewerse Osmosis = omvänd osmos
                Osmos vatten är det man får efteranvändandet av ett RO filter. Det är i princip som destillerat vatten.
                Du måste alltså blanda upp detta med lite kranvatten eller tillsätta lite salter och bikarbonat annars blir det för svajigt i ett hem akvarium. Du måste ha ett KH runt 2-3 för att din pH test skall fungera.
                RO filter har man på det vatten man häller i akvariet.
                CO2 används för att sänka pH samt tillsätta kol till växter.
                Jag tycker 200 liter är för litet för diskus 750 betydligt bättre.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Perlan
                  • July 2012
                  • 79

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Först av allt. Släng alla stickor och dropptester I närmsta tunna. Dropptesterna för att de har ett bäst föredatum och stickorna för att de är värdelösa nya som gamla.
                  Det var länge sedan jag höll på med Diskus och mycket har ändrats. Har du varit in på http://www.diskusforum.se där har de koll på ”sista skriket”. Kanske det finns någon där som har erfarenhet av Ystad vatten och Diskus.
                  Men om du har pH under 8 i kranen skall du vara glad! De flesta kommuner buffrar upp sitt vatten kortsiktigt till mellan 8 och 9. Dessutom har en del ändrat från klor till kloramin som bakterie dödare.
                  Jag skulle nog satsa på ett kolfilter på kranvattnet och köra sakta igenom det vid påfyllning. Då får du bort allehanda kemikalier. Min erfarenhet är att det är bättre med lite för hög alkalinitet (KH) än kväveföreningar så att byta vatten ofta med rent vatten är inte fel. Skall man mixtra med vattnet blir det ofta att man drar sig för allt laborerande.
                  RO= Rewerse Osmosis = omvänd osmos
                  Osmos vatten är det man får efteranvändandet av ett RO filter. Det är i princip som destillerat vatten.
                  Du måste alltså blanda upp detta med lite kranvatten eller tillsätta lite salter och bikarbonat annars blir det för svajigt i ett hem akvarium. Du måste ha ett KH runt 2-3 för att din pH test skall fungera.
                  RO filter har man på det vatten man häller i akvariet.
                  CO2 används för att sänka pH samt tillsätta kol till växter.
                  Jag tycker 200 liter är för litet för diskus 750 betydligt bättre.
                  jo jag kan hålla med om att stickorna inte är något vidare. rinner ner färg från kudden ovanför o vips så är testet värdelöst.
                  ska köpa mig ett riktigt test kitt. så jag slipper missvissande tester.

                  angående kolet. principen du menar är att köra aktivt kol i en tratt med melita som det får rinna igenom. (förstår att jag för använda stor tratt och något annat än melita till akvariet)
                  alternativt kunde man skaffat ett ytterfilter med aktivt kol i. tappat upp det vattnet i badkaret och tappat ur vattnet genom pumpen i en spann o hällt i?

                  efter ännumer läsning. det med osmos vatten kommer bli en absolut sista lösning. verkar både dyrt och jobbigt att hålla på med. sen har jag en son på 1.5 år som gärna drar i allt som hänger utanför akvariet.

                  ja 200 liter är för litet för diskus. men jag kommer släppa i 5-6 diskus för att komma igång och lära mig hur fisken fungerar igen.
                  ska iväg på en 2 veckors resa i vinter sen efter det är tanken att komma igång med en 720 diskus akvarie, så i princip handlar det om att finslippa formen nu. för att slippa göra misstagen i det stora sen. här även tänkt köpa ungfisk runt 5 cm som jag kan flytta över i det stora sen och komplettera med ytterliggare fiske.

                  ska även hem till föräldrarna i morgon. ska kolla deras vatten kvalitet. dom bor utanför malmö och pappa och jag körde bara vanligt kranvatten med vattenberednings medel förra svängen vi körde diskus. och det vore inte jobbigt att hämta vatten från dom eftersom jag jobbar ett par km ifrån där. bara ha 4st 25 liters dunkar i bilen.

                  tack för hjälpen

                  edit:
                  så ser vattnet ut jag kan få tag på hos föräldrarna: http://www.vasyd.se/SiteCollectionDo...Jan%202012.pdf

                  högre PH men mycke lägre KH så det är kanske lättare att få ner PH i deras vatten
                  Senast redigerad av Perlan; 20 July 2012, 19:51.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Kolfilter: skaffa 1 eller 2 kolfilterpatroner som du sätter på slangen du fyller med. Typ http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001
                    sedan fyller du i lugn takt.
                    Jag tycker du har lite feltänk med ett litet akvarium först och sedan ett större. Med ett större blir allt enklare och stabilare.
                    Jag skulle också vänta med diskus och testa med någon annan mjukvattensfisk i exempelvis 200 liters akvariet. Sedan skaffar du diskus när du blivit lite mer varm i kläderna. Det är känsliga och dyra rackare att göra fel med.
                    Jag skulle inte köra vatten från Malmö till Ystad. Det kommer nog att sluta med att du byter för lite vatten.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Perlan
                      • July 2012
                      • 79

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Kolfilter: skaffa 1 eller 2 kolfilterpatroner som du sätter på slangen du fyller med. Typ http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001
                      sedan fyller du i lugn takt.
                      Jag tycker du har lite feltänk med ett litet akvarium först och sedan ett större. Med ett större blir allt enklare och stabilare.
                      Jag skulle också vänta med diskus och testa med någon annan mjukvattensfisk i exempelvis 200 liters akvariet. Sedan skaffar du diskus när du blivit lite mer varm i kläderna. Det är känsliga och dyra rackare att göra fel med.
                      Jag skulle inte köra vatten från Malmö till Ystad. Det kommer nog att sluta med att du byter för lite vatten.
                      de med kolet verkar verkligen smidigt, riktigt bra tips.

                      jo det är jag väl medveten om. att det blev ett 200 liters först var för att jag redan hade de. behövde bara köpa ett nytt lysrör sen hälla i vatten. med ett 720 är det rätt mycke pengar som skulle upp direkt och jag var så ivrig att komma igång igen så 200 liters karret bara åkte upp av farten.

                      nä det är lätt man tänker jag tar det i morgon i stället, men iochmed detta med kolfiltert så finns där ingen anledning att göra det svårt för sig. en koppling i var ände o slang från kranen in i filtert. filtert ner i spannen klart.
                      har jag otur när jag tänker, om man kör två behållare, första från kranen med kol i och andra med torv för phets skull eller jag gör det bara svårt för mig då?

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Perlan
                        de med kolet verkar verkligen smidigt, riktigt bra tips.

                        jo det är jag väl medveten om. att det blev ett 200 liters först var för att jag redan hade de. behövde bara köpa ett nytt lysrör sen hälla i vatten. med ett 720 är det rätt mycke pengar som skulle upp direkt och jag var så ivrig att komma igång igen så 200 liters karret bara åkte upp av farten.

                        nä det är lätt man tänker jag tar det i morgon i stället, men iochmed detta med kolfiltert så finns där ingen anledning att göra det svårt för sig. en koppling i var ände o slang från kranen in i filtert. filtert ner i spannen klart.
                        har jag otur när jag tänker, om man kör två behållare, första från kranen med kol i och andra med torv för phets skull eller jag gör det bara svårt för mig då?
                        Normalt skulle jag köra: Snabbkoppling på kran och slang => Kolfilter -> slang -> akvarium. Skall du mecka med vettnet ner i en spann innan akvariet.
                        Kan du ställa upp det så att du kan ha båda akvarierna i gång samtidigt? I så fall kör igång 200 liters burken först och låt det gå till sig. Sedan ställer du upp 720 och använder filtermaterial etc från 200 liters akvariet vid uppstart av det nya. När det är upp och tuffar skaffar du diskus.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ett seriöst och bra tips är att börja med lite dvärgciklider, någon finurlig liten Apisto. Det finns mängder med olika vilket är fantastiskt kul.

                          De gillar lite lägre ph och de brötar gärna runt bland löv och grenar, fastnar du för dessa så är du fast hela livet. Du skulle rent teoretiskt kunna skaffa ett par Scalarer om karet är högt nog, 50 cm är bra! Dessa gillar också vattenvärden som för dig lite närmare ditt mål, det är även detta fantastiska ciklider.

                          I övrigt så lägger jag inte till så mycket mer, testa dig fram och se vad du gillar. meckar du för mycke så ligger snart karet på blocket medan du sitter hemma i köket och funderar över vad du gav dig in på.

                          Sen finns det jääätemycket roliga Ciklider från Central/Sydamerika du kan välja på i övrigt, kolla in Sajica-ciklid, Ellioti, Andinoacara Pulcher..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Perlan
                            • July 2012
                            • 79

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Normalt skulle jag köra: Snabbkoppling på kran och slang => Kolfilter -> slang -> akvarium. Skall du mecka med vettnet ner i en spann innan akvariet.
                            Kan du ställa upp det så att du kan ha båda akvarierna i gång samtidigt? I så fall kör igång 200 liters burken först och låt det gå till sig. Sedan ställer du upp 720 och använder filtermaterial etc från 200 liters akvariet vid uppstart av det nya. När det är upp och tuffar skaffar du diskus.
                            okey ja det kan jag prova slipper jag hålla på med hinkar. bör gå eftersom där e tryck bakifrån.
                            jag har inte inhandlat 720 karret än. men när det väl är hemma kommer både 720 och 200 vara igång samtidigt.
                            men det blir inte uppstart av 720 karet förän i början av nästa år. men å andra sidan bör jag ha en bra bakterie kultur hemma som jag kan föra över i form av filter kanske även vatten från vattenbyte när det väl är dax.

                            Kommentar

                            • Perlan
                              • July 2012
                              • 79

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Ett seriöst och bra tips är att börja med lite dvärgciklider, någon finurlig liten Apisto. Det finns mängder med olika vilket är fantastiskt kul.

                              De gillar lite lägre ph och de brötar gärna runt bland löv och grenar, fastnar du för dessa så är du fast hela livet. Du skulle rent teoretiskt kunna skaffa ett par Scalarer om karet är högt nog, 50 cm är bra! Dessa gillar också vattenvärden som för dig lite närmare ditt mål, det är även detta fantastiska ciklider.

                              I övrigt så lägger jag inte till så mycket mer, testa dig fram och se vad du gillar. meckar du för mycke så ligger snart karet på blocket medan du sitter hemma i köket och funderar över vad du gav dig in på.

                              Sen finns det jääätemycket roliga Ciklider från Central/Sydamerika du kan välja på i övrigt, kolla in Sajica-ciklid, Ellioti, Andinoacara Pulcher..
                              jag har (ursäkta stavningen) apistogamma nijjasin 4st och 50 kardinal tetror och 3 ansistrusar o 3 algätare idags läget. scalarer är tuffa men 200 liters karret är bara 40 cm högt så det känns lite taskigt mot dom.
                              ja där är hur många som helst. ville först ha blå ciklid men då fick ja inte ha något annat i akvariet sa han i affären så det fick vara så. kanske kan bo ett par såna där i sen när det andra också är igång. det får tiden utvissa. men dvärgarna är roliga. mycke personlighet. där e en som e herre på täppan redan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...