Kan man bli sjuk av akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Nej jag tror ju inte det är några nämnvärda risker med akvarievatten man sväljer. Sköldpaddsvatten undantaget då. Men det är en detalj som det känns att den kommer bort här, vi har hud i munnen också. Mycket mer känslig och lättpenetrerad hud än på händerna och det är vanligt att det finns småsår efter tandborstning och annat slitage i tandköttet.

    Vore det så att akvarievattnet gick i ett plåtrör rätt ner i magen så kanske det inte vore så illa men för att hamna i magen skall vattnet passera munnen med känsliga slemhinnor och vi vet att det är vanligt med den elaka fisktuberkulosbakterien i akvarievatten och att den ställer till det ordentligt om man får in den i ett sår i händerna.

    Så alltså, läkare är tveksamma om man egentligen bör ha händerna i akvarier utan att skydda dem, definitivt inte om man har sår på dem i a f. Munnen kan rimligen inte vara mindre känsligt. Det finns utmärkta sätt att hantera vattenbyten mm där man inte riskerar att få vatten i munnen och som snarare är mer lättjobbade. Mot den bakgrunden, verkar det inte lite korkat att ha akvarievatten i munnen?
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Bygert
      Nej jag tror ju inte det är några nämnvärda risker med akvarievatten man sväljer. Sköldpaddsvatten undantaget då. Men det är en detalj som det känns att den kommer bort här, vi har hud i munnen också. Mycket mer känslig och lättpenetrerad hud än på händerna och det är vanligt att det finns småsår efter tandborstning och annat slitage i tandköttet.

      Vore det så att akvarievattnet gick i ett plåtrör rätt ner i magen så kanske det inte vore så illa men för att hamna i magen skall vattnet passera munnen med känsliga slemhinnor och vi vet att det är vanligt med den elaka fisktuberkulosbakterien i akvarievatten och att den ställer till det ordentligt om man får in den i ett sår i händerna.

      Så alltså, läkare är tveksamma om man egentligen bör ha händerna i akvarier utan att skydda dem, definitivt inte om man har sår på dem i a f. Munnen kan rimligen inte vara mindre känsligt.
      Du har naturligtvis en massa poänger där!
      Frågan är hor farligt fisktuberkulos är i munnen. Där har vi ju bland annat en massa saliv som ofta tar hand om beselusker och annat.


      Det finns utmärkta sätt att hantera vattenbyten mm där man inte riskerar att få vatten i munnen och som snarare är mer lättjobbade.
      Häller med!
      Mot den bakgrunden, verkar det inte lite korkat att ha akvarievatten i munnen?
      Jo det är ju sant men i bland tycks det hända i alla fall.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • rune.
        • October 2011
        • 37

        #18
        Min son blev oroligare för fiskarna än sin mamma när hon spotta ut akvarievattnet hon fick i munnen i akvariet.

        Rune.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #19
          Det är motsatsen till vetenskap, men jag känner till några otrevliga fall där akvarievatten KAN ha varit boven. Jag säjer inte att det är farligt, men numera är jag betydligt mer försiktig själv. Skulle jag få akvarievatten i munnen, sköljer jag noga med kranvatten. Efter att ha hanterat akvarier (eller kattlådor) tvättar jag händerna. I övrigt anser jag smuts som relativt nyttigt.

          Kommentar

          • Carina_
            • August 2010
            • 207

            #20
            hum hur gör ni för att inte få akvarie vatten i munnen? jag har en slam hävert som jag använder och suger jag i den så får jag oftast allt i munnen. Fast jag vill tömma mitt kar på annat sätt är så trött på alla dessa hinkar fram och tillbaks.

            Jaha och jag som alltid har sår på händerna då kommer det bli svårt att grejja för mig i karet men får väl börja skölja munnen och tvätta händerna istället för att bara torka mig på handduken.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #21
              Fixa en koppling på badrumskranen där du kan sätta fast en slang direkt. Gardena brukar funka bra.
              Lägg slangen i akvariet, sätt på vattnet, räkna till en pilsner per meter slang, ta av den från kopplingen och vattnet rinner nu ur akvariet. När du är nöjd sätter du på slangen och fyller akvariet.
              Lägg inte slangänden ner i golvbrunnen för DÄR är det bakterier, utan lägg den i badkar eller dusch.

              Sätt en filterbit eller håvbit för öppningen i akvariet så åker inte fisk eller grus med.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Carina_
                • August 2010
                • 207

                #22
                Har prövat idag och det gick riktigt bra =) snabbt och lätt och inga hinkar =)
                Bytte dock botten substrat så lite sliten nu men hoppas att växterna kommer må bättre nu =)
                Kommer låta mina brorsöner titta på och så får jag förklara för dem och så får vi nog göra vattenbyten när de är lite äldre =)

                Kommentar

                Arbetssätt...