Kan man bli sjuk av akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carina_
    • August 2010
    • 207

    Kan man bli sjuk av akvarievatten?

    Läste för ett tag sedan något om att man kunde bli sjuk om man fick akvarievatten i munnen och svalde det.
    Stämmer det?
    Stog även något om salmonella och sköldpaddor och jag har försökt minnas vart jag läste denna tråden på zoopet men hittar den inte så nu frågar jag.
    Jag menar lite skit rensar väl magen?

    För jag vill lära mina brorsöner att sköta ett akvarium men vill inte att det skall hända dem något. Jag har aldrig blivit sjuk så vitt jag vet av att ta lite kallsupar men detta är ju barn och jag är en lite hönsig faster
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    #2
    Men de ska väl inte bada i det? O.o Om de inte är tillräckligt gamla att förstå att du inte ska dricka akvarievatten så lär de ju inte vara tillräckligt gamla att sköta ett akvarium.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Ja, du kan bli ganska ordentligt sjuk. Inget vatten i munnen!
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Jag har nog svalt en kubik eller så under åren men vet inte om det är det som gett vissa mentala skador.
        Men det är nog inte något för små svenska sterila barnamagar.
        Mathias, hur du blivit sjuk av det?
        Det finns säkert någon avhandling om detta om man letar på nätet.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag har läst om bakterier som finns i alla akvarier som kan ge sig på människor, det senaste jag hittar är att Azur behandlar detta i någon tråd. Bygert är mer inne på sköldpaddor i tråden vilket inte det frågas om här så varför fortsätter jag skriva?

          Sedan har det behandlats fler gånger, finner inte den senaste tråden dock. Finns indikatorn och småbarn är inblandade så får man flagga lite, sådana som mig får passa på att dricka något annat än saft så fort tillfället ges
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6


            Lite mer läsning där bakterierna namnges
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Dodat
              • December 2010
              • 55

              #7
              Köp en slanghävert som man inte behöver suga igång så är det nog lugnt

              Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
              Dodat.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=7803&lopnr=3

                Lite mer läsning där bakterierna namnges
                Mja, vad jag förstår av den artikeln skall man undvika ätt äta sushi på akvariefisk! Det är stor skillnad på smittospridare i vattnet och de som finns innuti fiskarna. MEN det finns en del saker som vattnet kan överföra till oss exempelvis fisktuberkelos om man har sår. Att smittat vatten från utlandet skulle kunna följa med in i ett akvarium i hemmet anser jag vara totalt nys. Detta påstående drar ned kvaliten rejält på artikeln.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Aeromonas/Pseudomonasbakterier borde vara onyttigt, de låter farliga i alla fall

                  Fan, nu läser jag allt jag hittar om detta istället.

                  Bred hobby!
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Aeromonas/Pseudomonasbakterier borde vara onyttigt, de låter farliga i alla fall

                    Fan, nu läser jag allt jag hittar om detta istället.

                    Bred hobby!
                    Hittar du något som bevisar att dessa finns fritt i akvarievatten så skicka mig en referens.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      gör man sökningar enligt följande mönster så finner man lite men det är inget jag finner rent vetenskapligt bevisat:

                      Sök-formulering 1: Pseudomonasbakterier akvarievatten
                      Sök-formulering 2: Aeromonasbakterier akvarievatten

                      En del av argumenten faller till baka på statens veterinärtekniska anstalt enligt länk, dock gäller inte sidan längre:

                      Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, främjar djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom beredskap, diagnostik, forskning och rådgivning.


                      Det här vet du bättre än mig, jag läser bara vad de säger/argumenten och läser vidare utifrån detta.

                      Annars lär man sig ingenting
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ah, det är ingen större fara, och är att jämföra med att få en kallsup i en sjö.
                        Inte särdeles bra, och visst kan man få en släng magsjuka av det om man har verklig otur, men den risken och skadorna av den jämfört med att gå över en väg eller att klättra på en stol är ytterst liten.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Salmonella är en klar risk i samband med sköldpaddor. Det som varit i närheten av sköldpaddor har inget i munnen att göra.

                          När det gäller fisk i akvarier så är fisktuberkulos ett klart riskmoment.



                          Det är alltså egentligen diskutabelt att rota med händer i akvariet, i alla fall om man har småsår. Det är rakt inte ovanligt att man har små skador i tandköttet där bakterier skulle kunna ta sig ner. Med tanke på hur tråkigt det är att få en infektion av fisktuberkulos i fingrarna vill nog inte jag tro att det vore nåt större nöje att få den bakterien i tandköttet.

                          Slutsats: Akvarievatten har inget i munnen att göra. Det finns arbetssätt där man inte riskerar att få vattnet i munnen och som egentligen är enklare. Bara dumt att riskera nåt.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag tror inte det är särskilt farligt att svälja små mängder akvarievatten, det är knappast värre (eller bättre) än att få en kallsup när man badar.

                            Det man ska se upp med är kontakt med öppna sår - fisktuberkulos, aeromonas och pseudomonas plus säkert fler kan orsaka infektioner om de hamnar i sår. Detta gäller förstås också vid bad i sjöar.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Kul att Bygert och Azur tittar in i tråden,
                              De brukar ha en massa matnyttig information att komma med.
                              Min uppfattning efter ett liv med akvarievatten och vatten i de miljöer våra fiskar kommer ifrån är.
                              smitta via huden, sår etc. är potentiellt mycket farligare än det vi sväljer.

                              Det är flera orsaker till att den här frågan intresserar mig. Om det inte är någon större fara så är det olyckligt om experter uttalar sig med felaktig information. Det kan leda till förbud, etc.

                              Om det är farligt så borde vattnet vi häller ut ur våra akvarier saneras. Inte minst med tanke på klimatförändringar och så vidare.
                              Sedan jobbar jag just nu med hållbar fiskodling i relativt stor skada. Där kommer avloppsfrågan in. Inte bara närsalter och annat utan också risken för smittspridning. Att det borde vara ett globalt förbud mot användning av antibiotika i odlingsvatten borde vara självklart men även andra saker borde undersökas.

                              Exempelvis finns det stor risk att klor eller kloramin kommer att rekommenderas som sista steg i reningen. Hur detta kan påverka ekosystemen nedströms behöver jag nog inte nämna. Men vattnet kan på så sätt möta myndigheters krav.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...