Easy-life?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredde85
    • December 2011
    • 135

    Easy-life?

    Jag undrar över det här easy-life som ska göra vattnet bättre för fisk, tar det bort metallarena i nytt kranvatten eller måste man fortfarande använda sig av sådant blått beredningsmedel? och då undrar jag om dem slår ut varandra på något sätt? eller det är bara att köra på med båda?
    jag undrar även om kålfilter neutraliserar det här easy-life medlet också? eller kanske vattenberedningsmedlet?
    sen undrar jag över dem här eSHa Quick test 25 mätstickor funkar dem bra? visar dem nitrit?

    Mvh fredde
  • åheim
    • April 2006
    • 13108

    #2
    Ursprungligen postat av fredde85
    Jag undrar över det här easy-life som ska göra vattnet bättre för fisk, tar det bort metallarena i nytt kranvatten eller måste man fortfarande använda sig av sådant blått beredningsmedel? och då undrar jag om dem slår ut varandra på något sätt? eller det är bara att köra på med båda?
    jag undrar även om kålfilter neutraliserar det här easy-life medlet också? eller kanske vattenberedningsmedlet?
    sen undrar jag över dem här eSHa Quick test 25 mätstickor funkar dem bra? visar dem nitrit?

    Mvh fredde
    Det binder tungmetaller, neutraliserar klor/kloramin precis som ett vattenberedningsmedel ska Kål kan man inte rena vatten med men Kol funkar bra men det ska du inte göra om du använder easy- life! Testet du länkar till visar Nitrit (No2)!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • fredde85
      • December 2011
      • 135

      #3
      Ok, kul och höra, har nämligen precis haft vita prick i mitt akvarium och gjort en del vatten byten. så tänkte köra lite kålfilter sen rengöra pumpen helt för att sedan tillsätta sådant här easy-life i det nya vattnet.
      finns det någon lättläst och bra guide hur man underhållet ett akvarium? hur ofta man ska byta vatten, hur mycket man ska byta osv.
      jag är väldigt ny inom akvarium

      Kommentar

      • Cheshirecat
        • March 2012
        • 194

        #4
        easy-life är jättebra.. vattnet blir typ mjölkvitt först, sen klarnar det upp sakta men säkert och är då sen kristallklart och jättebra..
        sen finns många bra artiklar här på zoopet om hur man sköter allt är själv ny och fick mycket hjälp här när jag köpte mitt akvarie (för en vecka sen) och sen fisken i tisdags
        frågar man inget, får man inget veta

        Kommentar

        • fredde85
          • December 2011
          • 135

          #5
          kan du länka någon guide?

          Kommentar

          • Cheshirecat
            • March 2012
            • 194

            #6

            där har du grundläggande och även länkar till fler nyttiga artiklar längst ned
            frågar man inget, får man inget veta

            Kommentar

            • fredde85
              • December 2011
              • 135

              #7
              jag blir väldigt vilsen av att läsa allt med kh ph osv. i mitt akvarium har jag en hel del rötter samt torv i filtret för att få det surt

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #8
                hahah det blir jag också..
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • fredde85
                  • December 2011
                  • 135

                  #9
                  tror ni att den här skulle räcka för en nybörjare som mig? för att hålla koll på vattnet man har http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=686&page=1 eller behöver jag nåt som visar mer än bara dem som nämns i denna artikel?

                  Kommentar

                  • fredde85
                    • December 2011
                    • 135

                    #10
                    ingen som kan svara på om detta kitet räcker för mig som bara har ett sällskapsakvarium med lite växter?

                    Kommentar

                    • fredde85
                      • December 2011
                      • 135

                      #11
                      vill gärna veta vad det viktigaste för mig att hålla reda på är, jag har just nu ett gh test och ett nitrit test men det känns som det finns fler saker som är viktigt att hålla reda på

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Nitrit är det viktigaste.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • fredde85
                          • December 2011
                          • 135

                          #13
                          som läget är nu har jag en del fisk, runt 10 kardinal tetror, 7 kilfläckar, 18 pansarmalar (3 av dem är små bebisar) 4 scalarer, 1 fjärilsciklid 2 sajica och 2 royal plecos (stora) men den belastningen kanske bara har med nitrit att göra?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13108

                            #14
                            Ursprungligen postat av fredde85
                            vill gärna veta vad det viktigaste för mig att hålla reda på är, jag har just nu ett gh test och ett nitrit test men det känns som det finns fler saker som är viktigt att hålla reda på
                            Det som är viktigt är att hålla koll så inte nitriten sticker iväg under uppstarten de andra värdena är som de är, visst det går att justera värdena delvis men inget du vill hålla på med. Byt ca 30% av vattnet varje eller varannan vecka så funkar det bra. Vad du har för värden på kranvattnet kan du kolla på kommunens hemsida eller ringa o kolla!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • fredde85
                              • December 2011
                              • 135

                              #15
                              ok, då är det nog lite för tidigt med ett sådant kit tack för all hjälp!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...