Brunt och grumligt vatten???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #31
    Ursprungligen postat av bossep
    övermatning ja!
    5 minutersregeln brukar vara bra.
    Artemia nej!
    Jannes räkmix, ja!

    Janne, Det sitter en massa mög i Juwels filter enligt mig. Så bättre med bara grov matta och förfilter.
    Jag håller med dig Bosse, och det kanske är fullt med mögel för att snowpack har matat med foder som inte har haft en chans att brytas ner i baljan för att det är så nystartat, så det är är övermatning som gör att vattnet färgas eller vad tror du Bosse?

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #32
      Ursprungligen postat av bossep
      är det du och jag det? SKRATTAR
      Jo jag menar dig och mig, det finns ett par till, Kjell är lika enveten, Kaj, ja han och Patrik i malmö är kanske lite mer diplomatiska. Men du, jag och Kjell , kan jag säga så här, våra bästa egenskaper är inte att vara diplomatiska, nej vi vet vad vi kan och vi kör på 100%, det kostar ibland, men ingen kan säga att vi inte säger vad vi tycker, så egentligen, dom som känner oss, så är vi rätt så okomplicerade personer.
      Detta skriver jag trots att jag aldrig ens har träffat dig Bosse, hoppas att du inte tar illa upp

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Jag håller med dig Bosse, och det kanske är fullt med mögel för att snowpack har matat med foder som inte har haft en chans att brytas ner i baljan för att det är så nystartat, så det är är övermatning som gör att vattnet färgas eller vad tror du Bosse?
        Vatten är riktigt svårt. När man tror man begriper sig på det förstår man att man ingenting förstått. Kanske det är för att det tycks vara så vanligt och betydelselöst?
        övermatning brukar ge en sån där grå dimma, men det är klart att det blir nog brunt efter ett tag. Kolfilter kan samla på sig grejor och sedan släppa det. Inredningsdetaljer kan också släppa färg. Så det är riktigt svårt att hitta dirlekta orsaker.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jo jag menar dig och mig, det finns ett par till, Kjell är lika enveten, Kaj, ja han och Patrik i malmö är kanske lite mer diplomatiska. Men du, jag och Kjell , kan jag säga så här, våra bästa egenskaper är inte att vara diplomatiska, nej vi vet vad vi kan och vi kör på 100%, det kostar ibland, men ingen kan säga att vi inte säger vad vi tycker, så egentligen, dom som känner oss, så är vi rätt så okomplicerade personer.
          Detta skriver jag trots att jag aldrig ens har träffat dig Bosse, hoppas att du inte tar illa upp
          Nej för tusan!. Sträcker man ut hakan får man ta en smäll eller 2! Och du, jag gillar faktiskt när någon kan sätta mig på plats, då lär man sig något.Exempelvis Patrik brukar lyckas med det men på ett diplomatiskt sätt. defdac brukar också lyckas med det men kanske inte lika diplomatiskt.
          Men det roligaste är när någon unge och som det tycks oerfaren lyckas vända upp och ned på en.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #35
            Malawi ciklider?? För fiskens skull öka då cirkulationen ytterligare , ut med "plast" rötterna och i med kalk sten.. Man har inte fiskar för ett akvarie, man har akvariet för fiskarna.. Alltså anpassar det så bra som möjligt för fiskarnas bästa, Malawi hårt vatten hög cirkulation mycket stenar.. Hårt vatten= kalkrikligt vatten.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #36
              I startskedet får det absolut inte bli mat över utan fiskarna ska närmast svältas!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Majki01:Mja jag vet inte om jag håller med dig på alla punkter här. Visst skall man inreda sitt akvarium för fiskarna där är vi ense. Det finns alldeles för många akvarier där fiskarna är accessoarer. Speciellt gäller det nog de färggranna fiskarna som har Malawisjön som sitt ursprung.

                Men att naturmaterial alltid är det bästa vet jag inte om jag håller med om. I stället för mycket sten kan man nog säga mycket gömställen. Tycker man plaströr är snyggt kan man ha det i stället.

                Hårt vatten och högt pH. Hmm jag är av den bestämda uppfattningen att det är bättre med ett bra och kemikaliefritt vatten, med ett lite lägre pH och hårdhet, än att dra sig för att byta vatten. Eller att ha material typ stenar som efter ett par dagar höjer pH och hårdhet om man har ett mjukare vatten i kranen. Det är mycket viktigare att ha ett vatten fritt från kväveföreningar typ ammonium, nitrit och nitrat. Skall man manipulera vatten skall det ske innan det hamnar i akvariet.

                Cirkulation är nog bra och jag gillar det också. Som jag skrev kunde det vara bra med en cirkulationspump.

                åheim: Visst, det dör mer fisk av övermatning än av undernäring! Men att säga att fisken skall hållas på svältgränsen för att det blir skitigt vatten kan missuppfattas. Lagom är ordet man skall använda.
                Som jag skrev 5 minuters regeln är inte helt fel. Missar man får man byta vatten oftare.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Majki01:Mja jag vet inte om jag håller med dig på alla punkter här. Visst skall man inreda sitt akvarium för fiskarna där är vi ense. Det finns alldeles för många akvarier där fiskarna är accessoarer. Speciellt gäller det nog de färggranna fiskarna som har Malawisjön som sitt ursprung.

                  Men att naturmaterial alltid är det bästa vet jag inte om jag håller med om. I stället för mycket sten kan man nog säga mycket gömställen. Tycker man plaströr är snyggt kan man ha det i stället.

                  Hårt vatten och högt pH. Hmm jag är av den bestämda uppfattningen att det är bättre med ett bra och kemikaliefritt vatten, med ett lite lägre pH och hårdhet, än att dra sig för att byta vatten. Eller att ha material typ stenar som efter ett par dagar höjer pH och hårdhet om man har ett mjukare vatten i kranen. Det är mycket viktigare att ha ett vatten fritt från kväveföreningar typ ammonium, nitrit och nitrat. Skall man manipulera vatten skall det ske innan det hamnar i akvariet.

                  Cirkulation är nog bra och jag gillar det också. Som jag skrev kunde det vara bra med en cirkulationspump.

                  .

                  Okej alla har olika tycke , till mina Malawi tyckte jag det bästa va fin kornig sand och mycket kalk sten, både för att mina växter gillade att växa in i hålligheterna i stenen, plus att kalken löses bara upp till en vis ph sen slutar det släppa ifrån kalk till ph åter sänks. Så så länge där är kalk i stenen "hela tiden" så med rätt mängd sten så håller det ph på ett bra jämt värde och fiskarna trivs. "måste dom ha gjort så som dom yngla av sig"

                  Kommentar

                  • snowpack
                    • December 2011
                    • 20

                    #39
                    Hej Majki01. Jag vet inte om du läste längre upp på sida att jag använder ett speciellt malawi-salt, dvs att detta salt har kalk i sig och jag har testat vattnet och ph-halten ligger på 8.5 ca. och att jag bytt ut impellern till pumpen så cirkulationen blivit starkare, redigt blås är det nu.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #40
                      Ursprungligen postat av bossep
                      åheim: Visst, det dör mer fisk av övermatning än av undernäring! Men att säga att fisken skall hållas på svältgränsen för att det blir skitigt vatten kan missuppfattas.
                      Om du putsar läsglasögonen bossep så ska du se att det står "i startskeded" När karet är igång kan man öka i startskedet passar inte 5-minuters regeln tycker jag
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av snowpack
                        Hej Majki01. Jag vet inte om du läste längre upp på sida att jag använder ett speciellt malawi-salt, dvs att detta salt har kalk i sig och jag har testat vattnet och ph-halten ligger på 8.5 ca. och att jag bytt ut impellern till pumpen så cirkulationen blivit starkare, redigt blås är det nu.
                        Du kan nog lugnt spara in kostnaden med Malawisalt.
                        Vad mäter du pH med? Vilket pH har du i kranen?
                        I ett relativt nystartat akvarium skulle jag försöka hålla pH runt 7. Dina fiskar tar inte skada av det men det bildas inte så mycket ammoniak vid lägre pH utan det stannar som det lite mindre giftiga ammonium.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Om du putsar läsglasögonen bossep så ska du se att det står "i startskeded" När karet är igång kan man öka i startskedet passar inte 5-minuters regeln tycker jag
                          Har putsat läsisögonen. Så med startskedet menar du när man inte har fisk i?
                          Matmängde skall manegentligen bestämma efter fiskens kroppsvikt. lägre % till fullvuxna fiskar och högre % till unga. Det spelar ingen roll om akvariet är spritter nytt! Man får helt enkelt ha en massa växter eller byta vatten ofta i början.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            Helt OK med kalksten i akvariet som buffert. Jag tycker också det är snyggt.

                            Men då skall man se till att vattnet man häller i vid vattenbyten har samma pH som det som finns i akvariet. Det skall nog också ha samma mängd mineraler och karbonater. Har du sedan ett vatten som det redan har mixtrats med från vattenverket blir det ofta tårta på tårta. Det blir ett jädrans mixtrande och man drar sig för att byta vatten.

                            Visst många av odlingsproffsen manipulerar vattnet men de vet vad de gör (oftast) med det är något man försöker undvika.
                            Vad som är betydligt viktigare just med Malawi är att vattnet är rent och att man byter relativt stora mängder ofta. Med rent menar jag kranvatten utan klor eller kloramin och annat. Detta fixar man med ett kolfilter på kranvattnet. Man kan också använda vattenberednings medel till nöds.

                            Med ett rent friskt vatten med ett stabilt pH i närheten av 7 ger garanterat glada malawisar.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #44
                              Jag ser inget farligt hos mina malawi även om jag byter 50-60% i veckan utan kolfilter, när och hur yttrar sig det konstiga? Vore fint att få den kunskapen.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #45
                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Jag ser inget farligt hos mina malawi även om jag byter 50-60% i veckan utan kolfilter, när och hur yttrar sig det konstiga? Vore fint att få den kunskapen.
                                Eftersom kloret reagerar med levande organiska ämnen exempelvis slämhinnor så är det främst gälarna som tar skada. Vi kan dricka ganska stora mängder men fisken har det i sin miljö hela tiden. Har man kloramin så sitter den verkan i mycket längre. Så fisken kvävs alltså av klor.

                                Lite tillägg: Många oerfarna akvarister tycker att fiskarna blir piggare när dom byter vatten men ofta är det faktiskt stress från klor och temperatur skillnad.
                                Senast redigerad av bossep; 18 December 2011, 16:38.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...