Brunt och grumligt vatten???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #46
    OK

    Får bli en tur till jula efter helgen då Det har gått bra i tre månader men man vet ju inte om det skiter sig ändå..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #47
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      OK

      Får bli en tur till jula efter helgen då Det har gått bra i tre månader men man vet ju inte om det skiter sig ändå..
      Billig försäkring!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #48
        Japp, det största problemet med stora byten är allt kisel, det ihop med min ramp ger kiselalger även efter 3 månader. De försvinner om jag håller karet mörkt, men så fort ljuset sätts på i mer än ett par timmar så är de i karet igen efter ett par dagar. Det är skit det!
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Japp, det största problemet med stora byten är allt kisel, det ihop med min ramp ger kiselalger även efter 3 månader. De försvinner om jag håller karet mörkt, men så fort ljuset sätts på i mer än ett par timmar så är de i karet igen efter ett par dagar. Det är skit det!
          Låt kiselalgerna vara. De skadar inte fisk eller annat utan bara dina ögon. Det går bort när du fått balans i karet.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #50
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #51
              Ursprungligen postat av bossep
              Har putsat läsisögonen. Så med startskedet menar du när man inte har fisk i?
              Matmängde skall manegentligen bestämma efter fiskens kroppsvikt. lägre % till fullvuxna fiskar och högre % till unga. Det spelar ingen roll om akvariet är spritter nytt! Man får helt enkelt ha en massa växter eller byta vatten ofta i början.
              Försöker du ge mig gråa hår? "under uppstarten" = den första månaden då kvävecykeln etableras, kanske va lite otydlig där!? Jag förespråkar vattenbyte först en månad efter uppstart (från att första fiskarna kommit i) och under den tiden mata så pass snålt så du nästan svälter dem!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • snowpack
                • December 2011
                • 20

                #52
                Du ärligt talat vet jag inte, jag har tagit med vattenprov till butiken där jag köpte fiskarna.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #53
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Försöker du ge mig gråa hår? "under uppstarten" = den första månaden då kvävecykeln etableras, kanske va lite otydlig där!? Jag förespråkar vattenbyte först en månad efter uppstart (från att första fiskarna kommit i) och under den tiden mata så pass snålt så du nästan svälter dem!
                  Nej då, om du vill ha gråa hår kan jag skicka dig en tuss!

                  Först av allt. Det är STOR skillnad på att starta upp och för den delen sköta att växtakvarium och ett utan plantor. I ett växtakvarium så är det inge större problem utan man kan stoppa fisk i det samt mata ordentligt utan att det blir problem under förutsättning att växterna börjat ta sig. Utan växter så får man helt lita på bakterier för att sköta kväveomvandlingen. Ett av sätten är att köra fisk fri incyckling. Detta är ungefär lika roligt som att titta på färg som torkar men med riktigt gammal oljefärg som torkar sakta.

                  Man kan också stoppa i fisk men då får man byta vatten ofta och mycket för att späda ut kvävet för att hålla det på ogiftiga nivåer. Har man högt pH blir ammonium/ammoniak den farligaste formen. Detta ser man ofta inte då det är steget före nitrit vilket är det man oftast mäter.

                  Naturligtvis skall man inte övermata sina fiskar!!! Men man skall ge dom nog med mat så dom inte svälter. Speciellt gäller det unga icke fulvuxna fiskar. Visst fiskar kan ”klara sig” med betydligt mindre mat under en ganska lång tid, så kan du. Men de trivs inte och i värsta fall stannar dom i växten. Ju yngre ju känsligare.

                  Är du med på resonemanget? Med växter låt dom ta hand om kvävet i början, utan växter byt vatten i stället.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #54
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Nej då, om du vill ha gråa hår kan jag skicka dig en tuss!

                    Först av allt. Det är STOR skillnad på att starta upp och för den delen sköta att växtakvarium och ett utan plantor. I ett växtakvarium så är det inge större problem utan man kan stoppa fisk i det samt mata ordentligt utan att det blir problem under förutsättning att växterna börjat ta sig. Utan växter så får man helt lita på bakterier för att sköta kväveomvandlingen. Ett av sätten är att köra fisk fri incyckling. Detta är ungefär lika roligt som att titta på färg som torkar men med riktigt gammal oljefärg som torkar sakta.

                    Man kan också stoppa i fisk men då får man byta vatten ofta och mycket för att späda ut kvävet för att hålla det på ogiftiga nivåer. Har man högt pH blir ammonium/ammoniak den farligaste formen. Detta ser man ofta inte då det är steget före nitrit vilket är det man oftast mäter.

                    Naturligtvis skall man inte övermata sina fiskar!!! Men man skall ge dom nog med mat så dom inte svälter. Speciellt gäller det unga icke fulvuxna fiskar. Visst fiskar kan ”klara sig” med betydligt mindre mat under en ganska lång tid, så kan du. Men de trivs inte och i värsta fall stannar dom i växten. Ju yngre ju känsligare.

                    Är du med på resonemanget? Med växter låt dom ta hand om kvävet i början, utan växter byt vatten i stället.
                    jag håller med detta om växternas viktiga funktion mm. men inte när det gäller att ägna sig åt vattenbyten den första månaden (även utan växter), jag anser att man gör fiskarna en björntjänst då eftersom man drar ut på inkörningstiden och tiden fiskarna utsätts för ogynsamma vattenförhållanden! Tillsätter man en bakteriekultur och matar sparsamt så kan man unvika höga värden ammonium och nitrit! En månad med sparsam matning tror jag inte påverkar någon fisk negativt utan mest positivt, bortsett från yngel då! Det var kanske ett dåligt ordval att använda ordet "svält" utan väldigt sparsamt låter kanske bättre
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #55
                      Ursprungligen postat av åheim
                      jag håller med detta om växternas viktiga funktion mm. men inte när det gäller att ägna sig åt vattenbyten den första månaden (även utan växter), jag anser att man gör fiskarna en björntjänst då eftersom man drar ut på inkörningstiden och tiden fiskarna utsätts för ogynsamma vattenförhållanden! Tillsätter man en bakteriekultur och matar sparsamt så kan man unvika höga värden ammonium och nitrit! En månad med sparsam matning tror jag inte påverkar någon fisk negativt utan mest positivt, bortsett från yngel då! Det var kanske ett dåligt ordval att använda ordet "svält" utan väldigt sparsamt låter kanske bättre
                      Jag vet att vad jag säger är emot den stora sakkunskapen och jag håller med om att friska vuxna fiskar inte tar skada av att vara utan mat en ganska lång tid, i ett inkört akvarium.

                      Men oftast när vi köper fisk är de ganska unga. Dessutom rejält stressade. Så bra näring får dom i trim.
                      Därmed inte sagt att man skall övermata. 5 min regeln är bra till de flesta fiskar.

                      Min bestämda uppfattning är att man måste få igång diverse bakterier så fort som möjligt. Speciellt de lite tröga nitrifieringsbakterierna. Men det händer inte om man inte ser till att bryta ned lite protein.

                      Om man skall envisas med att ha fisk i akvariet under den tiden så får man se till att minska ammoniumnivåerna till en accaptabel nivå för fisken. Ett bra sätt är at inte höja pH drastiskt då det inte bildas så mycket skadlig ammoniak.

                      Sedan får man helt enkelt byta vatten. Jag förstår inte varför du är så emot det? I ett växtkar förstår jag varför men inte i ett växtlöst.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        #56
                        Jag är emot det eftersom kranvatten inte innehåller kolloider och en uppsjö andra saker som ett akvarievatten gör, därav uppkommer risken för bomerangeffekten vid nitrit om man använder kranvatten! Jag är bestämd på den här punkten men accepterar att vissa har andra åsikter, men diskuteras det så framför jag alltid MIN åsikt och den är ristad i sten
                        Senast redigerad av åheim; 19 December 2011, 23:38.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • snowpack
                          • December 2011
                          • 20

                          #57
                          Tycker du att jag skall låta bli vattenbyte ett tag trots att vattnet är brunt och skummigt på ytan?
                          Senast redigerad av snowpack; 19 December 2011, 16:01.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13124

                            #58
                            Ursprungligen postat av snowpack
                            Tycker du att jag skall låta bli vattenbyte ett tag trots att vattnet är brunt och skummigt på ytan?
                            Nej det vågar jag inte säga eftsom jag vet inte hur eller varför ditt vatten ser ut som det gör! OM du inte har rötter som du säger så måste nåt vara på tok!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #59
                              Ursprungligen postat av snowpack
                              Tycker du att jag skall låta bli vattenbyte ett tag trots att vattnet är brunt och skummigt på ytan?
                              Skaffa dig ett par bra dropptester. Minst Nitrit och pH. Då blir det enklare att säga si eller så. Om du har hög nitrit måste du byta vatten oavsätt om det är bra eller dålig i ett längre perspektiv. Troligvis kommer brunfärgen av för mycket mat. Kan du inte ta ett kort med mobilen i ala fall?
                              Vad åheim och jag diskuterar är nog hårklyverier i sammanhanget!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av åheim
                                Jag är emot det eftersom ett kranvatten inte innehåller kolloider och en uppsjö andra saker som ett akvarievatten INTE gör, därav uppkommer risken för bomerangeffekten vid nitrit om man använder kranvatten! Jag är bestämd på den här punkten men accepterar att vissa har andra åsikter, men diskuteras det så framför jag alltid MIN åsikt och den är ristad i sten
                                Jag respekterar din uppfattning och har levt efter vad du säger i många år men långsamt ändrat uppfattning.
                                Framför allt tror jag att det är decinficeriingen av kranvattnet som spökar. Jag ser en markant skillnad när jag använder brunnsvatten och kolfiltrerat vatten.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...