Grumligt Akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    haft samma problem. ( bilden visar dock inte hur illa det var tillslut.) men löstes med mörkläggning i en vecka. o vattenbyten.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Eluke
      • January 2010
      • 67

      #32
      Ok men du tror att jag kan ha kvar akvariet där det står idag? För växter och allt annat verkar ju må toppen. Hur ofta gjorde du vattenbyte?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #33
        ja klart du kan.

        jag gjorde nog två i veckan. men utan att ta bort täcket. tar du bort ljuset så har infusorierna/svävalgerna svårt att överleva

        Kommentar

        • Eluke
          • January 2010
          • 67

          #34
          Tack. Nu känns allt lite lättare igen. Jag ska köpa lite svarta sopsäckar idag och sen slå jag in det och låter det vara släckt en vecka, hur gör man med matning föresten?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #35
            får la göra en lite "lucka" i plasten ellre nått

            mörklag ordentligt. så det inte kommer in ljus

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #36
              Annars lär det funka att köpa ett löst UV-filter, då, och smäcka på det utanpå pumpen med en slang eller något. Sådant går alltid att fixa med lite kreativ tänkade, plus möjligen en tub silikon eller Tec7.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Eluke
                • January 2010
                • 67

                #37
                Hej!

                Nu har jag kört med övertäckt akvarium sen i onsdags, igår tog jag bort plasten för att göra ett vattenbyte. Och vattnet var helt kristallklart. Tänkte kolla om det finns någon anledning att fortsätta med att täcka över akvariet, eller om man kan börja lite smått att tända några timmar.

                Kommentar

                • Rosse
                  • April 2003
                  • 62

                  #38
                  Åh vad skönt att mörkläggningen hjälpte! Såg verkligen inte kul ut på bilderna du visade. Nu är jag ingen algexpert men om vattnet redan är klart så borde du väl inte behöva täcka över det mer. Testa att bara ha tänt de timmar du är hemma på kvällen först kanske? Och alla dessa alger måste ju ha dött så vattenbyte och kanske lite rengöring av översta filtersvampen/vadden vore lämpligt?

                  För att undvika att problemet kommer tillbaka så se till att inte mata för mycket, och sätt kanske in lite möbler eller något annat som skymmer lite ljus mellan akvariet och fönstret? Om du inte ofta tittar in i akvariet från högersidan så skulle du kunna täcka över den. Men vi har ett akvarium av samma modell typ en meter från två stora fönster och helt utan algproblem, så ljuset är nog inte hela förklaringen.

                  Skaffa fler växter men inga fler fiskar är nog också en bra grej

                  Kommentar

                  Arbetssätt...