Grumligt Akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #16
    Ursprungligen postat av Eluke
    Thaifighter: Menar du att det är akvariets storlek som gör att det är max antal fiskar eller typen av filter som sitter i från början? för sambon tror att man kan stoppa i fiskar i oändlighet känns det som, hade varit bra att visa henne att det finns en gräns

    Bara jag blir av med problemet snart, börjar bli lite irriterande att inte kunna ha akveriet tänt.
    Givetvis finns där en gräns!
    Jag brukar räkna ca 5 liter per fisk (3-5 cm),
    sen kan det ju ökas eller sänkas beroende på storleken på fiskarna.

    Så ett 50 liters ca 10 fiskar, 100 liters ca 20 fiskar osv...
    Vore intressant att få veta hur ofta och med hur mycket ni matar fiskarna?

    Thaifighter
    Senast redigerad av Thaifighter; 31 October 2011, 17:37.
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      fast det är verklgien skitdumt att räkna liter per cm fisk. det beror heeelt på vilken fisk vi pratar om. malawi tex kan du inte ha 20 fiskar i ett 100L snarare 10 ( eller egentligen ingen då 100L är fan gränsfall för malawi, men låt säga 40 fiskar på 200L då. för mycket!)

      så det där med att räkna liter per cm fisk tycker jag inte man ska göra. ne kolla hellre på den typen av fisk/fiskar man är intresserad av o se vad den behvöer för utrymmen o värden. o utgå från det.

      Kommentar

      • Thaifighter
        • August 2006
        • 420

        #18
        Det var bara generella regler för vanliga sällskapsfiskar i det här fallet, eftersom det är såna fiskar som "Eluke" har i sitt kar! Givetvis blir det annorlunda om man har special-kar med tex Malawi eller andra större ciklider,som kanske är territoriehävdande och kräver mer utrymme!Thaifighter
        Alla mina fisk-video på Youtube!
        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          nu skulle jag väl inte vilja påstå att malawi är specialkar precis. tycker det är precis samma sak som för tex levandefödande. asså jag förstår hur du menar men jag ser inte skillnaden. tycker fortfarande man ska se till vad fiskarna behvöer. det är ju rätt stor skillnad mellan guppy o tex segelfensmolly.

          Kommentar

          • Eluke
            • January 2010
            • 67

            #20
            Var i akvariebutiken och köpte några snabbväxande växter, har haft i dom i någon vecka nu. Men problemet är kvar, har möjlighet att hyra någon UV pryl av akvariebutiken för 150kr i veckan, kanske det enda som kan fixa problemet. Det kan inte vara något annat när vattnet är grumligt?

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #21
              UV-filter är KANON mot grumligt vatten, speciellt svävaralger. Har ett liggande själv sen jag körde high tech-växtkar då jag ofta drabbades av grönvatten i uppstarten. Det blir kristallklart och riktigt krispigt.

              Kommentar

              • Eluke
                • January 2010
                • 67

                #22
                Vad ska man köpa för UV-filter? dom jag har kollat på, verkar vara sådana man kopplar till externt filter.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13134

                  #23
                  Ursprungligen postat av Eluke
                  Vad ska man köpa för UV-filter? dom jag har kollat på, verkar vara sådana man kopplar till externt filter.
                  Det är så de ser ut och du behöver inte ett ytterfilter utan du kan använda en cirk.pump att driva runt det!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Eluke
                    • January 2010
                    • 67

                    #24
                    Fasen!

                    Får lite panik. Blir verkligen inte av med problemet. Nu ser jag inte ens in i akvariet längre. Fundera om inte akvariet får för mycket ljus från vardagsrummets fönster och altandörren. Men vet inte vart vi ska ha det annars. Så nu står jag här med ett dyrt akvarium som är som en soppa och vet inte vart jag ska placera det i lägenheten.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #25
                      Det finns innerfilter som har UV-funktion också.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        Fast de fungerar egentligen inte alls. De dioderna som sitter i ett sånt filter fixar inte den frekvensen som behövs. Det är mer ett sälj knep.

                        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #27
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          Fast de fungerar egentligen inte alls. De dioderna som sitter i ett sånt filter fixar inte den frekvensen som behövs. Det är mer ett sälj knep.

                          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                          Ah fasen? Så t ex Aquaels UV-filter funkar inte? Frågar eftersom jag funderat på att köpa ett sådant.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            inte nämvärt bra. vad jag har läst iaf. nån lirare som hade koll på ljusfrekvenser eller vad man säger. o att det där inte var nått o ha. filtret i sig är väl bra med UV-lampan gör inte mycket

                            Kommentar

                            • Eluke
                              • January 2010
                              • 67

                              #29
                              Där akvariet är köpt, säger dom att det kan inte vara annat än att det står för nära fönster. Så jag har lagt upp lite bilder på min webserver, bilderna finns under albumet "Akvarium" om du inte kommer direkt till albumet . Så ni som har haft en del akvarium kan väl säga om jag måste flytta akvariet fast jag vet inte riktigt vart isåfall, men det får bli ett senare problem.

                              Adressen är http://fotografies.dyndns-pics.com/index.php/Akvarium

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                jag tycker du ska mörklägga karet. slå in det med ett täcke o ha det så över en vecka. det kommer hjälpa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...