Diskus, något att satsa på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coraxvtl
    • March 2009
    • 139

    Diskus, något att satsa på?

    Tjena!

    Mitt senaste vattentest:

    PH: 7.5-8.0

    Ammonium/Ammoniak: 0

    Nitrit: 0

    KH: 4

    GH: 6



    Behöver jag tillföra något för att få Diskus att trivas? Läst på diverse trådar att man inte ska laborera med PH för att risken för svängningar är stor.

    Har för tillfället en rätt fin blandning av fiskar i akvariet, men känner att jag vill gå vidare från "fisksoppa" till att rikta in mig på ett område.


    Ni som har diskus, vad har ni för PH och KH värden?

  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Hej

    Om du kör på odlade varianter av diskus så kommer det säkert att gå bra med dina värden.
    Nu vet jag inte hur ditt akvarium ser ut men lite rötter, grenar och blad i karet brukar ge vatten som diskusen gillar.

    Det som jag själv har upplevt med diskus är att det viktigaste är att vattnet håller stadiga värden. För att lyckas i början gäller det att ha bra rutiner för vattenbyte och rengöring.

    Hur stort akvarium har du och hur många diskusar tänker du skaffa? Vilken storlek kommer du att köra på?

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • coraxvtl
      • March 2009
      • 139

      #3
      Vad har du för PH och KH i ditt Diskusakvarium?

      Det är bara ett 450liters, 6 stycken kanske. Kommer inte skaffa fullvuxna, utan ca 14cm.

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #4
        Har inte riktigt koll på mina värden. Mäter i princip aldrig dem. Antar att pH ligger runt 7.

        6st 14 cm i ett 450L låter vettigt. Bra med lite storlek på dem, då slipper man många problem. Försök att se till så att du inte får för många hanar bara. Försök också att dela av karet lite inredningsmässigt så att alla "får plats" när de kommer igång ed att leka. Jag skriver när de kommer igång och inte om. Med 14cm:s kan man räkna med att alltid ha minst en diskuslek på gång om fiskarna mår bra.

        Lycka till och glöm inte bilder.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • coraxvtl
          • March 2009
          • 139

          #5
          Tack för tipsen Roger


          Skulle gärna få reda på vad ni andra har för PH och KH värden i era diskusakvarium.

          Kommentar

          • coraxvtl
            • March 2009
            • 139

            #6
            Snackade med en släkting som haft diskus. Han sa att man behöver byta 1/3 av vattnet varje dag. Kan inte stämma eller?

            edit: hans kar: 500l med ytterfilter samt bottenfilter, 6 Diskus
            Senast redigerad av coraxvtl; 21 September 2011, 23:46.

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Beror ju på vilka förutsättningar man har.
              Små diskusar och kraftig matning kräver stora och frekventa vattenbyten. En del kör 100% vattenbyta dagligen.

              Större diskusar som du var inne på som man håller i ett stort akvarium med bra filtrering kräver inte riktigt dessa insatser. I mitt 720L där jag för tillfället har 8st diskusar gör jag vattenbyte två gånger i veckan, ca 30% varje gång.

              //Roger
              Senast redigerad av lofstrog; 22 September 2011, 08:30.
              Discus for life

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av coraxvtl
                Vad har du för PH och KH i ditt Diskusakvarium?

                Det är bara ett 450liters, 6 stycken kanske. Kommer inte skaffa fullvuxna, utan ca 14cm.
                Vårat vatten (djupborrad brunn) har PH 8,4 och KH ligger på 7. Har aldrig haft problem med mina diskusar - i alla fall inte p.g.a. det höga PH:t. Har fått ner det till strax under 8 nu tack vare CO2

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • tommy_g
                  • February 2010
                  • 473

                  #9
                  Små diskusar och kraftig matning kräver stora och frekventa vattenbyten. En del kör 100% vattenbyta dagligen.

                  Större diskusar som du var inne på som man håller i ett stort akvarium med bra filtrering kräver inte riktigt dessa insatser. I mitt 720L där jag för tillfället har 8st diskusar gör jag vattenbyte två gånger i veckan, ca 30% varje gång.
                  Jag har 6 st diskus (ej könsbestämda) i ett 540 liters. De är runt 15 cm. Nu kör jag ju växtakvarium med koldioxid, PMDD och lerbotten, har en filtervolym på ca. 100-150 liter och gör ett vattenbyte per vecka, byter då ca. 20-30%. Vattnet har bra buffringsförmåga och detta blir då stabilt. Det jag förvånas över är att många som håller diskus gör extrema vattenbyten som flera gånger i veckan, är detta verkligen nödvändigt? Gjorde tester igår;

                  28 grader
                  GH 5
                  KH 4
                  CO2 ca. 30 ppm
                  PH ligger mellan 6.6-6.8.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #10
                    Vägen till målet kan vara mycket olika beroende på omständigheterna.

                    //Roger
                    Senast redigerad av lofstrog; 23 September 2011, 06:26.
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • coraxvtl
                      • March 2009
                      • 139

                      #11
                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Vårat vatten (djupborrad brunn) har PH 8,4 och KH ligger på 7. Har aldrig haft problem med mina diskusar - i alla fall inte p.g.a. det höga PH:t. Har fått ner det till strax under 8 nu tack vare CO2

                      //Inger
                      Tack! intressant att veta

                      Kommentar

                      • coraxvtl
                        • March 2009
                        • 139

                        #12
                        Satt uppe och läste runt på diverse forum och diskussidor. Blev allvarligt talat skrämd haha. Fick för mig att om man har lite mindre akvarium <500l så ska man byta varje/varannan dag och för att undvika det så ska man ha 500> typ (Gällande ej vuxna fiskar). Kanske är helt ute och cyklar, men jag upplevde det som så.

                        Visst är det så Roger, måste bara veta vad jag har framför mig. Kan säga att jag inte är beredd att byta vatten varje dag iaf :P
                        Senast redigerad av coraxvtl; 22 September 2011, 11:01.

                        Kommentar

                        • coraxvtl
                          • March 2009
                          • 139

                          #13
                          Ursprungligen postat av tommy_g
                          Jag har 6 st diskus (ej könsbestämda) i ett 540 liters. De är runt 15 cm. Nu kör jag ju växtakvarium med koldioxid, PMDD och lerbotten, har en filtervolym på ca. 100-150 liter och gör ett vattenbyte per vecka, byter då ca. 20-30%. Vattnet har bra buffringsförmåga och detta blir då stabilt. Det jag förvånas över är att många som håller diskus gör extrema vattenbyten som flera gånger i veckan, är detta verkligen nödvändigt? Gjorde tester igår;

                          28 grader
                          GH 5
                          KH 4
                          CO2 ca. 30 ppm
                          PH ligger mellan 6.6-6.8.
                          Hur länge har du kört med den uppsättningen?

                          Kommentar

                          • Bass
                            • October 2010
                            • 379

                            #14
                            Det jag förvånas över är att många som håller diskus gör extrema vattenbyten som flera gånger i veckan, är detta verkligen nödvändigt?
                            Det beror ju lite på vad man matar med och hur ung fisken är. Men nåt jag märker ofta nu är att diskus som gått i sällskapskar som ungfisk och som inte matats relativt "hårt" ofta har oproportionerligt stora ögon, sjunkna pannor och andra tecken på att de inte växt som de förtjänat.

                            EDIT: Vill bara poängtera att jag inte säjer att det är omöjligt att föda upp fina unga diskusar i inredda sällskapskar. Jag menar bara att jag tycker mig se detta väldigt ofta på bilder från inredda kar. Jag själv ser spår på mina fiskar från tiden i mitt sällskapskar och önskar dagligen att jag började med dom där dom är nu =)

                            Själv hade jag ingen aning om hur bra mina diskusar kunde må förens jag flyttade över dom till ett BB kar och kunde köra mycket mat, mycket vattenbyten och nästan daglig rengöring.
                            De ska få flytta över till sällskapskaret när jag kan trappa ner på maten.

                            Bild på fisk jag menar typ. Stora ögon, lite sjunken panna. Liten. (inte min fisk)
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bluefish072108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,0 KB
ID: 2135781

                            Här är min anledning till många vattenbyten

                            Senast redigerad av Bass; 22 September 2011, 19:13.

                            Kommentar

                            • stigson
                              • February 2009
                              • 522

                              #15
                              Vackra fiskar på den filmen! storlek på fisken?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...