Juwel Vision 450

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coraxvtl
    • March 2009
    • 139

    Juwel Vision 450

    Detta är mitt andra akvarium. Hade ett ca 30l för 6 år sedan. Men på den tiden var jag inte alls insatt. Inga vattentester existerade, tog ingen hänsyn till fiskars behov. Fullkomligt öste ner fisk i tanken som blev överbefolkad efter 1 månad. Bidrog till att man var tvungen att byta vatten för ofta för min smak och jag tröttnade på det hela. Behövde ett större akvarium, men platsen fanns inte helt enkelt.

    Åren gick. Suget smög sig på. Har varit sugen på att starta upp ett nytt under flera år. Fast det ekonomiska läget har inte varit det rätta. Flyttade i somras och sänkte min boendekostnad med minst 5000 i månaden. Då var det inte så svårt att veta vad man skulle inskaffa

    Denna gång är jag allmer påläst. Tänker ta hand om mina fiskar så gott det går. Även ta med fiskarnas största behov i min planering.

    Så jag beställde och senare åkte iväg i Juni och hämtade mig ett

    Juwel Vision 450
    T5 ramp x4 lysrör
    Eheim 1250

    Min BTN-bakgrund var dock beställd från ett annat ställe (Akvarieshopen.se) och den dröjde och dröjde. Dök till slut upp efter 2 månader (yey). Då skulle man ju kunna sätta igång på allvar, trodde jag.
    Det gruset jag hade fastnat för i den lokala zoo-butiken hade ju givetvis blivit försenad den med. Men det är en nystartad butik, med bra personal. Så de tog upp gruset ur de akvarier som hade den. Skulle egentligen behöva det dubbla. Men det funkar att starta upp på. Kan inte inreda ordentligt än bara. Beställningen hade tydligen fastnat i Kina och skulle inte dyka upp förens i mitten på oktober.


    Köpte 2 st Megalechis thoracata. Det visade sig att de hade vita pricksjukan. Gjorde precis som jag skulle när jag koppade in dem. Gick väl på ca 40 min med släckta lysrör, med en temperatur på 28 grader i akvariet. Fick dem inte inslagna i tidningspapper dock. När de hade varit nere i tanken ca 30 min så märker jag att de har små vita prickar på sig "eeh, det hade de väl inte i butiken". Så åkte till min favoritzoobutik och snackade med dem. De sa att prickarna kunde visa sig tydligare när de väl blir stressade, och köpte den medicin de hade hemma: Sera - Costapur.

    Nu har jag behandlat för det i 12 dagar. Köpte ett 96l för att ha som sjukhus för stackarna, som jag flyttade över dem till i förrgår. För tillf är de i ett kritiskt läge. De har helt tappat orken, ligger lite på sidan. Så vi får väl se om de klarar det

  • coraxvtl
    • March 2009
    • 139

    #2
    Glömde skriva att jag har tänkt att det ska gå sällskapsfiskar i det. Så det blir inga märkvärdiga grejer här inte

    Här kommer lite bilder

    1. 450 l
    2. En av mina sjuka fiskar
    3. Sjukhuset
    Bifogade filer

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Kanonfint akvarium, gillar verkligen bakgrunden.

      Hoppas att dina thoracata klarar sig, har själv 7 stycken och dom är verkligen mysiga fiskar, mina äter ur händerna på mig då jag matar dom, totalt orädda.
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • coraxvtl
        • March 2009
        • 139

        #4
        Ursprungligen postat av mikey13
        Kanonfint akvarium, gillar verkligen bakgrunden.

        Hoppas att dina thoracata klarar sig, har själv 7 stycken och dom är verkligen mysiga fiskar, mina äter ur händerna på mig då jag matar dom, totalt orädda.
        Tack så mycket! Visst det är klent med inredning än så länge men det kommer

        Kul, de har du haft ett tag? Får hoppas på det bästa, men just nu ser det rätt mörkt ut tyvärr :S

        Kommentar

        • SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

          #5
          Riktigt snyggt, ska bli kul att se när inredningen kommer på plats
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #6
            Snyggt med det svarta gruset. gör verkligen att växterna poppar till Ser fram emot utvecklingen!!
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • mikey13
              • October 2007
              • 465

              #7
              Ursprungligen postat av coraxvtl
              Tack så mycket! Visst det är klent med inredning än så länge men det kommer

              Kul, de har du haft ett tag? Får hoppas på det bästa, men just nu ser det rätt mörkt ut tyvärr :S
              Har haft mina i ett år ungefär.

              Hur har det gått för dina malar?
              __________________________________________
              Mitt 720L projekt
              375L Inbyggt i väggen-projekt

              Kommentar

              • mikey13
                • October 2007
                • 465

                #8
                Läste i din andra tråd vad som hänt, verkligen tråkigt.
                Jag hade ett liknande problem med mina första thoracata, dom blev också helt vita och slöa. sista tiden innan dom dog så blev dom helt tokiga och simmade in i väggar och täckglas så det bara small i akvariet,sen lugna och slöa igen och sen dog dom.
                Skaffade genast nya för att klara sorgen och dom lever och frodas fortfarande ett år senare.

                Hoppas att det går bättre för dig i fortsättningen.
                __________________________________________
                Mitt 720L projekt
                375L Inbyggt i väggen-projekt

                Kommentar

                • coraxvtl
                  • March 2009
                  • 139

                  #9
                  Ursprungligen postat av mikey13
                  Läste i din andra tråd vad som hänt, verkligen tråkigt.
                  Jag hade ett liknande problem med mina första thoracata, dom blev också helt vita och slöa. sista tiden innan dom dog så blev dom helt tokiga och simmade in i väggar och täckglas så det bara small i akvariet,sen lugna och slöa igen och sen dog dom.
                  Skaffade genast nya för att klara sorgen och dom lever och frodas fortfarande ett år senare.

                  Hoppas att det går bättre för dig i fortsättningen.
                  Mmm, känns riktigt surt. Gillade dem skarpt direkt när de kom ner i akvariet. Skumt? Har en stor lexikon där det står att de är väldigt tåliga och att: "de fiskar som kastar in handduken sist".. undrar om de är så tåliga?

                  Som här då Var och beställde från en annan zoo-affär, får väl se när de dyker upp.

                  Kommentar

                  • mikey13
                    • October 2007
                    • 465

                    #10
                    Det kanske var dåliga exemplar du fick tag i. de som jag har nu är riktigt tåliga och helt orädda, riktigt roliga fiskar.

                    Håller tummarna för att det går bra denna gång.
                    __________________________________________
                    Mitt 720L projekt
                    375L Inbyggt i väggen-projekt

                    Kommentar

                    • coraxvtl
                      • March 2009
                      • 139

                      #11
                      Inte mycket som händer här borta. Väntar bara på att mitt grus ska dyka upp på zoo-butiken.

                      Men det har dock tillkommit några brun-gula alger (?) på bakgrunden. Främst där ljuset träffar den. Ska nog sänka antal timmar på timern från 12 till 10. Åkte till morsan och fiskade upp 2 st Ancistrus och hoppas på att de rensar lite. Blev varm om kinderna när algerna väl kom, trodde att bakgrunden höll på att tappa färg.
                      Någon som vet vad det rör sig om?

                      Bild1 - Svårt att få det synligt på bild. Men i det inringade fältet syns det väl som mest.

                      Bild2 - Den ena av mina förhoppningsvis goda algrensarmaskiner.
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av coraxvtl; 08 October 2009, 00:06.

                      Kommentar

                      • coraxvtl
                        • March 2009
                        • 139

                        #12
                        Det som går i akvariet nu är: 5 Platy & 2 Ancistrus Sp.
                        Senast redigerad av coraxvtl; 08 October 2009, 00:06.

                        Kommentar

                        • coraxvtl
                          • March 2009
                          • 139

                          #13
                          Kunde inte somna. Så hade tid över till att glo runt på alg-trådar. Är väl förmodligen kiselalger jag har. Blir inget foder till malarna förens de har sugit i sig den bruna sörjan

                          Denna tråden kanske borde ligga under "Mitt första akvarium", känner mig som värsta nybörjaren. Stämmer väl iofs till stor del. Det akvarium jag hade innan var väl inte vidare seriöst, men hade inte något av dessa problem då.

                          ye ye..det tar väl sig förhoppningsvis

                          Kommentar

                          • Broddan
                            • February 2007
                            • 536

                            #14
                            Bli inte för orolig över lite kiselalger, det brukar ge sig. Det är vanligt att få i nystartade kar.

                            Från ciklid.org:



                            När du fått ditt grus plantera i ganska mycket växter, gärna i alla fall någon snabbväxade sort.

                            Sedan är det stabilitet och kontinuitet du ska söka angående ljustimmar, vattenbyten, matning, fiskbelastning osv.

                            Ha tålamod

                            Lycka till!
                            Senast redigerad av Broddan; 08 October 2009, 12:32.
                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            Arbetssätt...