koldioxid nattetid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    koldioxid nattetid

    Frågan har varit uppe tidigare, och jag själv funderade över detta i samband med att jag köpte trycksatt koldioxid samt valde att styra denna med en ph kontroller.
    Grejen e ju att med kontroller, om man låter den gå dygnet runt, så pumpas det i rätt mkt CO2 även nattetid...vilket ju är att elda för kråkorna.
    Lite beroende på vad man har för KH värde, men om detta ligger hyffsat högt, som tex mitt mellan 7-8...så blir det en ansenlig mängd koldioxid även nattetid som kontrollern kommer dosera.
    När jag gör mätningar utan CO2 tillsats nattetid studsar ph värdet upp till ca 7.8 under natten...o kontrollerna är inställd att hålla det på 7.0 (då får jag en CO2 halt på 20 ppm). det betdyer att det går en hel del CO2 även på natten trots fiskarnas respiration mm. Så jag ser ingen anledning att ha på kontrollern under natten o har därför börjat stänga av den när ljuset går av, o sätta på den 1.5 timmar före. Det finns fortfarande en poäng med kontroller...för under den fotosyntetiserande delen av dygnet hålls Ph:t enormt stabilt o jag säkerställer en jämn CO2 tillgång till växterna när det behöver det.
    Detta att det skulle finnas ett värde i att under hela dygnet ha en exakt o jämn CO2 nivå tror jag inte stämmer. I naturen sker dygnsvariationer...till o med på ett korallrev som annars är så stabilt. Hos den mänskliga organismen sker variationer i blodet, o hela biologin är uppbyggd att klara variationer i syra bas status, koldioxidnivåer mm...tvärtom tror jag det kan vara algbefrämjande att ha för höga CO2 halter på natten. Alger behöver ju, i alla fall en del arter, avsevärt mindre ljus än en växt..det betyder att dessa kan under natten, utan konkurens, vid minsta foton, få ett försprång...tex när dagsljuset börjar smyga in i burken, men lysrrören ej har gått på...då tror jag det finns goda chanser gör algerna, men växterna har ingen chans, dom behöver mer ljus.
    Någon har sagt att variationer i CO2 kan befrämja tofsalger...jag har erfarit i mitt kar det motsatta...om det beror på mina stabila CO2 värden över hela dygnet (läs höga under natten) eller ngt annat, vet jag inte..men tofsalgerna hade i allaf all inget emot att jag låg stabilt i CO2.
    Så..de där med stabilitet..det är min tes att det gäller bara under starkt ljus..o i övriga delen av dygnet skall man ha så låga halter av CO2 som möjligt.

    Ngn med liknande eller oliknande tankar?

    Mvh
    Jonas
    Senast redigerad av Jonasroman; 11 September 2011, 18:34.
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #2
    Jag har/har haft exakt samma fundering som du, och samm reaktion på ph från 6.7 upp till ca 1grad högre ph. Jag testade att stänga av, om inte annat för att spara CO2, algernas påverkan av detta har jag inte grubblat på, däremot gick jag tillbaka till att låta et gå även på natten igen, dock efter bara ca 1 veckas test, och skälet var helt enkelt det att jag tycke det drog så mycket mera co2 att komma ned till 6.7 igen (kh7) att jag kände att den merförbrukningen kanske/troligen var lita stor som den som blev under natten. Det går ju inet att mäta på manometern heller, annars kunde man nog räknat på det ?!
    Vad tror du om detta ?, dvs merförbrukning för att komma ned vs. nattslöseriet ?
    Mvh
    Stefan

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Intressant ämne som ofta debatterats.

      Körde inledningsvis med koldioxid på dygnet runt men slutade med det efter 7-8 månader. Växterna fortsatte som vanligt (och har gjort så i ytterligare ett år nu) och koldioxidförbrukningen sjönk med ungefär 20%.

      Gissningsvis torde fiskarna också blivit gladare men inte heller på dem märkte jag någon skillnad.

      Alger... nej, ingen som helst skillnad där heller. Karet var och förblir algfritt.

      Bara plus på nattavstängning som jag ser det.

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #4
        Pratade med en kille i min lokala förening som sysslat med växtakvarium och CO2 i många år; han yrkade på att man skulle ha dubbla magnetventiler. En ventil som är kopplad till kontrollern - den andra kopplad till en timer för nattavstängning. Varför bör man ha två st magnetventiler? Kan man inte bara sätta en timer direkt på kontakten till den första magnetventilen som är kopplad till kontrollern?

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #5
          Ursprungligen postat av tommy_g
          Varför bör man ha två st magnetventiler? Kan man inte bara sätta en timer direkt på kontakten till den första magnetventilen som är kopplad till kontrollern?
          Det får i så fall bli en timer som går på batteri, dvs, en digital timer annars kommer den ju stanna varje gång kontrollern stänger av koldioxiden.

          Kommentar

          Arbetssätt...