Ny akvarist, nitritproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Kan väl nämnas att jag en gång på en timme plockade ner en "knallröd nitrit" till 0 utan att byta en droppe med vatten. Då körde jag i dubbel dos med Dupla Bacter (en annan bakteriekultur)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #17
      Jag starta upp mitt diskus kar med seachem stability. Det är grymt att fuska med

      Sent from my X10i using Tapatalk
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Yobaman
        • August 2011
        • 45

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Kan väl nämnas att jag en gång på en timme plockade ner en "knallröd nitrit" till 0 utan att byta en droppe med vatten. Då körde jag i dubbel dos med Dupla Bacter (en annan bakteriekultur)
        Häftigt. Det är väl den som inte finns längre? Eller går det att få tag på? Vad var det som var så speciellt med den?
        112l Aquadiversa
        20l Nano

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Yobaman
          Häftigt. Det är väl den som inte finns längre? Eller går det att få tag på? Vad var det som var så speciellt med den?
          jodå preparatet finns fortfarande men jag tror inte att det säljs i Sverige längre.
          Vad det var som var speciellt med just det vet jag inte - det var det jag använde och kanske är de nadra preparaten lika bra. vad vet jag
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #20
            Du skall köra med en matsked vanligt bordsalt (jod eller inte spelar ingen roll) per 100 liter vatten under tiden du har nitrit och undvika vattenbytena om inte fisken visar akuta symptom på nitritförgiftning. Kraftig andhämtning och mörkfärgning. Varför salt? För att förstå det så behövs lite bakgrund.

            Nitriten tas aktivt upp i fisken från vattnet via körtlar i gälarna, troligtvis via de sk chloridcellerna. Väl inne i blodet bildar nitriten tillsammans med hemaglobinet en ny molekyl methemoglobin. Denna molekyl kan inte ta upp syre. Blodet blir brunt. Fisken reagerar som syrebrist.

            Vanligt bordsalt - natriumklorid - delas upp i två joner - klorid och natriumjonen i vatten. Kloridjonen om den finns i vattnet blockerar upptagningsmekanismerna för nitrit, helt enkelt blockerar kanalerna som nitriten använder för att komma in i fiskkroppen. Koncentrationen kloridjoner skall överstiga ca 60 ppm (det är är mindre än matsked NaCl per hundra liter ungefär) men vid hög nitrithalt (som i ditt fall) kan du öka till ca 2 matskedar per 100 liter. (en matsked salt per 100 liter är ca 0,15 promille om jag räknat rätt och också ofarligt för växter också)

            Det som händer när nitrit uppstår i ett nystartat akvarium är att ammonium bryts inte ner tillräckligt snabbt (för lite, för långsamt växande bakterier) och fri ammonium blockerar nedbrytningen av den nitrit som ändå bildas till nitrat. Genom en daglig tillsättning av bakterier så håller man bakteriepopulationen uppe. Bakterier kan tillsättas via preparat, via silat ogödslad jordblandat vatten (översta skiktet i en skogsbacke) eller mulm från ett redan fungerande bakteriefilter i ett redan ingånget akvarium. Man kan också använda något vattenberedningsmedel som innehåller natriumtiosulfat (aqua safe exempelvis) Det blockerar inte bara kloraminer och annat utan även ammonium. Då använder man det varje dag inte bara vid vattenbyte.

            Varför inte byta vatten

            När man nystartar ett akvarium och använder det tillverkade vattnet från våra vattenverk så saknas många viktiga organiska molekyler, som bland annat är det som ibland brukar kallas koloider. Ett levande vatten innehåller denna typ av organiska restprodukter och är betydligt skonsammare mot fiskens slemskikt än helt nytt vatten. När akvariet gått en tid så finns ett överflöd av organiska restprodukter så då är det oftast en välgärning att byta vatten men i en start brukar jag vara försiktig med vattenbytena. Vad gäller bakterierna (de nyttiga i detta fall) så sitter de alltid på ett substrat, företrädevis då i filtersvampen. Men de sitter även på små mikroskopiska partiklar som finns i vattnet och denna plats är ganska viktig i en start eftersom det kan vara en stor poppulation och den finns i en mycket syrerik omgivning. Efter tricket med lite grand salt i akvariet blivit väl känt så menar jag att vattenbytena är mer av ondo än nytta. Ser man dock att fisken verkligen far illa så skall man byta men så länge man inte ser några tecken på fara med fisken så skall man enligt min uppfattning vara försiktig med vattenbytena. glöm inte att fisken är den bästa testen på olika parametrar - de kemiska testerna har mycket varierande kvallité, dock brukar nitrittest vara relativt säker.

            MVH Lasse
            Senast redigerad av Lasse; 13 August 2011, 21:39.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Yobaman
              • August 2011
              • 45

              #21
              Vilken intressant information! Jag ska tillsätta lite salt imorgon, löser upp det först i lite vatten. Så även om nitriten är hög så ska jag inte byta vatten? Eller byta litegrann, 10%? Har ju ingen erfarenhet av fiskar men ingen är uppe vid ytan eller ser ut att andas häftigt. Kampfisken gör ju regelbundna trippar upp till ytan för en nypa luft men det är ju normalt bland labyrintfiskar.
              Har inte hört denna teori innan, att låta bli att byta vatten, men att tillsätta salt och byta mindre mängd (10%) låter väl som det Kjell nämnt innan. Men ingen av invånarna i mitt akvarium ska må dåligt av det alltså?

              Bakterierna förökar sig väl konstant tills de når jämvikt med födan, nitriten? Enda anledningen att man ens bryr sig är väl just för fiskarnas skull? Annars skulle man väl bara kunna vänta ut det utan åtgärd.

              Kan man se på tex räkan, malarna och kardinaltetrorna om de mår dåligt? Svårast känner jag är malarna och räkan. Malarna sitter ju alltid och snaskar på någon sten eller glasruta. Tetrorna simmar runt överallt hela tiden men aldrig vid ytan. Räkan står still typ 8h i sträck och filtrerar mellan varven. Kampfisken är väldigt nyfiken och orädd av sig. Gillar att hänga på stimmet med tetror. Följer efter och spanar när man är vid akvariet. Sover längst upp i hörnet ca 2cm från ytan på ovansidan av pumpen när nattbelysningen går igång. På dagarna simmar han runt i hela akvariet.
              Senast redigerad av Yobaman; 14 August 2011, 01:58.
              112l Aquadiversa
              20l Nano

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #22
                Vattenbytena är till för att minska giftigheten men min erfarenhet är att det går inte att spä ut nitriten, dagen efter är den lika hög igen. Min åsikt är att innan akvariet är fullständigt etablerat (3 - 4 veckor) skall vattenbyte försöka undvikas eftersom dessa verkar förlänga processen och stressa fisken. Efter denna period så är vattenbyte (och gärna kraftiga sådana) väldigt bra och bör göras varje till varannan vecka. Här går åsikterna isär även bland erfarna akvarister men den gamla vanan (att hela tiden byta vid nitrit) har jag också tillämpat. Sedan började jag med att inte göra detta och min upplevelse av detta är att man förkortar perioden. Något som jag glömde (ringrostig) är att första åtgärden du skall göra är att sluta mata, du måste minska "inputten" av amonium till vattnet så mycket som möjligt. Fisk klarar långa perioder utan mat.

                Den gamla teorin om nitrittoppen är just den som du pratar om att bakterierna som omvandlar nitrit till nitrat växer till sig och tar hand om nitraten efter en analog skala. Nu är det inte riktigt så - nitrit eller inte nitrit är mer eller mindre en digital fråga - det är som om att det behövs en kritisk massa och sedan är processen igång. Jag har själv varit ute för att fått "tokrött" alltså en hög nitrithalt och kunnat mäta hur den försvunnit under en dag efter det att jag tillsatte bakterier. Precis samma erfarenhet som Kjell har haft med Dublas preparat. Nitrivec funkar också men jag tillsätter alltid startdosen varje dag under 3 veckor - går inte att överdosera. Idag lutar jag mig mot en annan teori vad gäller nitrittoppen och det är forskning som visar att den bakteriestam som bryter ner nitrit till nitrat (normalt kallad nitrobacter) är känslig för ammonium i miljön. Ammonium verkar inhibitera nitrobacters verksamhet. Ammoniumet i sin tur bryts ner av nitrosomonas (eller liknade organismer - arten brukar disskuteras) och det verkar vara den processen som har svårt att komma igång. Iaktagelsen att nitritens försvinnande är digital (sker snabbt när väl betingelserna finns) stöder denna teori. När det ämne som stoppar verksamheten försvinner så finns det tillräckligt med bakterier redan och som snabbt kan konsumera nitriten. För dessa bakterier är det viktigt att veta att de är som växter och alger primärproducenter, dvs de producerar liv av oorganiska molekyler. Men till skillnad från växter så får de inte sin energi från solljuset utan från den energi som frigörs när först ammonium oxideras till nitrit och sedan när nitrit oxideras vidare till nitrat. De är också inte beroende av koldioxid som kolkälla utan av karbonater. Därför är det också viktigt att man håller uppe alkaliniteten i akvariet. Alkaliniteten brukar akvarister mäta i KH och ett bra KH värde är här kring 3 - 4. Detta KH värde innebär att pH kommer att hamna över 7,5 men pH för fisk är inte lika viktigt som stabiliteten och skall man mäta en parameter i ett akvarium så är det KH enligt min mening. 99 % av fiskarna vi har fungerar lika bra i pH kring 8 som i dess "naturliga" pH. Skall man odla så får man minska siffran till ca 95 %.

                Av de fiskar som du har är det lättast att se på kardinaltetrorna. Kampfisken är relativt okänslig för nitrit och malarna är svårt att se på. Många hävdar att räkor är mer känsliga för nitrit än fisk - vet inte detta när det gäller sötvattensräkor men salttillsatsen bör fixa det. Nitrit påverkar andningshastigheten men konstigt nog så brukar fisken inte gå upp till ytan utan står i "medelvattensnivå" och har kraftig andhämntning.

                Alltså - råd å la Lasse
                Sluta mata
                tillför bakteriekultur
                tillför en matsked natriumklorid per hundra liter
                undvik vattenbyte iaktag dock fiskarna
                tillsätt någon ammoniumblockerare (Aqua Safe exempelvis) varje dag
                testa nitriten med dropptest - inte sticka
                Kontrollera KH
                vänta

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Yobaman
                  • August 2011
                  • 45

                  #23
                  Tackar. Har inte matat något alls ännu.
                  Ammoniumblockerare har jag i form av seachem prime. Står även så här om produkten:
                  "To detoxify nitrite in an emergency, up to 5 times normal dose may be used. If temperature is > 30 °C (86 °F) and chlorine or ammonia levels are low, use a half dose."

                  Så jag ska alltså tillsätta normal dos av prime varje dag för hela akvariet trots att jag inte byter vatten?
                  Skulle vara bra med lite mer förklaring om den biten.

                  Jobbigt att dem mest använda teorier motsäger varandra totalt

                  Tetrorna är små så det är svårt att se men jag ska hålla koll på dem. Återkommer
                  Senast redigerad av Yobaman; 14 August 2011, 11:03.
                  112l Aquadiversa
                  20l Nano

                  Kommentar

                  • Yobaman
                    • August 2011
                    • 45

                    #24
                    Har nu hällt i 1 tesked salt och 100l dos med seachem prime. Även hällt i fulldos med nitrivec, 40ml. Testade vattnet innan och det var som igår morse efter vattenbytet, betydligt lägre, ca 1mg/l (ljust rosa) så det har inte ökat sedan vattenbytet än så länge iaf. Ska tilläggas att jag i samband med vattenbytet igår rensade en ny växt från massa döda blad som satt fast. Läst att växternas gamla blad inte brukar klara av den nya miljön så bra så antagligen därför. Alla växter växer ordentligt. Kör med pmdd 1gg i veckan men inte nu när det är struligt.
                    Påverkar pmdd något i detta fall eller kan jag använda det som vanligt?
                    Senast redigerad av Yobaman; 14 August 2011, 16:15.
                    112l Aquadiversa
                    20l Nano

                    Kommentar

                    • Yobaman
                      • August 2011
                      • 45

                      #25
                      Igår bytte jag ca 45% vatten och tillsatte nytt salt motsvarande detta. Även fulldos nitrivec och prime.
                      Innan detta var det ingen nitrit i vattnet men det visste jag inte. Sambon som testade på min begäran när jag var på jobbet tolkade den lilla gula nyansen som utslag på testet. Dock är den färgen bara från dropparna
                      Idag ej mätbar heller så jag känner mig rätt lättad nu faktiskt.
                      Tyvärr dog filterräkan men de andra verkar må bra. Kampfisken fick idag sin första föda här, bananfluga
                      112l Aquadiversa
                      20l Nano

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Ursprungligen postat av Yobaman
                        Så jag ska alltså tillsätta normal dos av prime varje dag för hela akvariet trots att jag inte byter vatten?
                        Skulle vara bra med lite mer förklaring om den biten.
                        Rådet om att sätta till en ammoniumblockerare bygger på teorin om att fritt ammonium i vattnet just blockerar andra stegets bakterier (dvs steget nitrit - nitrat). Tanken är då att med ammoniumblockaren ta bort det fria ammoniumet och därmed släppa på blockeringen av bakterierna. De finns allså där men kan inte jobba fullt ut på grund av den inhibiterande effekten av fritt ammonium. Detta är bara en teori om hur nitrittoppen byggs upp men ditt resultat - att gå från rött till 0 på en dag motsäger inte denna teori. Det är en gammal erfarenhet att när andra steget kommer igång så går det fort.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Yobaman
                          • August 2011
                          • 45

                          #27
                          Absolut ett bra råd som visade sig oerhört effektivt i mitt fall. Tackar för det
                          112l Aquadiversa
                          20l Nano

                          Kommentar

                          Arbetssätt...