Ny akvarist, nitritproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    Ny akvarist, nitritproblem

    Hej allihop,

    Har läst runt här ett tag och sen skaffat mig ett 112 liters kar.
    Detta har jag inrett med 4 växter, stor rot + lite annat.
    Efter 1 vecka då jag kört karet med bara växter och tillsatt nystartsdos av nitrivec samt vattenberedning så har jag stoppat i de första fiskarna. Det är följande sedan igår kväll:

    1 Atyopsis moluccensis filterräka
    10st kardinaltetror
    2st små, unga ancistrus malar
    1 Kampfisk

    Har inte matat någonting och planen var att börja försiktigt på Söndag (3 dagar efter köp).

    Jag har bara testat PH och KH innan fiskarna kom då jag inte hade fått hem no2 innan.
    PH 7.0
    KH 5
    Nitrit nu är förbi skalan. Jag mäter med Dajana dropptest No2 och den går från transparent till mörkt rosa och mitt är rött. Alltså över 3mg/liter verkar det som.
    Kranvattnet visar 0 mg/l.
    Ska testa vattnet igen om en stund och se hur det ser ut

    Jag bytte ca 22 l vatten nyss och tillsatte Seachem prime vattenberedning (alltid med nytt vatten) och sedan ca 30ml nitrivec.
    Vad är nästa steg? Ska jag byta 40-50% varje dag tills det är borta och bara fortsätta tillsätta nitrivec? Hur mycket nitrivec är rimligt?

    Trodde jag skulle slippa detta problem då jag väntade ett tag med fiskarna och inte proppade fullt direkt men tyvärr..

    Väldigt tacksam för hjälp
    Senast redigerad av Yobaman; 12 August 2011, 21:00.
    112l Aquadiversa
    20l Nano
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Yobaman
    Trodde jag skulle slippa detta problem då jag väntade ett tag med fiskarna och inte proppade fullt direkt men tyvärr..
    Nja, du gjorde nog det vanliga felet. Dvs la i för många fiskar samtidigt.

    I zoopets basic akvariestartartikel så står det

    Om man behöver en bra bakteriekultur beror på hur länge man är beredd vänta med att lägga i fiskarna. För att ett akvarium skall vara en bra miljö för fiskarna måste det finnas en biologisk balans i akvariet. En sådan uppstår inte ur tomma intet utan för det behövs det några fiskar som äter och avger avföring. Därför bör man redan från starten ha ett fåtal fiskar i akvariet. Lägger man i för många fiskar vid starten så får man oftast efter 2-6 veckor något som kallas nitrit, vilket fiskarna dör av. Man har alltså två alternativ 1/ Bara några enstaka fiskar i akvariet de första 4-6 veckorna och sedan fylla på efterhand. 2/ Man kan påskynda den bakteriologiska processen som skapar den biologiska balansen genom att vid starten och ytterligare några gånger de första månaderna tillsätta en s.k. bakteriekultur. Gör man detta kan man lägga i fiskarna i en något snabbare takt (se "Akvarievatten").
    Nu har ju ditt problem redan uppstått och hur man då kan bära sig åt tipsas om i denna zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=73
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Yobaman
      • August 2011
      • 45

      #3
      Tack för svaret

      Oj, enligt akvarielagret så var det en helt okej mängd fisk men uppenbarligen inte under mina omständigheter.. Som sagt är det bara en liten kampfisk, 2 ancistrus bäbisar och 10 unga kardinaler samt räkan. Ville verkligen inte ta för mycket fisk men gjort är gjort.

      Många säger att man ska byta 50% varje dag tills det är låga nivåer igen medan den artikeln (som jag läst innan också) säger 5% flera gg om dagen?
      Jag bytte som sagt ca 20% för drygt 1h sen, testade nu igen och samma röda resultat. Eftersom jag precis tillsatt massa nitrivec så tänkte jag vänta till imorrn på morgonen med att testa nitrit och byta ca 50% och tillsätta ytterligare nitrivec. Ska jag köra med denna plan tills nivåerna är ok?
      Ska jag köra på med nitrivec i någon speciell dos eller enligt instruktion för vattenbyte? Toxivec kanske ska införskaffas?
      Ska jag tillsätta salt? Har bara havssalt hemma i flingor, duger det? Ej jod eller så i det.
      Senast redigerad av Yobaman; 12 August 2011, 21:49.
      112l Aquadiversa
      20l Nano

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Kör på 30% vattenbyte nu några dagar, mata inget men håll koll på fiskarna. Små ancitrus upplever jag som lite extra känsliga vid liten ålder. Testa detta i 4 dagar och kolla nitriten sen så ska du se att det har hjälpt. Tycker du ska hoppa över saltet.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Vilket filter har du? Kanske stod upptill men jag kunde inte hitta det.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Yobaman
            Tack för svaret

            Oj, enligt akvarielagret så var det en helt okej mängd fisk men uppenbarligen inte under mina omständigheter.. Som sagt är det bara en liten kampfisk, 2 ancistrus bäbisar och 10 unga kardinaler samt räkan. Ville verkligen inte ta för mycket fisk men gjort är gjort.

            Många säger att man ska byta 50% varje dag tills det är låga nivåer igen medan den artikeln (som jag läst innan också) säger 5% flera gg om dagen?
            Jag bytte som sagt ca 20% för drygt 1h sen, testade nu igen och samma röda resultat. Eftersom jag precis tillsatt massa nitrivec så tänkte jag vänta till imorrn på morgonen med att testa nitrit och byta ca 50% och tillsätta ytterligare nitrivec. Ska jag köra med denna plan tills nivåerna är ok?
            Ska jag köra på med nitrivec i någon speciell dos eller enligt instruktion för vattenbyte? Toxivec kanske ska införskaffas?
            Ska jag tillsätta salt? Har bara havssalt hemma i flingor, duger det? Ej jod eller så i det.
            Ja du köpte inte extremt mycket fisk, du maqtade försiktigt och du körde också med nitrivec så du hade nog lite otur som fick nitrit i akvariet. Fiskarna har ju inte heller börjat dö.
            Fortsätt du med nitrivec, mata försiktigt och lägg i lite salt (det går bra med havssalt) - det räcker med en matsked per 100L så kommer det nog att rätta till sig.
            Gör inga större vattenbyten utan istället mindre
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Yobaman
              • August 2011
              • 45

              #7
              Har medföljande innerfilter, Hailea BT-700. "kinapump". 700l/h. Stor porös svamp och sen en kasett med kolfilter som jag tömde och stoppade i så många keramiska ringar jag fick plats med istället.
              Det borde ge en bättre biologisk filtrering när allt är igång hoppas jag på.

              Ska byta 30-40% nu och tillsätta mitt sista nitrivec, ca 30ml. Måste få ner nivån. Testet visar ca 3mg/l. högsta på skalan.
              Måste köpa mer bakteriekultur, funderar på seachem stability istället för nitrivec. Den är klart mer dryg (som alla seachem verkar) än nitrivec och då även billigare.
              112l Aquadiversa
              20l Nano

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Yobaman
                Har medföljande innerfilter, Hailea BT-700. "kinapump". 700l/h. Stor porös svamp och sen en kasett med kolfilter som jag tömde och stoppade i så många keramiska ringar jag fick plats med istället.
                Det borde ge en bättre biologisk filtrering när allt är igång hoppas jag på.

                Ska byta 30-40% nu och tillsätta mitt sista nitrivec, ca 30ml. Måste få ner nivån. Testet visar ca 3mg/l. högsta på skalan.
                Måste köpa mer bakteriekultur, funderar på seachem stability istället för nitrivec. Den är klart mer dryg (som alla seachem verkar) än nitrivec och då även billigare.
                Problemet just nu består som sagt inte i filtret - inget filter får ändå igång någon nyttobakteriekultur på kort tid: bra att du plockade bort kolfiltret, men en filtermattebit är sannolikt bättre än keramiska ringar.
                Sedan hade jag som sagt inte bytt så mycket som 30-40% av vattnet. Visst i nödfall om fiskarna börjar dö så skall man göra det (man har inget val), men inte annars.

                Känner inte till de olika bakteriekulturerna så jag kan inte uttala mig om dom
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Yobaman
                  • August 2011
                  • 45

                  #9
                  Nej precis, det måste hända lite i filtret först.
                  Jag bytte nu 40% för att få ner den kritiska nivån och det hjälpte. Efter bytet och med nytt vattenberedningspreparat och nitrivec så är det nu ca 0.5 drygt i nitrit.

                  Enligt Akvarielagret (Christer) skulle jag byta 50% varje dag i typ 3-4 dagar för att få ner den akuta nivån som skadar fiskarna. Alla säger lite olika känner jag så det är svårt att veta vilket som är bäst
                  Igår när jag bytte typ 20% så blev det ingen skillnad alls, efter vattenbytet och nu i morse var det fortfarande högt utslag på testet. Efter det stora bytet nu är det lågt. Får se hur det ser ut imorgon. Ska inte byta mer än nödvändigt men nu kändes det lite akut då testet visade max.

                  Åka o köpa lite mer bakteriekultur nu då det tog slut nu. Verkar som att vissa aldrig kör med bakteriekultur medan andra tycker det är ett måste när man har problem. Antar att nu i början när det är ont om bakterier så gör det nytta.
                  Senast redigerad av Yobaman; 13 August 2011, 12:16.
                  112l Aquadiversa
                  20l Nano

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    De som kör utan kultur har väl ofta andra kar igång och slangar helt enkelt över fungerande vatten och kanske även flyttar grus till nya karet. Samt droppar filtergöck i nya filtret. Eller kopplar in ett "inkört" ytterfilter.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Har aldrig kört med bakteriekultur under min akvaritiska karriär. Men kör alltid med väldigt få fiskar i början och väldigt, väldigt lite mat. Hålla koll på firrarna och se så de mår bra . Men alla kör olika sätt och det som har funkat för dem kör de vidare på sen. Därför kan man fråga kanske fel olika personer och kan hända att alla gör på olika sätt när de startar upp akvarium.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av macke_fisk
                        Har aldrig kört med bakteriekultur under min akvaritiska karriär. Men kör alltid med väldigt få fiskar i början och väldigt, väldigt lite mat. Hålla koll på firrarna och se så de mår bra . Men alla kör olika sätt och det som har funkat för dem kör de vidare på sen. Därför kan man fråga kanske fel olika personer och kan hända att alla gör på olika sätt när de startar upp akvarium.
                        Dock så är det så att bakteriekulturer faktiskt är jäkligt bra och de funkar. Tänk om det hade funnits bakteriekulturer på den tiden jag hade affär - då hade det varit beydligt roligare att ha affär för färre hade misslyckats.
                        Risken kan dock vara att en del som kör med bakteriekultu för den sakens skull tror att det bara är att köra på för fullt - så tycker jag dock inte att det har varit i detta fall
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Yobaman
                          • August 2011
                          • 45

                          #13
                          Firrarna ser ut att må bra iaf så det är ju bra. Som sagt så visade testet klart lägre efter vattenbytet. Imorgon gör jag nästa byte och fortsätter tills det lugnat ner sig.
                          Jag har inte matat någonting och tänkte från början mata på Söndag men kanske ska vänta med det ytterligare, vad tror ni? Hämtade firrarna i Torsdags. Malarna och räkan hittar väl lite själva men kampfisken o kardinalerna får inget. Är det lugnt att strunta i matningen till typ Onsdag eller nåt sånt? Antar att nitratproblemet kommer ta ett gäng dagar att få bukt med?

                          Tack alla för er hjälp hittills
                          112l Aquadiversa
                          20l Nano

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yobaman
                            Firrarna ser ut att må bra iaf så det är ju bra. Som sagt så visade testet klart lägre efter vattenbytet. Imorgon gör jag nästa byte och fortsätter tills det lugnat ner sig.
                            Självklart går nitriten ner direkt efter ett vattenbyte då gammalt vatten ersätts med färskt. Men man byter då också ut en massa nyttobakterier som i längden behövs för att rätta till balansen i akvariet och det kommer att ta längre tid att återfå balansen i akvariet. Ett stort vattenbyte med kranvatten (inte om man kan byta med vatten från ett annat akvarium) kan därför ge en rekyleffekt och ge ännu sämre vattenvärden.
                            Men som sagt - har det gått så långt att fiskarna börjar dö så måste man chansa med att göra ett stort vattenbyte
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Yobaman
                              • August 2011
                              • 45

                              #15
                              Dock ligger väl de flesta bakterierna i filter och substrat men jag förstår principen och har läst det också i guider och annat. I mitt fall då nitriten varit så hög (över mätgränsen på 3mg/l) så var det nog nödvändigt. Sen ersätter jag de utspolade med riklig mängd nitrivec så det borde förhoppningsvis förhindra för stor rekyleffekt.
                              Antar att det bara är att ha tålamod nu och hoppas på det bästa.

                              Någon åsikt angående matningen jag skrev om i förra inlägget?
                              Senast redigerad av Yobaman; 13 August 2011, 19:11.
                              112l Aquadiversa
                              20l Nano

                              Kommentar

                              Arbetssätt...