Högt nitravärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth G
    • March 2009
    • 12

    Högt nitravärde

    Har så högt nitratvärde 100 och däröver. Alla andra värden normala, tex nitrit = 0.
    Jag har gjort ordentliga vattenbyten 3 st på 5 dagar men får inte ner värdet.

    Börjar nu undra om värdet är högt redan från kranen. Vi bor i Stavsnäs
    och använder det kommunala vattnet.

    Jag nvänder Happy life vattenreningsmedel, växtgödningsmedel och Ektosonsalt.
    Allt enl doseringrekommendationerna.

    Vi har ett 112 liters akvarium med Tetror, mollys, guldbarber, guldguramis och svärdbärare.
    Dansk sjösten i botten + en del växter. Filtret är ett Eheim ytterfilter med substrat och makaroner.
    Det har varit igång > 1 år. Nitrat har alltid varit lite högt, men inte som nu.

    Tacksam för tips.
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Testa vattnet från kranen?

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Ursprungligen postat av Kenneth G
      Har så högt nitratvärde 100 och däröver. Alla andra värden normala, tex nitrit = 0.
      Jag har gjort ordentliga vattenbyten 3 st på 5 dagar men får inte ner värdet.

      Börjar nu undra om värdet är högt redan från kranen. Vi bor i Stavsnäs
      och använder det kommunala vattnet.

      Jag nvänder Happy life vattenreningsmedel, växtgödningsmedel och Ektosonsalt.
      Allt enl doseringrekommendationerna.

      Vi har ett 112 liters akvarium med Tetror, mollys, guldbarber, guldguramis och svärdbärare.
      Dansk sjösten i botten + en del växter. Filtret är ett Eheim ytterfilter med substrat och makaroner.
      Det har varit igång > 1 år. Nitrat har alltid varit lite högt, men inte som nu.

      Tacksam för tips.
      hmm gör inte så många vattenbyten med så tätta mellanrum - för det kan öka både nitrat och nitrit värdena. Byt max en gång i veckan. Hur mycket byter du varje gång?
      Du verkar ju ha bra med bakterier om du har lågt nitrit värde trots höga nitrat värden...
      Vad har du för test - har du någon referens som du kan kolla om ditt test visar rätt...
      Hur mår dina växter och vilket gödningsmedel använder du?
      Och som sagt instämmer med föregående talare om att kolla vilket värde du har i från kran...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Ursprungligen postat av 022helpek
        hmm gör inte så många vattenbyten med så tätta mellanrum - för det kan öka både nitrat och nitrit värdena. Byt max en gång i veckan. Hur mycket byter du varje gång?
        Du verkar ju ha bra med bakterier om du har lågt nitrit värde trots höga nitrat värden...
        Vad har du för test - har du någon referens som du kan kolla om ditt test visar rätt...
        Hur mår dina växter och vilket gödningsmedel använder du?
        Och som sagt instämmer med föregående talare om att kolla vilket värde du har i från kran...
        Hur ökar nitratvärdet med täta vattenbyten? Man gör ju vb just för att ta bort en del ämnen som kan bli skadliga i för höga nivåer, t.ex nitrat...
        Så när man får för mycket nitrat borde man ju rimligtvis göra en del större/tätare vattenbyten för att få ner nivån igen, eller?

        Nu menar ju inte jag, och som jag förstår det, inte TS heller, att man ska göra så stora/täta vattenbyten kontinuerligt utan bara för att försöka få ner de förhöjda värdena..

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Ursprungligen postat av Miliimli
          Hur ökar nitratvärdet med täta vattenbyten? Man gör ju vb just för att ta bort en del ämnen som kan bli skadliga i för höga nivåer, t.ex nitrat...
          Så när man får för mycket nitrat borde man ju rimligtvis göra en del större/tätare vattenbyten för att få ner nivån igen, eller?

          Nu menar ju inte jag, och som jag förstår det, inte TS heller, att man ska göra så stora/täta vattenbyten kontinuerligt utan bara för att försöka få ner de förhöjda värdena..
          Tydligen är det så att om man inte har balans på antalet nitritnedbrytande bakterier i filtret så innebär alltför täta vattenbyten att nitrithalten ökar hastigt och man får en nitritspik. nitrit som bryts ner blir just nitrat. Är beroende av hur mycket fisk man har och hur man matar och hur snabbväxande växter man har som har förmåga att ta upp en del av nitratet när de växer.
          Men sedan är det här med testerna - testerna som mäter nitrit och nitrat är inte tillförlitliga - du måste kolla
          1 - vad har du för test?
          2 - när är bäst före datum för testet?
          3- vad visar ett referenstest - man testar sitt test med ett ämne som har en känd halt av till exempel nitrat för att kolla om testet fungerar...
          Tyvärr kan det vara så om dina växter och fiskar inte ser ut att lida och inte drabbas av vare sig andnöd eller dör av andra orsaker att det är fel på testet... de har en hållbarhet på några månader eller max ett år...
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            För att få ner nitrathalten är det vattenbyte som gäller. Vad använder du för gödning? Är det PMDD så håll upp med KNO3 som är ren nitrat, men dosera från de andra flaskorna isf.
            Kanske du har för liten växtmassa i förhållandet till gödning och fisklast i karet samt gör för små/få vattenbyten så gödning och nitrat ackumuleras?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • stefan.peterson
              • February 2007
              • 165

              #7
              Hur har det gått för dig...har du fått ned nitrathalten ??

              Kommentar

              Arbetssätt...