Grumligt/grönt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Grumligt/grönt vatten

    I augusti startade jag ett 200liters akvarium och bara någon vecka efter uppstartandet började det bli grumligt i en något grön nyans. Jag har för mig att det var i samband med att fiskar (2 ancistrus introducerades, men här kan mitt minne bedra mig). Sedan dess har jag tampats med detta gröna, grumliga vatten. Det enda som hjälper mot det är att lägga en filt över. Men bara någon dag efter att jag har tagit bort filten så börjar det grumlas igen. Värdena är bra och fiskarna mår bra, men jag blir inte av med det grumliga. Köpte ett UV-filter i förra veckan i ett desperat försök att få bukt med problemet, men det hjälpte inte! (Eller behöver detta längre tid på sig? Jag väntade mig mirakel...) Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har läst om det och mörkerläggning, vänta ut det och uv-filter är sånt som verkar ha hjälpt andra, men i mit kära kar verkar det inte hjälpa. Någon som har något tips vad jag ska ta mig till? Det är liksom inte roligt längre
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Hej jag lider med dig jag har varit i samma sits och tänkte sätta in min tråd här och hoppas du får något gott råd från den, jag tror till 99 % att det som löste det för mig var bottenfiltret.
    Detta var enda gången jag någonsin varit med om sån dimma som du får se på korten.(har haft vanlig starta upp dimma i andra kar som löst sig själv men det var inte i detta fallet)
    Läs och gråt
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Tack! Jag är så glad att det löste sig för dig för det betyder att det nog kan göra det för mig med. Fick väldigt många tips från länken.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Skönt att där var lite tips jag hoppades på det.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Det låter ju som det skulle kunna vara algblommning och då hjälper ju UV-C snabbt. Förutsatt att det har rätt effekt osv. Innerfilter med dioder fungerar däremot inte alls. Annars kan man ju prova JBL Clearol eller liknande. Men lite mer info om skötselrutiner, filter etc. behövs nog, och kanske en bild på karet.

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #6
            Det uv-filter jag köpte var dessvärre sånt innerfilter som tydligen inte funkar I Solis' tråd fick jag däremot massa tips och det jag började med att prova var nitrivec, som jag hade hemma, och tänka sig! Det hjälpte! Helt klart är det inte, men det är så man ser fiskarna och jag har inte haft filt över på över en vecka (hade jag gjort så tidigare hade det varit jättegrönt).

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Har man inte en ängels tålamod så är ju som sagt UV-C en snabb lösning. Dom gånger jag haft infusorier/algblommning/damm-alger har UV-filtret fixat det hela på ett par dagar och vattnet blivit kristallklart. Efter nån veckas dimma så tycker man iallafall att man aldrig haft klarare vatten. Problemet har sen inte återkommit, så just vid algblommning etc. så i "normalfallet" verkar UV-C lösa problemet permanent.

              Kommentar

              Arbetssätt...