Villken slags dimma är detta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

Villken slags dimma är detta?

Jag har haft denna envisa dimma sen jag startade karet för 2 månader sen, har provat att ha vadd i en pump och även kristalclear men min envisa dimma består, funderar på att sätta i bottenfilter som sista lösning men har en massa pansarmalsyngel som simmar där och vill inte att dom ska komma i kläm så jag får vänta med det, några tips på vad man kan göra mer med sån här dimma, börjar nästan tröttna på odlingskaret eftersom att jag inte får bort dimman.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1050761.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,4 KB
ID: 2179140
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Zoooophie
    • April 2009
    • 163

Svårt att se på bilden, men när vi installerade vår ytterfilter hade vi en liknande dimma som berodde på all luft i filtret. Dock gick detta över på ett par dagar.

Av bilden att bedömma ser jag bara ditt innefilter, så du kanske kan strycka luft med en gång.

Är det fin sand botten så kanske det är dina fiskar som leker rövare och rör upp damm från sanden?

Men man tycker efter 2 månader och X antal vatten byten att det borde försvinna.

Om det är förorening så kanske en omgång med aktivt kol kan filtrera vattenet ordentligt.
    Absolut inte för att skrämmas men cyano gör väl vattnet dimmigt, men då borde man inte ha haft det från uppstart.

Argumenterar med mig själv men kanske hjälper dig att bolla lite ideér
    (\__/)
    (O.o )
    (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Kommentar

• solis
      • July 2008
      • 5064

Tack för dina tankar och bollningar,visst har jag fin sand på botten och fullt med pansarmalar som bökar där så kanske, men sammtidigt hade jag det i mitt 98 liters på samma sätt med en massa pansarmalar och där började det också med dimma och plötsligt en dag några veckor senare var det hur klart som helst så jag fattar ingenting av vad som hände där men glad blev jag.

Kommentar

• Aleks
        • February 2009
        • 145

Om du släcker karet och kollar från sidan och vattnet är grönaktigt så är det början på grönvatten (algblomning).
        Har precis genomgått GW började på samma sätt och ingett hjälpte! Satte in en Powerhead i karet med diffusorn igång, 3dar senare kristallklart!

Annars finns det andra spekulationer:
        1: Bakterieblomning av nyttobakterier som fortfarande inte satt sig i filtret!
        2: Infusier (eller hur det stavas)
        3: Sanddimman som är envis!
        4: Kalk i vattnet som skall lösa sig pga kolsyran från fiskarna (någon som kan detta och kan förklara)?

Detta var mitt bidrag hoppas att det var till nytta!
        60L Projekt Växt
        102L Sällskap + Växt.
        240L Ombyggnad till ciklid

Kommentar

• drd
          • March 2004
          • 5586

Algblomning bye bye = uv ljus

Fast det ser nästan ut som infusorier oxå och det är inte skoj det heller.
          Recept = vattenbyten och totalmörker på karet 3-4 dygn.

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• solis
            • July 2008
            • 5064

Tack för tips och råd, får kolla igenom vad ni har skrivit om, hur är det när man ska ha mörkt, får man mata då eller låta bli för jag har pansarmalsyngel i karet som bara är en vecka och det känns lite länge att inte ge mat?

Kommentar

• Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

Ursprungligen postat av drd
              Algblomning bye bye = uv ljus

Fast det ser nästan ut som infusorier oxå och det är inte skoj det heller.
              Recept = vattenbyten och totalmörker på karet 3-4 dygn.
              UV-filter tar bort infusorier också.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• drd
                • March 2004
                • 5586

Ursprungligen postat av Guy Palm
                UV-filter tar bort infusorier också.

Sant, glömde i all hast bort de

Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

Kommentar

• solis
                  • July 2008
                  • 5064

Vad är ett uv filter, har aldrig haft något så förklara gärna.

Kommentar

• petnym
                    • May 2002
                    • 5028

Ursprungligen postat av solis
                    Vad är ett uv filter, har aldrig haft något så förklara gärna.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• solis
                      • July 2008
                      • 5064

Tack för länken.

Kommentar

• Sleaper
                        • September 2008
                        • 2894

Ser definitivt ut som infusorier. Delvattenbyte och tillsätt JBL Clearall så löser du snabbt och billigt problemet. Upprepa efter en vecka eller två om nödvändigt. Var sedan sparsam med delvattenbyte ett tag eftersom färskt vatten verkar trigga infusorier.

Kommentar

• Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

Är inte infusorier bra mat åt Corydoras-ynglen?

Kommentar

• ostebo
                            • July 2009
                            • 3

Passa på att fråga lite jag med:

Vi köpte akvariumet för ett par dagar sen, och det var endast växter och allt annat utan fiskar i ett par dagar. Och från igår så är det 5 fiskar i, en mal och ett par platy. Slängde in lite mat igår samt en mal tablett. Och idag nu när vi vakna så är det en dimma i.
                            Tog bort locket och det blev lite mindre dimma med en gång. Det blev lite mycket mat igår, för att jag testa foderautomaten. Så det ligger lite mat kvar i karet.

Vad tror ni det är och lösning?

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Ursprungligen postat av ostebo
                              Passa på att fråga lite jag med:

Vi köpte akvariumet för ett par dagar sen, och det var endast växter och allt annat utan fiskar i ett par dagar. Och från igår så är det 5 fiskar i, en mal och ett par platy. Slängde in lite mat igår samt en mal tablett. Och idag nu när vi vakna så är det en dimma i.
                              Tog bort locket och det blev lite mindre dimma med en gång. Det blev lite mycket mat igår, för att jag testa foderautomaten. Så det ligger lite mat kvar i karet.

Vad tror ni det är och lösning?
                              Om du ska tetsta automaten så ställ den på ett bord, bara ett tips
                              Senast redigerad av åheim; 31 July 2009, 09:09.
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...