Fråga om vilken hårdhet som avses, GH eller KH..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Fråga om vilken hårdhet som avses, GH eller KH..?

    Hej

    Nu till en kemifråga från en saltvattenspräglad akvarist, nybörjare på sötvatten.

    Kort o gott:när "ni" talar om hårdhet, menar ni generel hardness GH, eller karbonathårdhet KH(nästan samma som totalhårdhet TH)..?

    Detta är ju två helt olika begrepp som inte har nåt med varann att göra...bara så ni förstår min fråga en kort förklaring vad jag menar:

    1)Totalhårdheten, TH mäter ju vattnets förmåga att motverka en ph sänkning, dvs summan av joner som kan ta upp en eller flera vätejoner. Majoriteten av dessa buffrande, basiska joner utgörs av vätekarbonat o karbonat..summan av vätekarbonat o karbonathalten i ett vatten kallas karbonathårdheten, och eftersom dessa alltså utgör majoriteten av alla buffrande joner är karbonathårdheten i stort sett samma som totalhårdheten. TH ~KH alltså. Märk dock att det vi egentligen mäter fram med tester som det står KH på är alltså totalhårdheten TH.

    2) GH, generell hardndess, är ju nåt helt annat som är ointressant inom salt. GH är ju den sammanlagda halten av kalcium och Magnesiumjoner (dessa mäts ju separat inom saltakvaristiken, därför är GH ointressant)..


    När man i vardagsmun talar om mjukt o hårt vatten i tex tvättmedelsdoseringssammanhang etc, så är det ju GH man menar (2).....men nu då till frågan:

    Vad av dessa två storheters är intressant inom sötvattensakvaristiken?. Är det GH ni menar när ni pratar om hårdhet...och att TH och KH är inte av intresse inom sött?......eller är båda hårdheterna av intresse?.....

    Mvh
    Jonas Roman
    Senast redigerad av Jonasroman; 16 January 2011, 09:43.
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #2
    Ursprungligen postat av Jonasroman
    Hej

    Nu till en kemifråga från en saltvattenspräglad akvarist, nybörjare på sötvatten.

    Kort o gott:när "ni" talar om hårdhet, menar ni generel hardness GH, eller karbonathårdhet KH(nästan samma som totalhårdhet TH)..?

    Detta är ju två helt olika begrepp som inte har nåt med varann att göra...bara så ni förstår min fråga en kort förklaring vad jag menar:

    1)Totalhårdheten, TH mäter ju vattnets förmåga att motverka en ph sänkning, dvs summan av joner som kan ta upp en eller flera vätejoner. Majoriteten av dessa buffrande, basiska joner utgörs av vätekarbonat o karbonat..summan av vätekarbonat o karbonathalten i ett vatten kallas karbonathårdheten, och eftersom dessa alltså utgör majoriteten av alla buffrande joner är karbonathårdheten i stort sett samma som totalhårdheten. TH ~KH alltså. Märk dock att det vi egentligen mäter fram med tester som det står KH på är alltså totalhårdheten TH.

    2) GH, generell hardndess, är ju nåt helt annat som är ointressant inom salt. GH är ju den sammanlagda halten av kalcium och Magnesiumjoner (dessa mäts ju separat inom saltakvaristiken, därför är GH ointressant)..


    När man i vardagsmun talar om mjukt o hårt vatten i tex tvättmedelsdoseringssammanhang etc, så är det ju GH man menar (2).....men nu då till frågan:

    Vad av dessa två storheters är intressant inom sötvattensakvaristiken?. Är det GH ni menar när ni pratar om hårdhet...och att TH och KH är inte av intresse inom sött?......eller är båda hårdheterna av intresse?.....

    Mvh
    Jonas Roman
    Hej !
    Det finns andra som är tusentals ggr bättre än jag på detta, men jag skulle vilja säga att KH tittar man mycket på för att ha koll på hur känsligt vattnet är för PH svängningar, dvs vad du själv säger, medan GH mera när man har fokus på mängden kalcium, som tex skall vara högre i ett malawikar än ett diskuskar

    Hoppas det kan vara till lite nytta !

    //stefan

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      en tanke Magnesium brist hos däggdjur orsakar stressbeteenden - hur är det med vattenlevande djur? Kan det finnas någon orsak att hålla koll på GH av den anledningen?
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag brukar nästan aldrig hålla koll på GH, men ser alltid till att kolla upp KH och det av den anledningen som stefan anger.
        Finns också en Zoopetartikel om detta http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=72
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Tack. Då tror jag att jag har det klart för mig. KH är av liknande intresse som inom salt och GH kanske mer i specialfall om man skall hålla fiskar som kräver nåt särskilt beträffande mg o ca nivåer. Tack

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Jonasroman
            .... och GH kanske mer i specialfall om man skall hålla fiskar som kräver nåt särskilt beträffande mg o ca nivåer. Tack
            Jepp - helt rätt t.ex. vid odling av vissa extrema survattensarter så kläcks inte rommen om GH är för hög
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...