Kemikalier eller rent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av lillfrasse
    Du beskrev i första posten att det var lämpligt att lufta vattnet. Nu gällde det till största delen kloraminer om jag tolkade tråd startaren rätt och det luftar man inte ut som kjell redan påpekat. Mig veterligen använder inga av mina zoopet bekanta kolfilter. Kol används främst för att för att förbättra färg, lukt och smak på dricksvatten från brunnar/borrade källor. Och är särdeles ovanligt där det finns komunalt vatten. Kloramin tillsätts för att det är luktlöst och inte kan bilda andra klorföreningar

    Hur man behandlar just sitt vatten beror helt och hållet på vad som finns i. Vill du se olika lösningar på det kan du kolla in calldus hemsida eller annan tillverkare av liknande produkter.
    Nu skulle jag kunna vara riktigt spydig och säga att du skall läsa på innan du kallar gubben gaggig och stenålders, men det skall jag inte.
    Vad är det som säger att något inte är bra för att dina kompisar inte använder exempelvis kolfilter? Jag har hjälm på huvudet när jag kör motorcykel fast mina kompisar tycker det är fräckt när håret fladdrar.


    Jag jobbar inom vattenrening och aktivt kol är fortfarande EN AV det olika filter man använder och fortfarande ett av de bästa när man har problem vatten. Jag är ärligt intresserad om du vett något bättre då aktivt kol är både dyrt och besvärligt i stora anläggningar.


    Jag säger inte att det är frälsningen för allt, lång därifrån. Bland annat var jag inkopplad lite på problemet i Östersund och var en av dem som kom upp med lösningen, eftersom den typen av problem är vanligt där jag bor. Varken din grusås eller mitt kolfilter hade hjälpt i det fallet.


    Tråden handlade till en början INTE om kloramin utan vattenberedningsmedel.


    Trådskaparen hade kollat upp om dennes kommun använde kloramin och skrev att så inte är fallet. Då kan man kanske förmoda att så inte är fallet utan de använder vanligt klor. Då hjälper urluftnings metoden mycket bra. Frågan är om Kjells brustablett funkar på vanligt klor också.


    Enligt många så fungerar faktiskt aktivt kol som kloramin filter. Skall jag skicka referenser? Dessutom tar det bort en hel hög andra skadliga grejer i vattnet inte bara färg. Vill du ha en lista? Vad man skall akta sig för vad det gäller kolfilter är betade filter från till exempel gasmasker.



    Annars tycker jag att 3-400 kronor kan vara en bra investering för säkerhets skull. Det gör nog ingen större skada i alla fall!


    Det finns många skolor inom vattenrening och jag hör till de som tycker att man skall ta bort det som är skadligt och inte tillsätta ännu mer kemikalier. För mig är det logiskt men jag respekterar andras åsikter.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #32
      Ursprungligen postat av bossep
      Nu skulle jag kunna vara riktigt spydig och säga att du skall läsa på innan du kallar gubben gaggig och stenålders, men det skall jag inte.
      Vad är det som säger att något inte är bra för att dina kompisar inte använder exempelvis kolfilter? Jag har hjälm på huvudet när jag kör motorcykel fast mina kompisar tycker det är fräckt när håret fladdrar.


      Jag jobbar inom vattenrening och aktivt kol är fortfarande EN AV det olika filter man använder och fortfarande ett av de bästa när man har problem vatten. Jag är ärligt intresserad om du vett något bättre då aktivt kol är både dyrt och besvärligt i stora anläggningar.


      Jag säger inte att det är frälsningen för allt, lång därifrån. Bland annat var jag inkopplad lite på problemet i Östersund och var en av dem som kom upp med lösningen, eftersom den typen av problem är vanligt där jag bor. Varken din grusås eller mitt kolfilter hade hjälpt i det fallet.


      Tråden handlade till en början INTE om kloramin utan vattenberedningsmedel.


      Trådskaparen hade kollat upp om dennes kommun använde kloramin och skrev att så inte är fallet. Då kan man kanske förmoda att så inte är fallet utan de använder vanligt klor. Då hjälper urluftnings metoden mycket bra. Frågan är om Kjells brustablett funkar på vanligt klor också.


      Enligt många så fungerar faktiskt aktivt kol som kloramin filter. Skall jag skicka referenser? Dessutom tar det bort en hel hög andra skadliga grejer i vattnet inte bara färg. Vill du ha en lista? Vad man skall akta sig för vad det gäller kolfilter är betade filter från till exempel gasmasker.



      Annars tycker jag att 3-400 kronor kan vara en bra investering för säkerhets skull. Det gör nog ingen större skada i alla fall!


      Det finns många skolor inom vattenrening och jag hör till de som tycker att man skall ta bort det som är skadligt och inte tillsätta ännu mer kemikalier. För mig är det logiskt men jag respekterar andras åsikter.
      Skicka gärna referenser jag läser gärna då jag långt ifrån vet allt jag har aldrig läst eller sett anlägningar där man anväder kol för att ta bort kloraminer. Det används främst som patron filter i mindre anläggningar kanske främst pga att det ärr ett hyffsat billigt sätt att rena på.

      Jag skrev att du gav en tvetydig bild av ditt kunnande alltså att dina poster på sidan 1 var otydliga och inte riktigt gick ihop.
      Om du försöker förstå vad jag skriver bara för att jag skrev att de jag känner som sysslar med akvarium inte använder en massa filter innan de häller sitt vatten i akvariet har jag väll inte sågat metoden eller utan menar att det inte är så himla vanligt som du vill påvisa.
      Senast redigerad av lillfrasse; 07 January 2011, 23:38.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Skicka gärna referenser jag läser gärna då jag långt ifrån vet allt jag har aldrig läst eller sett anlägningar där man anväder kol för att ta bort kloraminer. Det används främst som patron filter i mindre anläggningar kanske främst pga att det ärr ett hyffsat billigt sätt att rena på.
        Jag vill vända på det och säga att man inte använder det så ofta i stora anläggningar då det blir dyrt och är besvärligt. Det är svårt att veta när det skall bytas ut bland annat. Detta tar inte bort vad du säger att det är hyfsat billigt i hemma filter! Vi har båda rätt.

        Jag skrev att du gav en tvetydig bild av ditt kunnande alltså att dina poster på sidan 1 var otydliga och inte riktigt gick ihop.
        Om du försöker förstå vad jag skriver bara för att jag skrev att de jag känner som sysslar med akvarium inte använder en massa filter innan de häller sitt vatten i akvariet har jag väll inte sågat metoden eller utan menar att det inte är så himla vanligt som du vill påvisa.
        Jag kanske var lite otydlig. Det blir ofta så när man inte vill skriva en lång utläggning av olika anledningar.
        Vad jag reagerade på var dessa två rader vilka jag tycker var onödiga. Jag skyller på att du var ovetande om fakta viket är förlåtet.
        ……i sverige är dock vanligare på egenborrad källa men tekniken med kolfilter är åldrig även där.
        Problemet med dåligt dricksvatten och användande av allehanda kemikalier är mycket större i min del av värden och har varit ett problem mycket längre. Därför hoppas jag kunna bidra med eventuella kunskaper och råd som fungerat här nu när Sverige också börjar få dessa problem.

        Och

        Du ger en väldigt tvetydig bild av dit kunnande i denna tråd.
        Vilket jag tog som att du idiotförklarade mig.

        Nåväl, Här har du ett par länkar. Du kan hitta mer om du söker på ”activated carbon chloramine”.


        Som du ser så är det inte den mekaniska filtreringen i kolet som tar bort kloraminer utan en oxiderings process. För att bli av med kloraminet till 100% eller nära det får man ta till relativt drastiska och komplicerade metoder som att tillsätta massor med klor och reglera Ph med syror. Sedan får man ta hand om restprodukterna från det med andra metoder där kolfilter och avgasning kan vara en del. Men detta är helt utanför en normal akvarists möjligheter.
        Wikipedia har en relativt bra inte alltför vetenskaplig artikel om aktivt kol:

        Lite Amerikanska stenålders filter.

        Man kör även kol ibland i enligt mitt tycke ett av världens bästa filter och det är svenskt!

        Du kan också leta efter Adsorption och Absorption om du förstår det förstår du aktivt kol.

        Vad jag håller på att försöka lura ut är vad som händer med kloramin (NH2Cl) i ett biologiskt kretslopp. Som du kanske vet består det oftast av en förening Ammoniak och Klor. Därför kan man anta att när det bryts ner återgår det till ursprungsformerna det vill säga Ammoniak och Klor. Jag TROR att det är Ammoniaken som är riktigt skadligt för fiskarna inte så mycket Kloret! Detta är dock bara spekulationer från min sida.
        Senast redigerad av bossep; 08 January 2011, 00:54.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #34
          Ursprungligen postat av bossep
          Hej,
          Här har du ett par länkar. Du kan hitta mer om du söker på ”activated carbon chloramine”.


          Som du ser så är det inte den mekaniska filtreringen i kolet som tar bort kloraminer utan en oxiderings process. För att bli av med kloraminet till 100% eller nära det får man ta till relativt drastiska och komplicerade metoder som att tillsätta massor med klor och reglera Ph med syror. Sedan får man ta hand om restprodukterna från det med andra metoder där kolfilter och avgasning kan vara en del. Men detta är helt utanför en normal akvarists möjligheter.
          Wikipedia har en relativt bra inte alltför vetenskaplig artikel om aktivt kol:

          Lite Amerikanska stenålders filter.

          Man kör även kol ibland i enligt mitt tycke ett av världens bästa filter och det är svenskt!

          Du kan också leta efter Adsorption och Absorption om du förstår det förstår du aktivt kol.

          Vad jag håller på att försöka lura ut är vad som händer med kloramin (NH2Cl) i ett biologiskt kretslopp. Som du kanske vet består det oftast av en förening Ammoniak och Klor. Därför kan man anta att när det bryts ner återgår det till ursprungsformerna det vill säga Ammoniak och Klor. Jag TROR att det är Ammoniaken som är riktigt skadligt för fiskarna inte så mycket Kloret! Detta är dock bara spekulationer från min sida.
          Intressant skall avnjutas när man är lite fräschare i skallen.

          Helt klart är det nog som du säger Ammoniaken som fiskar reagerar på. Detta är intressant då vissa har stora problem med det.

          Förresten vad var lösningen i östersund? Jag har följt det i media men inte fått någon klar bild i upplösningen i det hela.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av lillfrasse
            Intressant skall avnjutas när man är lite fräschare i skallen.

            Helt klart är det nog som du säger Ammoniaken som fiskar reagerar på. Detta är intressant då vissa har stora problem med det.

            Förresten vad var lösningen i östersund? Jag har följt det i media men inte fått någon klar bild i upplösningen i det hela.
            Jag ändrade lite i min post ovan eftersom vi tydligen skrev om varandra eller så var det ett Cyber hick-up!
            Ammonium/Ammoniak är ett stort problem speciellt i växt lösa akvarier. Mycket större en man tycks tro. Speciellt i burkar med högt Ph. Jag fattar liksom inte varför man är så fixerad på Nitrit då Ammonium/Ammoniak kan kallas för förstadiet till det senare och är lika giftigt! Skadan är redan skedd när man upptäcker det.
            Östersundslösningen var UV-C filter. Jag vet inte om de installerade AC filter också. Dessa är i så fall för att ta hand om döda bakterier och parasiter till viss del.



            Jag kom faktiskt i kontakt via zoopet!

            Jag installerade ett sådant filter på en livsmedels fabrik här för ett tag sedan. Då använde vi AC/UV-C/AC som slutsteg.

            Som du ser i artiklarna så tar nog inte kolet bort allt kloramin men oftat så sjunker det till acceptabla nivåer. Man blir nog inte av med detta ofog (kloramin) förens man kan påvisa att barn och gamla tanter dör av det!
            Senast redigerad av bossep; 08 January 2011, 01:16. Anledning: lite seg här med...
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av MVN
              De produkter du hänvisar till använder kolfilter för att ta bort kloramin så jag förstår inte vad som ersätter kolfiltermetoden. Jag förstår att de tar bort mer än enbart kolfilter eftersom de kombinerar kolfilter med annat...... men fortfarande kolfilter.
              Kan du länka till den infon?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #37
                Ursprungligen postat av bossep
                Kan du länka till den infon?
                citerar deras hemsida: för en produkt

                "Ett litet, lättplacerat vattenfilter med en separat tappkran för att rena dricksvattnet. Använder metoden omvänd osmos med fyra olika membran/filter som vattnet passerar genom. Renar även bl.a. salt/klorider, nitrat, nitrit och metaller."
                Produktbladet: I produktbladet framgår det att det är kolfilter före och efter osmos processen. De använder reversed osmos för att ta bort ammoniumet som kolfiltret ger om kloramin finns. Framgår inte jättetydligt för de skriver bara klor men det är rätt klart varför de har RO efter kolfilter.


                Kloraminanvändningen vs ammonium är en intressant diskussion om vilket som är värst. Fiskar tar upp kloramin direkt i blodet så de kan dö av syrebrist. Ett citat från PatrikMalmö (på ciklid.org) har hittat från ett annat forum (inläggen från orginalforumet är borta):


                "The human digestive tract is able to breakdown the chloramines into a harmless form, however with fish, the chloramines are absorbed directly into the bloodstream through the gill membranes and it locks up the hemaglobin molecule and the fish die for lack of oxygen in their bloodstream."


                Har man växter tar dessa hand om ammonium, så låter man vattnet stå och lufta sig innan med växter slipper man mycket problem. Tyvärr skapas andra för växter suger åt all näring och spårämnen... Har även för mig att karbonater används och kan sänka kh till sist.
                Senast redigerad av MVN; 08 January 2011, 10:55.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #38
                  Ursprungligen postat av MVN
                  citerar deras hemsida: för en produkt

                  "Ett litet, lättplacerat vattenfilter med en separat tappkran för att rena dricksvattnet. Använder metoden omvänd osmos med fyra olika membran/filter som vattnet passerar genom. Renar även bl.a. salt/klorider, nitrat, nitrit och metaller."
                  Produktbladet: I produktbladet framgår det att det är kolfilter före och efter osmos processen. De använder reversed osmos för att ta bort ammoniumet som kolfiltret ger om kloramin finns. Framgår inte jättetydligt för de skriver bara klor men det är rätt klart varför de har RO efter kolfilter.


                  Kloraminanvändningen vs ammonium är en intressant diskussion om vilket som är värst. Fiskar tar upp kloramin direkt i blodet så de kan dö av syrebrist. Ett citat från PatrikMalmö (på ciklid.org) har hittat från ett annat forum (inläggen från orginalforumet är borta):


                  "The human digestive tract is able to breakdown the chloramines into a harmless form, however with fish, the chloramines are absorbed directly into the bloodstream through the gill membranes and it locks up the hemaglobin molecule and the fish die for lack of oxygen in their bloodstream."


                  Har man växter tar dessa hand om ammonium, så låter man vattnet stå och lufta sig innan med växter slipper man mycket problem. Tyvärr skapas andra för växter suger åt all näring och spårämnen... Har även för mig att karbonater används och kan sänka kh till sist.
                  Tack för info!
                  Ja att man använder kolfilter före RO är helt vedertaget av många anledningar men hela kloramin biten tål nog att diskuteras vidare.


                  Patrik måste nog betraktas som en Guru inom vatten och akvarier och jag vet att han har massor med intressanta synpunkter. Skulle vara kul om han klev in i diskussionen. Tyvärr har jag ganska fullt på mitt bord just nu så jag har nog inte tid att ge mig in på alltför vetenskapliga analyser. Men min kollega är kemist med inriktning på vattenrening och klorföreningar så det finns kanske visst hopp att vi kan reda ut det här. Det enda jag med säkerhet kan säga är att ett välfungerande kolfilter kan REDUCERA mängden kloraminer.




                  Vad jag tror är att många förväxlar användandet av aktiva kolfilter i ett akvarium och på tilloppsvattnet.


                  Jag håller med om att kolfilter i akvariet endast har ett begränsat användande då det snabbt blir förbrukat och troligen tar bort en massa grejor vi vill ha kvar i vattnet.

                  Håller med om att kombinationen växter/alger och fisk är mycket bra och skulle råda bot på mycket av problemen inom hobbyn! Vad det gäller Ammonium/Ammoniak tror jag det finns en hel del att klargöra och studera.


                  Min hypotes är att fiskarna skadas av detta redan innan växterna tar hand om det och i fallet Ammoniak det avgår till viss del till luften via gas utbyte vid ytan. Jag TROR också att detta till en del är orsak till fiskdöd vid relativt snabba Ph svängningar exempelvis vid vattenbyten. Men det är en annan historia.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #39
                    Tack det var ett bra och enkelt recept - inga pansarmalar som stryker med? Askorbinsyra ger surt vatten men frågan är om den lilla mängden påverkar pH över huvud...
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...