Kemikalier eller rent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    OM det nu bara är kloraminen man vill ha bort (det kan finnas annat också i kranvatten) så är vanligt C-vitamin billigt och bra
    Bra! Hade glömt det tricket!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av MVN
      Vill man vara helt säker ska man kontakta vattenverket. Du kan leta upp dem via internet (googla på "<kommun> vattenverk") så brukar man kunna leta upp info om vattnet och dess värde som det när det lämnar reningsverket (även om vissa hemsidor är minst sagt svårnavigerade). Om inget annat hittar du telefonnumret till dem eller e-mail.
      Jag litar inte på dessa uppgifter. Kanske funkar som standard men dom häller i en massa jox i bland som kanski inte är skadligt för mäniskor men dåligt för fiskar.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #18
        Ursprungligen postat av bossep
        Ja jag vet men vattenpottan funkar på en del annat och är enkelt.
        Vad jag och andra ofta använder är ett kolfilter på ledningen, exempelvis mellan kranen och akvariet. Det kostar runt 300 -400 Kr och att man är lite händig med kopplingar och sådant. Jag har Gardena snabbkoppling på kranen och slangen. Sedan lika på båda sidor om filterpatronen och sedan Gardena kran på slangen till akvariet.

        Av alla akvarister jag känner kör ingen med kolfilter det är nig inte så vanligt i sverige är dock vanligare på egenborrad källa men tekniken med kolfilter är åldrig även där.


        Ursprungligen postat av bossep
        Jag litar inte på dessa uppgifter. Kanske funkar som standard men dom häller i en massa jox i bland som kanski inte är skadligt för mäniskor men dåligt för fiskar.
        Så du menar att vattenverket skulle ljuga och skita i och skriva ut vad de tillsätter i dricksvattnet. Nu vet jag inte om du varit på ett vattenverk men de har järnkoll på vad de gör med vattnet och hur mycket råvatten de tillsätter och hur de blandar upp det.

        Du ger en väldigt tvetydig bild av dit kunnande i denna tråd.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av bossep
          Jag litar inte på dessa uppgifter. Kanske funkar som standard men dom häller i en massa jox i bland som kanski inte är skadligt för mäniskor men dåligt för fiskar.
          Instämmer helt. Jag har då och då under årens lopp åkt på rejäla smällar pga att kommunen har gjort någon tillfällig förändring - som att backspola ett rörsystem.
          Sedan brukar man också lägga i extra mycket kemikalier när förbrukningen kan vara extra hög etc. etc.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av stefanr72
            Vitaminkuren får du gärna beskriva ingående
            Nja inga konstigheter.
            5 ml askorbinsyra till 400 L vatten neutraliserar kloramin (dock inget annat).
            Ett annat namn på askorbinsyra är C-vitamin
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Instämmer helt. Jag har då och då under årens lopp åkt på rejäla smällar pga att kommunen har gjort någon tillfällig förändring - som att backspola ett rörsystem.
              Sedan brukar man också lägga i extra mycket kemikalier när förbrukningen kan vara extra hög etc. etc.
              Det är nog känsligare i stor städerna här har vi bra grund förutsättningar vi kör i princip sjövattnet genom en grus bädd blandar upp det med lite råvatten från en källa som ligger nedanför en ås som filtrerar vattnet på naturlig väg och sedan ut.

              Det stora kruxet är ledningsnätet år det dåligt och av modell äldre drar detju med sig att det ibland händer att de får stänga av och reparera och ev bakspola som du skrev då far det med skräp och annat oönskat. Då kan de gotta på med lite kemikalier för att inte få bakterier osv i det hela.

              En annan sak man kan ha i minnet är att ta det lite försiktigt vid snösmältningen då kan vatten täkter osv bli översvämmade och grundvatten nivån är ju naturligtvis ovanligt hög då kan vattenverket också höja halterna av tex klor och kloraminer.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #22
                Ursprungligen postat av bossep
                Jag litar inte på dessa uppgifter. Kanske funkar som standard men dom häller i en massa jox i bland som kanski inte är skadligt för mäniskor men dåligt för fiskar.
                Ah, jag syftade nu enbart på kloramin. Håller helt klart med dig om det andra, om inget annat doserar de olika från dag till dag.

                Uppenbarligen finns det något i vattnet som påverkar mer än kloramin i en del fall. Det har framgått av andra att fiskar blir livligare, färgar mer m.m. med kolfilter även om de inte har kloramin. Vattenberedningsmedel tar ju en del men verkar vara mindre effektivt än kolfilter.
                Ska man vara så säker som man kan vara använder man 2st kolfilter och byter ut kolfiltret med jämna mellanrum.
                Senast redigerad av MVN; 07 January 2011, 21:00.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av lillfrasse
                  Det är nog känsligare i stor städerna här har vi bra grund förutsättningar vi kör i princip sjövattnet genom en grus bädd blandar upp det med lite råvatten från en källa som ligger nedanför en ås som filtrerar vattnet på naturlig väg och sedan ut.

                  Det stora kruxet är ledningsnätet år det dåligt och av modell äldre drar detju med sig att det ibland händer att de får stänga av och reparera och ev bakspola som du skrev då far det med skräp och annat oönskat. Då kan de gotta på med lite kemikalier för att inte få bakterier osv i det hela.

                  En annan sak man kan ha i minnet är att ta det lite försiktigt vid snösmältningen då kan vatten täkter osv bli översvämmade och grundvatten nivån är ju naturligtvis ovanligt hög då kan vattenverket också höja halterna av tex klor och kloraminer.
                  Tror nästan att det är tvärtom - jag har råkat ut för små smällar sedan jag hamnade i Göteborgsregionen - men när jag var i Kalmar var det åtskilliga sådana.

                  Vad man skall vara orolig för är när det varit läckage någonstans på rörledningssystemet. Då brukar de backspola sysmet efteråt och då släpper en massa "skit" och då drar de dessutom på med extra kemikalier (som t.ex. kloraminer).

                  Jag vet en gång när jag hade affär i Kalmar och det helt plötsligt började strula överallt i affärsakvarierna, samtidigt som massor av kunder kom in och klagade på att fiskarna hade dött efter vattenbyten.
                  Jag ringde till vattenverket och frågade och de nekade till att ha gjort något. Någon vecka senare kom en kund in som jobbade (just det - på vattenverket) och jag frågade då honom och han talade om att de just då hade haft ett läckage och hade backspolat ledningarna efteråt.

                  Men visst varierar det säkert mellan kommunerna och även inom olika områden i en kommun och mellan olika tider på året. men säker kan man aldrig vara och om det sedan innebär att man jämt måste använda vattenberedninsgspreparat är upp till en själv att avgöra.

                  Vid start skall man dock använda det, om kommunen tillsätter kloraminer skall man använda det.

                  Men i övrigt - det är som sagt upp till en själv att avgöra.

                  En del påstår dock att vattenberedningspreparat i affärerna är bluff som de bara säljer för att tjäna pengar. De är definitivt inte bluff utan fyller en klar funktion. Sedan är det en annan sak att de inte ALLTID behövs - men DET är som sagt upp till en själv att avgöra
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1028

                    #24
                    Ursprungligen postat av kjell fohrman
                    nja inga konstigheter.
                    5 ml askorbinsyra till 400 l vatten neutraliserar kloramin (dock inget annat).
                    Ett annat namn på askorbinsyra är c-vitamin
                    tackar

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av lillfrasse
                      Av alla akvarister jag känner kör ingen med kolfilter det är nig inte så vanligt i sverige är dock vanligare på egenborrad källa men tekniken med kolfilter är åldrig även där.
                      Tja, vi kanske har olika kompisar du och jag! Kan du upplysa mig om vad man ersätter kolfilter med nu för tiden? Ingen är för gammal för att lära sig något nytt!


                      Så du menar att vattenverket skulle ljuga och skita i och skriva ut vad de tillsätter i dricksvattnet. Nu vet jag inte om du varit på ett vattenverk men de har järnkoll på vad de gör med vattnet och hur mycket råvatten de tillsätter och hur de blandar upp det.
                      Hmmm, Vad de har i normalt har de nog koll på och att vad de tillsätter inte är skadligt för människor. Men vid kris situationer och exempelvis reparationer går så vitt jag vet ingen kommun ut och meddelar vad de tillsätter eller i vilka mängder.
                      Du ger en väldigt tvetydig bild av dit kunnande i denna tråd.
                      Jag hade inte för avsikt att diskutera avancerad vattenkemi eller hightech lösningar i den här tråden. Bara försöka hjälpa en vanlig akvarist med frågan om vattenberedningsmedel.
                      Du kan ju starta en ny tråd och ställa mig till svars för allehanda dumheter från min sida!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Tror nästan att det är tvärtom - jag har råkat ut för små smällar sedan jag hamnade i Göteborgsregionen - men när jag var i Kalmar var det åtskilliga sådana.

                        Vad man skall vara orolig för är när det varit läckage någonstans på rörledningssystemet. Då brukar de backspola sysmet efteråt och då släpper en massa "skit" och då drar de dessutom på med extra kemikalier (som t.ex. kloraminer).

                        Jag vet en gång när jag hade affär i Kalmar och det helt plötsligt började strula överallt i affärsakvarierna, samtidigt som massor av kunder kom in och klagade på att fiskarna hade dött efter vattenbyten.
                        Jag ringde till vattenverket och frågade och de nekade till att ha gjort något. Någon vecka senare kom en kund in som jobbade (just det - på vattenverket) och jag frågade då honom och han talade om att de just då hade haft ett läckage och hade backspolat ledningarna efteråt.

                        Men visst varierar det säkert mellan kommunerna och även inom olika områden i en kommun och mellan olika tider på året. men säker kan man aldrig vara och om det sedan innebär att man jämt måste använda vattenberedninsgspreparat är upp till en själv att avgöra.

                        Vid start skall man dock använda det, om kommunen tillsätter kloraminer skall man använda det.

                        Men i övrigt - det är som sagt upp till en själv att avgöra.

                        En del påstår dock att vattenberedningspreparat i affärerna är bluff som de bara säljer för att tjäna pengar. De är definitivt inte bluff utan fyller en klar funktion. Sedan är det en annan sak att de inte ALLTID behövs - men DET är som sagt upp till en själv att avgöra
                        Ja det skiljer säg säkert åt en hel del. Jag kan vara lite färgad då jag ju faktiskt jobbat som rörkrökare och känner alla på vatten och renningsverken här i byn.


                        Vi kan nog iaf vara överens om att man får testa sig fram om man behöver vattenberedningspreparat eller inte behövs det så är det ju så bara gilla läget och tillsätta det och behöver man det inte skall man vara tacksam över det.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #27
                          Jag kör i alla fall i Nutrafin Aqua+ står att den tar bort Kloramin om man doserar 10 ml per 38 liter och Klor vid 5 ml per 38 liter. Kommer i alla fall att fortsätta med det tills jag får något svar från kommunen eller vattenverket här om vad och hur mycket de tillsätter i vattnet. Fiskarna i karet är ju i alla fall mycket dyrare än vattenberedningsmedlet trots allt.

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Tja, vi kanske har olika kompisar du och jag! Kan du upplysa mig om vad man ersätter kolfilter med nu för tiden? Ingen är för gammal för att lära sig något nytt!



                            Hmmm, Vad de har i normalt har de nog koll på och att vad de tillsätter inte är skadligt för människor. Men vid kris situationer och exempelvis reparationer går så vitt jag vet ingen kommun ut och meddelar vad de tillsätter eller i vilka mängder.

                            Jag hade inte för avsikt att diskutera avancerad vattenkemi eller hightech lösningar i den här tråden. Bara försöka hjälpa en vanlig akvarist med frågan om vattenberedningsmedel.
                            Du kan ju starta en ny tråd och ställa mig till svars för allehanda dumheter från min sida!
                            Du beskrev i första posten att det var lämpligt att lufta vattnet. Nu gällde det till största delen kloraminer om jag tolkade tråd startaren rätt och det luftar man inte ut som kjell redan påpekat. Mig veterligen använder inga av mina zoopet bekanta kolfilter. Kol används främst för att för att förbättra färg, lukt och smak på dricksvatten från brunnar/borrade källor. Och är särdeles ovanligt där det finns komunalt vatten. Kloramin tillsätts för att det är luktlöst och inte kan bilda andra klorföreningar

                            Hur man behandlar just sitt vatten beror helt och hållet på vad som finns i. Vill du se olika lösningar på det kan du kolla in calldus hemsida eller annan tillverkare av liknande produkter.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • MVN
                              • September 2009
                              • 181

                              #29
                              De produkter du hänvisar till använder kolfilter för att ta bort kloramin så jag förstår inte vad som ersätter kolfiltermetoden. Jag förstår att de tar bort mer än enbart kolfilter eftersom de kombinerar kolfilter med annat...... men fortfarande kolfilter.

                              Kommentar

                              • lillfrasse
                                • February 2002
                                • 2228

                                #30
                                Ursprungligen postat av MVN
                                De produkter du hänvisar till använder kolfilter för att ta bort kloramin så jag förstår inte vad som ersätter kolfiltermetoden. Jag förstår att de tar bort mer än enbart kolfilter eftersom de kombinerar kolfilter med annat...... men fortfarande kolfilter.
                                I detta specefika fall om man inte vill skruva upp patronfilter på sitt inkommande vatten så använder man vattenberedningsmedel eller askorbinsyra om det enbart gäller kloraminer. Callidus hänvisar inte hur man renar kloraminer med sina lösa kolfilter vad jag vet och kloraminer är inget problem i dricksvattensammanhang så det finns inget specifikt filter framtaget för det. Mitt inlägg gällde mer allmän vattenrening än just specifika ämnen. Uv i kombination med andra filter tex partikelfilter är det som används mest.

                                Kolet borde ta kloraminet och på säck är det inte särkilt dyrt heller om man nu orkar slabba med sådant.
                                Senast redigerad av lillfrasse; 07 January 2011, 23:24.
                                Simma lungt..
                                Lillfrasse..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...