Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kloss
    • December 2006
    • 76

    Nitrit

    Är det farligt och ha 0.8mg/l? Jag har haft mkt mer förut men nu ligger den stadigt på 0.8. Jag har haft i bakterie på flaska och fått vatten av en kompis akvarie. Och sen dess ligger det stadigt på 0.8 och gjort det i 2 veckor nu. Så är det farligt med den nivån så jag ska göra nå mer åtgärder eller ska jag låta det va nu och mata lite snålare bara?
    720 liter rov fiskar :P
    105 liter Molly odling
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    byt 30% dagligen i en veckas tid och se om det går ner. Mata vääldigt sparsamt eller inte alls på den tiden också

    Kommentar

    • Kloss
      • December 2006
      • 76

      #3
      Ursprungligen postat av Miliimli
      byt 30% dagligen i en veckas tid och se om det går ner. Mata vääldigt sparsamt eller inte alls på den tiden också
      Det är alltså inte bra med 0.8?
      720 liter rov fiskar :P
      105 liter Molly odling

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Nä, nitrit ska va 0.. annars mår inte fiskarna bra..

        Kommentar

        • Kloss
          • December 2006
          • 76

          #5
          Ursprungligen postat av Miliimli
          Nä, nitrit ska va 0.. annars mår inte fiskarna bra..
          Ok men det finns folk som säger att de inte är bra att byta vatten så mkt heller för att mkt goda bakterier försvinner då också?
          720 liter rov fiskar :P
          105 liter Molly odling

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            JBLs nitrit test som jag har visar grönt på under 0,01 mg/l och gult vid 0,05 mg/l å rött redan vid 0,4 mg/l.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Kloss
              Ok men det finns folk som säger att de inte är bra att byta vatten så mkt heller för att mkt goda bakterier försvinner då också?
              Bakterierna sitter normalt i filtret, sanden och på växter. Om det inte är en massa klor i dit vatten mår även bakterier bra av friskt vatten!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Kloss
                • December 2006
                • 76

                #8
                Ursprungligen postat av FaZt
                JBLs nitrit test som jag har visar grönt på under 0,01 mg/l och gult vid 0,05 mg/l å rött redan vid 0,4 mg/l.
                Tetra test är lägsta 0.3 (gult) och under och högsta 3.3 (väligt rött) mitt är typ orange vilket motsvarar typ 0.8mg/l.


                Ursprungligen postat av bossep
                Bakterierna sitter normalt i filtret, sanden och på växter. Om det inte är en massa klor i dit vatten mår även bakterier bra av friskt vatten!
                Ok men då fortsätter jag byta vatten då och slutar mata fiskarna helt i en vecka.
                720 liter rov fiskar :P
                105 liter Molly odling

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kloss

                  Ok men då fortsätter jag byta vatten då och slutar mata fiskarna helt i en vecka.
                  Mata du fiskarna! Men om du kan gör rent eventuellt förfilter var dag är det bra.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    0,8 mg/l nitrit är inte bra alls. Fortsätt med den sparsamma matningen och pytsa i ny bakteriekultur vid varje vattenbyte. Ös också gärna i en tesked salt i karet för att minska giftverkan från nitriten.

                    I och för sig tycker jag det är underligt att det kan ligga stilla så där under så lång tid. Finns det någon datummarkering på testet? Annars kan jag rekommendera Tropic Marines kombinerade nitrit- och nitrattest...jag har alltid tyckt att de är det bästa testerna på marknaden.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    Arbetssätt...