Akvarium utan filter/pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Akvarium utan filter/pump?

    Blev lite nyfiken efter att ha läst ett inlägg i en annan tråd.
    Går det att hålla igång ett akvarium utan något filter ? Och om ja, hur bär man sig åt då? Hur ska akvariet se ut, och hur ska man göra för att det ska funka ?
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    tätt tätt planterat med växter som växer och mår bra (vissnar de så belastar det vattnet istället för att göra nytta) sen ett liiitet fåtal små fiskar och en ordentlig vattenvolym på karet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kangas
      • November 2010
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av Spongeduck
      Blev lite nyfiken efter att ha läst ett inlägg i en annan tråd.
      Går det att hålla igång ett akvarium utan något filter ?
      Visst gör det det.

      Ursprungligen postat av Spongeduck
      Och om ja, hur bär man sig åt då? Hur ska akvariet se ut, och hur ska man göra för att det ska funka ?
      Det beror på vad man har för fiskar. En del fiskar vill man ha bra översikt över och passar bra till mindre akvarier om de är små och inte speciellt aggressiva. Andra passar i större akvarier. Det beror också på vad man har för vattenvärden. I en del är det mycket växter som gäller, andra kan man klara sig med mindre men gärna ha en hel del flytväxter. En hel del fiskar trivs bra i lugnt vatten. Man bör tänka på att inte ha för mycket fiskar i samma akvarium och mata ganska försiktigt.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Ta en titt på Södermalms akvariaffär http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
        Han har lowteck kar.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          sök på "low-tch" och på "Diana Walstad", så får du fram ganska mycket info.

          generellt kan man säga....extremt mycket växter....extremt lite fisk.....


          de flesta har dock någon form av cirkulationspump som får vattnet att snurra iaf lite grand.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            mmm mkt mkt växter, och speciellt snabbväxande växter.
            Plus är att ha rätt sand oxå.

            Det coola är att man kan ha dafiner, räkor och snäckor som städpatruller.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ska du köra ett kar med de förutsättningarna du skriver om, är det nog en fördel om du haft akvarium en tid. Att vara relativt ny inom akvaristiken och försöka köra ett kar på det viset är nog tyvärr ganska svårt då det är hel del känsla bakom, om du förstår vad jag menar...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Håller på att samla på dig mängder av information om just low tec. Är själv intresserad och efter att ha varit hos Jan på södermlams akvarieaffär, vart det svårare att INTE vilja ha ett.
                Fick massor av mina nyfikna frågor besvarade och det känns möjligt med ett lowtec i sovrummet. Men ännu är jag i det stadiet att jag samlar på mig massor av information.
                Blir det av blir det att åka till Södermalms och köpa hem allt som behövs därifrån
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Spongeduck
                  • June 2009
                  • 366

                  #9
                  Jag ska läsa på lite nu om low-tech. Jag tfunderar lite nämligen starta ett litet akvarium i mitt grupprum i skolan eftersom det verkade ganska intressant.

                  Vad skulle ni säga är gränsen för minimumvolym på ett low-tech kar?
                  Kan man man göda med pmdd i ett low-tech, eller ska man låta bli att tillföra ämnen i vattnet?
                  Vilka fiskar och andra djur skulle passa i ett low-tech ? Fiskar som tål en del borde det vara, men några tips?

                  Kommentar

                  • Kangas
                    • November 2010
                    • 23

                    #10
                    Från 20 liter och uppåt i antal liter går det nog fint att få det att fungera med endast en lampa.

                    Om gödning vet jag inte mycket. Fiskar som passar är flera olika sorter ur familjen Cyprinodontiformes och även små lugna labyrintfiskar brukar gå bra även om man kan få greja lite med vattnet för att få det lämpligt för dem. Det finns små stimfiskar, mindre än tetror, som kan fungera från 35-40 liter och uppåt med. Andra djur är väl räkor och snäckor.

                    Det är ju inte så mycket man behöver. Ett akvarium och en lampa ungefär, eventuellt värmare om man inte har tillräckligt med värme inne. Man bör tänka på att anpassa växterna efter vatten- och ljusförhållandena. Det samma gäller bottenmaterial om man vill ha något där. Anpassningen på inredning och akvarium gäller givetvis även fiskarna och övriga djur.
                    Senast redigerad av Kangas; 13 December 2010, 20:09.

                    Kommentar

                    • Ason
                      • November 2010
                      • 107

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Ta en titt på Södermalms akvariaffär http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
                      Han har lowteck kar.
                      Jag har tittat runt i en massa akvarieaffärer både i Göteborg och Stockholm de senaste månaderna. I veckan kom jag till Södermalms akvarieaffär för första gången, efter att ha läst om den på nätet. Det jag slogs av var hur oerhört lugna och harmoniska alla akvarierna och dess innevånare var, utan hårdpumpande saluakvariumscirkulation. Vad jag förstod fanns där inga pumpar eller filter.

                      En av de viktiga komponeneterna där tror jag var det bottenmaterial som Jan använder, ett minilecakulslikande material som heter Aquaclay. Det ger en stor och fördelaktig yta nere i bottnen för tillväxt av nedbrytningsbakterier, och att låta dem verka i sin egen takt.

                      Andra viktiga komponenter torde vara lagom mängd växter och djur - samt inte minst kunnig och noggrann skötsel.

                      Södermalms akvarieaffär var en riktig ahaupplevelse för mig!

                      Bengt
                      allting hänger ihop - frågan är bara hur

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ason
                        Jag har tittat runt i en massa akvarieaffärer både i Göteborg och Stockholm de senaste månaderna. I veckan kom jag till Södermalms akvarieaffär för första gången, efter att ha läst om den på nätet. Det jag slogs av var hur oerhört lugna och harmoniska alla akvarierna och dess innevånare var, utan hårdpumpande saluakvariumscirkulation. Vad jag förstod fanns där inga pumpar eller filter.

                        En av de viktiga komponeneterna där tror jag var det bottenmaterial som Jan använder, ett minilecakulslikande material som heter Aquaclay. Det ger en stor och fördelaktig yta nere i bottnen för tillväxt av nedbrytningsbakterier, och att låta dem verka i sin egen takt.

                        Andra viktiga komponenter torde vara lagom mängd växter och djur - samt inte minst kunnig och noggrann skötsel.

                        Södermalms akvarieaffär var en riktig ahaupplevelse för mig!

                        Bengt
                        Visst är det OTROLIGT häftigt fick du se hans killis odling?
                        Helt otrolig att han lyckas odla på det han stoppar ner i sina burkar, och åter igen INGEN pump/filter i hans odlingskar heller.

                        Har planer på att släpa dit sambon så han blir lika salig och säger "ja vi kör på ett low-tech"
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Ursprungligen postat av Spongeduck
                          Jag ska läsa på lite nu om low-tech. Jag tfunderar lite nämligen starta ett litet akvarium i mitt grupprum i skolan eftersom det verkade ganska intressant.

                          Vad skulle ni säga är gränsen för minimumvolym på ett low-tech kar?
                          Kan man man göda med pmdd i ett low-tech, eller ska man låta bli att tillföra ämnen i vattnet?
                          Vilka fiskar och andra djur skulle passa i ett low-tech ? Fiskar som tål en del borde det vara, men några tips?
                          Vet inte om du har sett Admins tråd
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...