Slamsugning ett krav ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av karrokaja
    sitter rätt mkt bra bakterier i botten också (oavsett form, färg, storlek) så suga för ofta är heller inte bra...
    Jag suger botten typ en gång var 3:e månad...
    Var 3 månad låter ganska lagom i dina burkar framför allt i den stora!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • pernilla78
      • November 2010
      • 303

      #17
      Ursprungligen postat av Micke Johansson
      Intressant fråga. Jag har läst en hel del här på zoopet om att man inte ska slamsuga botten för att växter och filter tar hand om skiten. Dock inte mna filter. Har både ytterfilter och innerfilter. Och växter har jag inte så mycket av i mitt malawikar=) Jag slamsuger alltid gruset vid vattenbyte 1 gång/vecka, dock bara översta lagret för att få bort lite skit...jag gräver alltså inte i gruset. Någon får gärna förklara lite närmare om detta.
      jag håller me..ja suger på översta lagret vid botten me 1 gång i veckan då ja byter vatten..
      corydoras ancistrus äppelsnäckor
      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
      310 L SA
      10 L nano räkkar med white pearl

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #18
        Jag slamsuger aldrig i mitt 150-liters. Filtret och växterna tar helt enkelt hand om det, finns knappt något synligt "slam" att suga upp heller. Däremot kommer det fram en del skit om man håller på med javamossan.

        Däremot i mitt akvariet på 30 liter slamsuger jag, men det hänger ihop såhär: Har haft en mindre algexplosion under uppstarten, när jag har skrapat frontrutan så har en jäkla massa alger förstås lossnat och de lägger sig på botten. Det är alltså dessa jag suger upp när jag byter vatten (30% i veckan). Jag är ganska säker på att när jag fått bort alla alger (tar en ruta i taget, alltså en ruta i veckan) så kommer det inte behövas någon slamsugning.

        Kommentar

        Arbetssätt...