Slamsugning ett krav ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Slamsugning ett krav ?

    Jag slamsuger aldrig botten i mitt 30 liters eftersom jag är rädd för att suga upp små räkyngel.
    När göra hastiga rörelser vid botten brukar det virvlas upp lite i skit från botten.

    Måste man slamsuga botten för att kunna upprätthålla en bra vattenkvalitet ?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nejnej. jag gör aldrig det heller i nått av mina kar. o då har jag snart 7

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Jag gör det yytterst sällan i min 100 litrare och aldrig i räkkaret på 12 liter. Byter bara ca 30% vatten en gång/vecka Har man mycket skit på botten är den där av en anledning, man matar antagligen för mycket och har för klent filter

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Nope.. Inte jag heller. Och jag har 15 för tillfället
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Micke Johansson
          • May 2005
          • 73

          #5
          Intressant fråga. Jag har läst en hel del här på zoopet om att man inte ska slamsuga botten för att växter och filter tar hand om skiten. Dock inte mina filter. Har både ytterfilter och innerfilter. Och växter har jag inte så mycket av i mitt malawikar=) Jag slamsuger alltid gruset vid vattenbyte 1 gång/vecka, dock bara översta lagret för att få bort lite skit...jag gräver alltså inte i gruset. Någon får gärna förklara lite närmare om detta.
          Michael Johansson

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jo men det kan man göra. är det skitigt så klart man kan slamsuga. jag har bara bra filter o bra städpatrull av snäckor o malar som tar hand om allt. så har inget behov av att slamsuga.

            Kommentar

            • Micke Johansson
              • May 2005
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              jo men det kan man göra. är det skitigt så klart man kan slamsuga. jag har bara bra filter o bra städpatrull av snäckor o malar som tar hand om allt. så har inget behov av att slamsuga.
              Ursäkta min okunskap, men har inte så stor koll på detta. Men om det är som du säger, äter verkligen malar och snäckor fiskskit?! =)
              Jag har två större malar i mitt kar och inte vet jag om dom håller borta fiskskit så mycket. Det är just det jag reagerar på när många säger att dom aldrig slamsuger sina kar. Ska man låta skiten vara och den bryts ner eftersom eller vaddå? Och när ni säger att man kanske har ett för klent filter, suger era filter upp skiten från botten?! Jag fattar inte. Det här kanske var historiens mest dumma fråga Tänkte ställa den här frågan för länge sen men vågade inte, men nu får det bära eller brista=)
              Michael Johansson

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Ursprungligen postat av Micke Johansson
                Ursäkta min okunskap, men har inte så stor koll på detta. Men om det är som du säger, äter verkligen malar och snäckor fiskskit?! =)
                Jag har två större malar i mitt kar och inte vet jag om dom håller borta fiskskit så mycket. Det är just det jag reagerar på när många säger att dom aldrig slamsuger sina kar. Ska man låta skiten vara och den bryts ner eftersom eller vaddå? Och när ni säger att man kanske har ett för klent filter, suger era filter upp skiten från botten?! Jag fattar inte. Det här kanske var historiens mest dumma fråga Tänkte ställa den här frågan för länge sen men vågade inte, men nu får det bära eller brista=)
                Välkommen till klubben, jag har ställt massor med "dumma" nybörjarfrågor. Malarna äter inte fiskskit, inga andra fiskar, snäckor eller räkor heller. Men det gör däremot nyttobakterierna som lever i gruset, därför är det bra att inte slamsuga upp dessa bakterier. Jag slamsuger en gång i månaden, dels för att det ska se snyggt ut i akvariet och dels för att hindra innerfiltret från att slamma igen alltför fort. Så slamsug nån gång ibland, men inte alltför noga.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • Micke Johansson
                  • May 2005
                  • 73

                  #9
                  Okey!
                  Jag reagerade bara på det där med duktiga städpatruller och klent filet Fick en konstig bild i mitt huvud bara!
                  Men då får jag sluta att slamsuga så ofta, och kanske bara ta bort värsta skiten från malarna...och det är inte lite om man säger så.
                  Michael Johansson

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #10
                    Dom brukar vara duktiga på att skita ner
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      a förlåt. formulerade mig klantigt. precis som steff säger så menade jag att räkna in bakteriekulturen i städpatrullen. malar o framförallt snäckorna käkar upp matrester o döda växtdelar samt lukrar upp min botten ( jag har väldigt fin sand) så att bakterierna trivs o därmed käkar upp restprodukterna. samt då ett bra filter som tar huvuddelen

                      Kommentar

                      • Agnez
                        • February 2007
                        • 337

                        #12
                        Spelar väl lite roll vad man har för bottensubstrat?
                        I ett gammal kar hade jag både sand och grus. Grusdelen såg ju ganska trist ut efter nån vecka eller två om man inte sög upp den översta skiten som lade sig i framkanten längs glaset. På gruset däremot syntes ingen skillnad. Nu har jag bara grus och det enda jag gör ca en gång i månaden, är att ta med en tandborste längs glaskanten, annars gör jag inget vid botten.
                        Agnez

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Om man suger upp slam, växtdelar, fiskbajs, etc. minskar man belastningen på filtret. Detta är viktigt framförallt i växtlösa akvarier exempelvis malawi burkar utan växter.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            sitter rätt mkt bra bakterier i botten också (oavsett form, färg, storlek) så suga för ofta är heller inte bra...
                            Jag suger botten typ en gång var 3:e månad...
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              sitter rätt mkt bra bakterier i botten också (oavsett form, färg, storlek) så suga för ofta är heller inte bra...
                              Jag suger botten typ en gång var 3:e månad...
                              Som sagt sitter. Med normal slamsugning blir du inte av med så många basilusker. De du vill ha sitter oftast fast på gruskornen och håller i av bara f-n.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...