Bör jag göra något åt mitt akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #16
    Mmm fast jag vet ju inte om det är stabilt, bara att de teststickorna verkar ge samma värden när jag testat. Försöker hitta orsaken till att mina Scalarer får konstiga skador/vitt på sina sidofenor. Två av tre Scalarer som hade det igår i alla fall, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143682

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #17
      Nu har jag testat vattnet med JBL's testväska och fick följande värden 2/12:
      NO2 <0,01 mg/l
      NO3 10 mg/l
      Fe 0,1mg/l
      KH 3°d
      PH tyckte inte det testet funkade? Färgen var så svag så jag vet inte riktigt vad det visade, nyansen liknade möjligen det som skulle vara 7,5 eller 8 men färgen var så svag. Vet inte om det blivit nåt fel på det testet av kylan? De är alltså JBL pH Test Set 3.0 - 10.0 som var med i väskan.
      Senast redigerad av fremar; 02 December 2010, 18:47.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        I varje fall är värdena du skriver ovan helt ok.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #19
          Jo de är det där PH:t jag stör mig lite på, de dumma teststickorna visar ju 6,4 i PH fortfarande och dropptester lyckades i alla fall inte mina ögon utläsa exakt vilken färg det skulle motsvara. Färgade ut väldigt dåligt tyckte jag, så de var svårt att se när man tittade uppifrån å jämförde med färgkartan. Tittade jag igenom behållaren från sidan så motsvarade nog färgen den för ett PH på 7,5.

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #20
            Fick i alla fall svar från JBL att det inte var normalt att PH testet inte färgade ut ordentligt, skulle kolla nåt nummer under flaskan å återkomma med det. Får kika på det när jag kommer hem ikväll, lite bökigt då att jag köpte testväskan från en tysk butik på ebay.

            Kommentar

            Arbetssätt...