Är detta någon sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Är detta någon sjukdom?

    Såg att en Scalar hade nån vit fläck på ena fenan idag. Vet inte om det kommer från nån skada eller om det är en sjukdom? http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2097.JPG Fläckarna blev större och tydligare av blixten, i verkligheten syns det nästan bara mot mörk bakgrund.
    Senast redigerad av fremar; 25 November 2010, 21:31.
  • Oscar Martinsson
    • June 2010
    • 121

    #2
    Den sjukdomenn har jag havt. du kan behandla den med seras baktapur, (det funkade på mina i akka fall!
    Lucka till!
    // Oscar
    Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
    Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Får hoppas att det går bra utan det i två dagar nu, för jag är borta på kurs

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vänta med att medicinera karet om det inte blir värre. Risken finns annars att du tar död på alla bakterier med medicinering, såväl goda som dåliga.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Oki, men man kanske ska ta och hälla i lite salt? Hur mycket och vad för salt ska man ta? Har metallpansarmalar å de var väl känsliga för salt?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det funkar med salt och de flesta pansarmalar så det är lugnt. Ett par msk vanligt bordssalt/100 liter vatten räcker till ditt kar i detta fallet, isf.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Oki får se hur det ser ut när jag kommer hem imorgon kväll. Sambon sa iaf att hon inte såg några prickar så det har väl inte blivit värre iaf.

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                Funkar det verkligen med vanligt jozo salt med jod? Såg inte bättre ut på fenan, snarare lite sämre. Såg ett hål i ryggfenan på den fisken också nu.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Såhär ser det ut nu:
                  As a leading dynamic DNS provider, Dyn eliminates the headache and human error associated with tracking ever-changing IP addresses and purchasing pricey static IPs.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Tänk om alla kunde ta sådana bilder på sina sjuka fiskar.
                    Det var lite mysko, och som du säger ser det ut att ha blivit lite värre. Vänta någon dag till för att se vad som händer, annars är det nog inte fel att flytta över fisken till ett eget litet akvarium och behandla honom/henne där med någon antibakteriell medicin.
                    Behandlar du hela karet och de andra fiskarna inte är sjuka finns risken att du slår ut bakteriefloran i karet och fler fiskar kan bli dåliga.

                    Ja, bordssalt funkar bra, jodtillsatsen är så låg så den gör varken till eller från.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Hehe jo jag fick försöka många gånger för att få ett bra kort, med manuell fokus så att jag kunde fokusera rätt. Ser ju bättre hur det ser ut på bilden än om jag tittar på fisken i karet. Har tyvärr inget annat akvarium att ha fisken i och behandla den, tror att det är honan. Den största Scalaren höll i alla fall på att simma efter den i söndags och jagade bort den tredje Scalaren. Vet inte om den ville leka eller vad det var, det verkade nästan så om jag skulle gissa.

                      Vad är det isåfall för sjukdom som ska behandlas för? Försökte leta på jbls online hospital, men såg inte nåt som passade direkt. Vad jag kunde se nu så ser jag inte såna symptom på någon av de andra fiskarna. Ska ta och testa vattnet osv nu, har ju inte blivit gjort på 2 dygn då jag varit borta.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag tror i ärlighetens namn inte att det är någon sjukdom utan att det kan vara en skada från tex en strid mellan två skalarer. Men som bilden visar så ser det ut att ha blivit mer, och för säkerhets skull kan det vara värt att medicinera den fisken.
                        Har du ingen större balja eller liknande samt ett litet innerfilter du kan ha som tillfällig sjukstuga? Annars kan det vara en bra investering även för framtida bruk.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #13
                          Har ju såna Samla backar från Ikea, som jag hade fiskarna i före jag fick upp akvariet. En 65 liters, men tyvärr inget litet innerfilter eller någon extra doppvärmare. http://www.blocket.se/varmland/Akvar...2.htm?ca=7&w=1 den kanske kan va nåt som sjukstuga hähä

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            Dropptestet för NO2 visar fortfarande de lägsta <0,3mg/l. Sen har jag inga mer dropptester, vara en sån JBL 5-1 teststicka, som jag inte vet om jag ska lita på. Men enligt den stickan så verkar det ha hänt nåt med vattnet.

                            9/11:
                            NO3 25mg/l
                            NO2 0mg/l
                            GH >4°d
                            KH 6°d
                            PH 6,8

                            17/11:
                            NO3 25mg/l
                            NO2 0mg/l
                            GH <3°d
                            KH 3°d
                            PH 6,4

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              #15
                              Så här står det om vattnet på kommunens hemsida, Töcksfors 0,65dH mycket mjukt. Behöver man tillsätta något till vattnet då kanske för att få upp GH eller KH?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...